امروز : 04 مهر 1396::14:25
کد خبر : 2748
چهارشنبه 06 بهمن 1395 - 14:41

در برنامه راز شبکه چهار سیما مطرح شد؛

طراز سینمای هالیوود، ارزش‌های اجتماعی انسان یهودی است

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: در فیلم طبیب و امثال آن ایرانی به دو دسته تقسیم می‌شود: ایرانی خوب و ایرانی بد. ایرانی خوب کسی است که با یهودیان خوب است، با آنها وصلت و در صورت نیاز حمایت می‌کند، با نژاد غربی خوب است. ایرانی بد هم همان سَلَفی‌های که نشان دادند که اصلا با ایران نسبتی ندارند و چیزی هستند که غرب از آنها متنفّر است و خوشش نمی‌آید.

با حضور نادر طالب زاده و مجید شاه حسینی

طراز سینمای هالیوود، ارزش‌های اجتماعی انسان یهودی است

به گزارش خبرنگار سرویس هنر و رسانه پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، 13/4/93 برنامه‌ای با حضور دکتر مجید شاه حسینی و نادر طالب زاده پیرامون فیلم طبیب و تحریف سینمای یهودی زده هالیوود پیرامون زندگی ابن سینا بر روی پرده رفت، این برنامه به دلیل اهمیت و مطالب عالی مطرح شده، به صورت تفصیلی در پایگاه صهیون‌پژوهی تیه قرار گرفت.

طالب زاده: سلام عرض می‌کنم، شب شما بخیر، به برنامه راز خوش آمدید. امشب در مورد فیلم مطرحی با موضوع طبیب صحبت خواهیم کرد که در مورد بوعلی سینا است. کاری که غربی‌ها با تحریف در مورد این دانشمند بزرگ ایرانی ساخته‌اند. خیلی خوشحالم که در استودیو دکتر مجید شاه حسینی را داریم. آقای دکتر خوش آمدید ما سهمیه شما را در طول سال داریم، خیلی خوشحالیم. از آن فیلم‌هایی است که دلیل درگیری بنده با آن این بود که فیلم در میان مردم مطرح شد. چه مردم عادی، چه متخصص و چه آنهایی که دیده بودند و یا شنیده بودند، بحث تحریف به خیلی‌ها برخورد، بالاخره هالیوود هرچند یک بار این بحث را مستقیم در رابطه با ایران دارد.

 

تیه / دشمن شناسی / طبیب / شاه حسینی

 

شما مدرّس سینما هستید، از معدود کسانی که من می‌شناسم و در تربیت دانشجو، در عرصه سینما، تاریخ سینما و دادن نگاه و دیدگاه دقیق هستید،. خیلی خوشحالیم از این جهت ارزش این صحبتها چند برابر می‌شود. شروع می‌کنیم: این فیلم 2013 با عنوان طبیب هست و موضوع آن ابوعلی سینا است، بر اساس رمانی که نوشته نوآ گوردون سال 86 میلادی کتاب در می‌آید، الان تبدیل به یک فیلم سینمایی شده است، از اینجا شروع کنیم تا گزارش‌های تصویری هم آزاد شود و بشنویم.

شاه‌حسینی: عرض سلام دارم خدمت شما بینندگان محترم  برنامه راز، البته این فیلم هالیوودی نیست، در سینمای اروپا، آلمان کار شده در اپرزبرگ آلمان.

طالب زاده: یکی از بحث‌های‌مان همین موضوع استودیو آلمان است.

 

تیه / دشمن شناسی / طبیب / شاه حسینی

 

شاه‌حسینی: چون بحث ناشناخته‌ای است با بلزبرگ به آن هم می‌توانیم بپردازیم، اما اینکه چرا آلمان احساس رسالت کرده و سینمای آلمان بیاید درباره بوعلی سینا فیلمی بسازد، قصه‌ دیگری است که در ادامه بحث دنبال می‌کنیم. به نظر من اول باید به خود فیلم توجه کنیم، کارگردان فیلم آقای فیلیپ، حالا بگوییم شولتز یا فیلیپ اشتولتسل، با هر تلفظی که آلمانی‌ها نام او را می‌برند، فیلمساز جوانی است که قبل از این فیلم، فیلم زیادی ندارد. تقریبا از سال 2006 فیلم‌سازی را شروع کرده است. مهمترین کاری که ایشان کرده به نام نورث فیس داستانی است که در سال 1936 نیمه کار نازی‌ها همان سالی که المپیک در برلین برگزار شد و آلمان‌ها رقابتی بر سر صخره نوردی در کوه آلپ دارند و پایین‌ترین صخره آلپ قرار است که بگیرند.

ایشان یک فیلم ساده ورزشی، تاریخی-سیاسی با بازیگرهای خیلی محدود دارد، اینکه به عنوان تجربه بعدی به این فیلم‌ساز فیلمی بدهند، در اندازه یک بلاک باستر تاریخی برای فیلمساز جوانی مثل آقای اشتولتسل خیلی عجیب است و اینکه پذیرفته نیست چنین فیلمی را با هزینه بسیار زیاد بسازد و بازیگران عمدتا متعلق به سینمای آلمان هستند، خیلی مشهور نیستند و تنها سوپراستاری که در این بلاک باستر تاریخی بازی کرد، آقای بن کینگزلی است که از بیرون سینمای آلمان آمده است و شاید تنها گرایش آلمان به این ماجرا همان رمان آقای نوآ گوردون است که نوشته و باعث شده که این فیلم ساخته شود.

گیرم که این فیلم به رمان هم خیلی وفادار نمانده است و بیشتر حاصل تخیل است. اتاق فکر این فیلم اگر نگوییم کارگردان آقای فیلیپ اشتولتسل به نظر من اتاق فکری داشتند و این فیلم نگاه به امروز و وضعیت امروز جمهوری اسلامی ایران داشته است و به هر حال اراده‌ای بوده که باعث شده این فیلم ساخته شود و به دلیل تحریفات تاریخی عجیب و غریب قاعدتا یک جوان جویای نام مثل ایشان می‌پذیرفته است که به عنوان اولین اثر بزرگ تاریخی چنین فیلمی را بسازد. این کلیتی است که در مورد پیش زمینه فیلم می‌توان گفت.

 

تیه / دشمن شناسی / طبیب / شاه حسینی

 

قصه در اروپای قرون وسطی و در قرن 11 میلادی آغاز می‌شود، این قسمت راست است، چون اروپا خیلی قحطی زده، فقیر و دچار جهل علمی بود و مردمی عقب مانده و روستایی داشت که در اثر بیماری‌های خیلی ساده می‌مردند، قهرمان اصلی فیلم جوان آلمانی است، آقای تام پین نقش روب کوله را دارد، جوان یهودی نقش اول را بازی می‌کند و اوست که مادرش را در حین به دنیا آمدن بچه بعدی از دست می‌دهد، یک مسیحی که خودش را شبیه جوان یهودی می‌کند و به دلیل کسالتی که خود آن فرد پیدا می‌کند، ظاهرا چیزی شبیه آب مروارید باعث می‌شود تا درگیر ماجرا گردد. در یکی از روستاها یک حکیم یهودی آن مرد را درمان می‌کند و آقای روپ کوله جوان را هم نصیحت می‌کند که من شاگرد بوعلی سینا در ایران بودم. از اینجا اطلاعات غلط تاریخی آغاز می‌شود. ادعا می‌کند که ابن سینا بزرگترین حکیم روی زمین در اصفهان است و من آنجا نزد او درس پزشکی خوانده‌ام و اگر تو می‌خواهی برو و شاگردی او را بکن.

البته این راه مسیر پر آشوب و جنگ در میانه راه دارد و مردم با یهودی‌ها خوب نیستند و با تو بد رفتاری می‌کنند. وارد اصفهان که می‌شود، برخورد غیردوستانه با او دارند و شاگردان مسلمان ابن سینا با تغییر از کتابخانه‌ای که رفته و در آنجا می‌خواهد شاگرد ابن سینا شود، بیرون می‌کنند و او را مضروب می‌نمایند و نهایتا به واسطه ابن سینا مورد مداوا قرار می‌گیرد و به عنوان شاگرد پذیرفته می‌شود. فضای بسیار آشفته‌ای از اصفهان نشان می‌دهد، به عنوان علمای شیعه مدلی از سَلَفی‌های امروز را نشان می‌دهد که رفتارشان را در عراق و شام می‌بینیم، در ایران آن زمان دست غالب شیعه نبود، یعنی سلسله غزنویان سرکار بود که مذهب دیگری دارد و به ابن سینا به دلیل اینکه مدام از دست سلاطین فرار می‌کند و نمی‌خواهد با آنها محشور باشد، ولی علمای شیعه در این فیلم می‌بینیم که کامل آن دست برتر را دارند، مدیران اصلی شهر و فتوای جهاد علیه یهودیان مقیم اصفهان می‌دهند، با یک دختر یهودی در همانجا ازدواج می‌کند.

 

تیه / دشمن شناسی / طبیب / شاه حسینی

 

حرکت کشتار یهودی یک هولوکاست با حمله شیعیان افراطی و مسلمانان افراطی به یهودی‌ها نشان می‌دهد، امیر ایرانی دیکتاتور که می‌خواهد مهربان باشد و چیزی بین این دو، چون بیمار است و باید مداوا شود، در اینجا است، جوانی که آمده نزد ابن سینا تا طبابت بیاموزد، به ابن سینا جراحی یاد می‌دهد و برای اولین بار برای من جالب بود، به عنوان کسی که درس پزشکی خواندم، عمل آپاندیس را به ابن سینا میآموزد که شما بیایید اینگونه فردی را که آپاندیس دارد، درمان کن. ابن سینا از او یاد می‌گیرد، وقتی جان این امیر ایرانی نجات پیدا می‌کند، واسطه می‌شود و اجازه نمی‌دهد که شیعیان افراطی مثلا یهودیان را بکشند.

یک دروغ عجیب و غریب تاریخی که اصلا ربطی ندارد، آن موقع شیعیان در ایران اقلیت بودند، سلسله غزنویان مذهب دیگری داشتند، البته همه مذاهب دیگر اسلامی برای ما قابل احترام هست ولی فیلم را نقد می‌کنیم و نهایتا فضایی است که فیلم با یک جنگ بزرگ تمام می‌شود و این حکیم جوان از انگلیس آمده، از یک دهکده انگلیسی هم بلند شده و به ایران آمده، در واقع اینجا به ابن سینا چیزی می‌آموزد، یعنی در واقع حکم معلم پیدا می‌کند.

در غرب به فیلم خیلی خندیدند، یعنی گفتند پر از تحریف تاریخی است و مثلا افسانه هزار و یک شب را با علی بابا و چهل دزد بغداد و تمام افسانه‌های کهن را یکی گرفته است و فرض کرده اینها همه یک داستان هستند، نگاه تروپکالیسی که در اکثر کارهای غربی هست، آنجا وجود دارد و پر از تحریف تاریخی است. چه طور به این کار مثلا سایت مشهور IMDB امتیاز می‌دهد. من تعجب می کنم که مثلاً چه امتیازی گرفته که نه بازیگران مشهوری دارد، نه فیلمنامه معروفی دارد ولی به هر حال به دلیل اینکه سراغ یک حکیم مسلمان شیعه رفته، مجبور شده اعتراف کند به بخشی از عظمت مسلمین و آن موقعی که انگلستان روستا است و اصلا شهر ندارد، ما شهر عظیمی داریم منتها تحریفات به گونه ای است که نگاه تروپیکالیستی غالب است.

طالب زاده: در این مورد صحبت کنیم که سوژه‌ها نزدیکتر به ایران می‌شود و ما در سال گذشته بحث فیلم ۳۰۰ را داشتیم، با همان کیفیت فیلم‌های الف و بعد این فیلم را داریم. نمایش رمان پرفروشی است که در اروپا خوب فروخت ولی در امریکا کار نگرفت. اروپا در دهه ۸۰ را به فیلم تبدیل کردند با موضوع ایران و تحریف را کنار بگذاریم، واقعا توجه ویژه‌ای داده می‌شود. ما قبلا از این جنس فیلم‌ها صحبت کردیم، فیلم ملکوت آسمان را داشتیم که در رابطه با جنگ‌های صلیبی بود و بحث جهان اسلام در آن مقطع را بیان می‌کرد ولی الان مستقیم ابوعلی سینا علی رغم تحریف باز جالب است که ایران موضوع می‌شود و کارهای بزرگ غربی به ایران متوجه بودند که فیلم پرفروش هم بود، این هم باید مقداری درباره‌اش فکر کنیم که چیست.

 

تیه / دشمن شناسی / طبیب / شاه حسینی

 

در این فیلم پر از تیپ علمای شیعه با وجود تحریف تاریخ است، آن زمان چنین چیزی نبود و بعد زد و خورد سَلَفی و تکفیری ولی یک مخاطب معمولی غربی هم این یک ملغمه می‌شود که فضایی به آن می‌دهد از اینکه تصور کند، واقعی است ولی اینکه موضوع ایران هست با توجه به بحثی که چند شب پیش فیلم ۳۰۰ داشتیم، چرا؟

شاه حسینی: چون تعبیر توجه ویژه ای را به کار بردید من فکر کنم خط آتش مناسب تر است، زمان جنگ شما یادتان هست که وقتی عراق یا رژیم بعث سنگری را یا لودری را مثلا می گرفت خط آتش به او نزدیک می شد و خط آتش می رسید به خود هدفی که حالا نیروهای خودی بودند و از نزدیک شدن صداها میفهمیدیم اینکه گرای این سنگر گرای این لودر گرای این خاکریز گرفته شده خط آتش دارد به آن نزدیک می شود و می آمد روی آن متمرکز می شد یک وقتهایی هم آتش پراکنده بود دیگر یادتان هست.

الان به نظر می‌رسد این خط آتش روی سر ما نرسیده و با شخصیتی مثل ابوعلی سینا اسمش توجه ویژه نیست، مگر چندتا داریم؟ یک نابغه شیعه، حکیم مسلمان، افتخار دنیای اسلام که کتاب‌های او تا قرن ۱۹ در دانشکده‌های غربی تدریس می‌شد و او خیلی بیشتر از یک پزشک است و کمترین لقبی که می‎توان به ابن سینا داد، حکیم است. حکیم کسی است که از همه علوم زمان بهره برده و این آدم چطور شد که اینطور حقیر و کوچک در این فیلم ترسیم شده و همه خوبی‌ها به این دلیل است که با جوان روستایی آنگلوساکسون مهربانی می‌کند و از او چیزهایی بیاموزد، مانع می‌شود میان مسلمانان و شیعیان افراطی به اینکه او را اذیت کنند و از این جوان آنگلوساکسون حمایت می‌کند.

ما اصلاً غرب را خاستگاه تفکر سلفی می‌دانیم، طبق آنچه که امروز در عراق و شام اتفاق می‌افتد، همان حرفی که مثلا در فیلم شبی با پادشاه بود آقای مایکل سجبل آنجا می‌گفت ماجرای خشایار شاه و همسرش است و مدعی بود در تاریخ که اصلا وجود استر هیچ وقت اثبات نشد ولی متاسفانه این دروغ بزرگ تاریخی را گفتند که ایرانی اگر با یهودی خوب باشد، وی خوب است و اگر بد باشد، بد است.

اگر یادتان هست در سال ۲۰۰۶ دو فیلم بزرگ در رابطه با ایران ساختند، ۳۰۰ یک و فیلم شبی با پادشاه بود. دو خشایار شاه را ما روی پرده سینما دیدیم، یکی هیولایی که در فیلم سیصد بود و قیافه عجیب و غریبی داشت، دیگری خشایار شاه متمدن، مترقی بود که با یهودی‌ها خوب بود و کاملاً فیلم می‌گفت که چرا باید خشایار شاه اینقدر مهم باشد؟ در سال ۲۰۰۶ دومین اثر را برای او بسازند و دو چهره متفاوت از او نشان بدهند. این تحریف تاریخ است که اگر ما حکمای آنها را آنطور ترسیم کنیم، به ما چه خواهند گفت؟ اگر ما مفاخر علمی آنها را اینگونه به تصویر بکشیم چه به ما می‌گویند؟


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید