امروز : 04 مهر 1396::14:27
کد خبر : 2744
دوشنبه 04 بهمن 1395 - 14:00

سلسله گزارشات تیه از بحث عرفان‌های انحرافی در برنامه شعبده شوم رادیو گفتگو (10)؛

نقدهایی بر مسیحیتِ سینمایی‌شده در هالیوود صهیونیستی

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: سینمای مسیحی در دو قالب حرکت می‌کند، ابتدا سعی در تخریب آموزه‌های مسیحی دارد و از طرفی به دنبال تحریف محتوایی آثار است، این دو تفاوت را در آخرین وسوسه مسیح و خدا نمرده است، می توان به وضوح دید.

بخش دوم از گزارش اختصاصی تیه از برنامه شعبده شوم رادیو گفتگو در نقد عرفان مسیحی

نقدهایی بر مسیحیتِ سینمایی‌شده در هالیوود صهیونیستی

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، برنامه شعبده شوم هر هفته پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 5-6 عصر در رادیو گفتگو پخش می‌شود که در چند جلسه، با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه، به بررسی عرفان‌های نوظهور کاذب و عرفان‌های سنتی چون کابالیسم (عرفان یهودی/ قباله) و عرفان مسیحی پرداخته است. متن پیش‌ رو، دومین بخش از گزارش کامل جلسه چهارده مرداد ماه سال 1395 این برنامه است که با حضور جناب آقایان حجت الاسلام دکتر سعید ارجمندفر پژوهشگر سینما و همچنین دکتر محمد حسین فرج‌نژاد استاد حوزه و دانشگاه، به بحث پیرامون سینمای معنویت‌گرا پرداخته ‌است. این برنامه، در تداوم سلسله جلسات قبلی درباره عرفان های انحرافی چون کابالا و مسیحیت یهودیزه، می‌باشد. مجری- کارشناس این برنامه نیز، دکتر طباطبایی بود. این بحث در ادامه سایر مباحث پایگاه تیه درباره عرفان یهود، خدمت شما مخاطبان ارجمند، تقدیم می‌گردد. (برای مشاهده بخش نخست این گفتگو کلیک کنید)

مجری(دکتر طباطبایی): از باب جمع بندی بحث قبل باید گفت: بحث التقاط نتیجه انحراف است و ظلم‌هایی که میسیونرهای مسیحی در طول تاریخ کردند، ممالک شرقی، سرخ پوستان آمریکایی و سیاه پوستان نتیجه آن  تفکر استکباری مدرن و مسیحیت انحراف یافته بود که البته این تفکر منتقدان بسیار زیادی در جهان غرب هم دارد، از جمله دانشمندی مثل نیچه که انتقادات زیادی به مسیحیت مرسوم روا داشته و به دنبال آن یک دین فعال بوده است. تفکراتش هم البته بدین معنا نیست که تمام حرف‌های نیچه را تایید کنیم، بلکه دقیقا به این معنا است که ما در جهان غرب منتقدانی برای این طرز تفکر داشتیم و امروز هم داریم، امروز هم فرقه‌های مختلف مسیحی وقتی مثلا فیلمی مثل مصائب مسیح پخش می‌شود یا انجیل به عبارت متی یا انیمیشن ظهور نگهبانان نقدهای جدی می‌نویسند و قرار نیست که آنها هم دقیقا موید این داستان باشند.

 

تیه / دشمن شناسی / فرج نژاد / ارجمندفر

 

آقای دکتر ارجمندفر، در برنامه های قبلی، مولفه‌های ایمان مسیحی به صورت تئوریک بحث شد، اگر بخواهیم به صورت مصداقی در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها بحث کنیم چه مصادیقی از فیلم‌های معناگرای مسیحی در این زمینه و در این زمره به شمار می‌آیند؟

شاخصه‌های ایمان مسیحی در سینمای معناگرای مسیحی

دکتر ارجمندفر: ما شاخصه‌های ایمان مسیحی در سینمای معناگرای مسیحی را مطرح کردیم و الان دنبال این هستیم که ببینیم چگونه می‌شود سینمای ایمان‌گرای مسیحی و نمودهای سینمایی اش را معرفی کرد. مقدمه کوتاهی عرض کنم و وارد بحث شوم. ما در بحث ایمان نمی‌توانیم نگاه ایمانی خودمان را از مسیحیت جدا کنیم و از نگاه فرقه‌ای به مسیحیت بنگریم، چون واقعا در هر یک از فرقه‌های مسیحیت تقسیم سه گانه اصلی کلیساهای مسیحی مقوله‌های ایمانی کاملا متفاوتی هستند و در بعضی اوقات در تعارض با همدیگر قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر اولا باید این نگاه را توجه داشته باشیم و بدانیم ما وقتی بحث ایمانی یا سینمای ایمانی خاصی را مشاهده می‌کنیم، مقوله ایمان در سینمای خاصی از مسیحیت را پیگیری می‌کنیم و مربوط به کدام فرقه است؟

چه نگاهی غالب بر این فیلم حاکم است، نکته بعدی این است که در خود ایمان و اخلاق مسیحی ملاک ایمان متخلق به اخلاق بودن است، به همین خاطر گرایشهای عرفانی مسیحیت در بیشتر نمود پیدا می‌کند و مهم‌ترین چیزهایی که در ایمان باید مورد توجه قرار بگیرد، دوری از گناه و ریاضت است. اما در نگاه کلیسایی یا در نگاه جامعه مسیحی ملاک خصوصا نگاه کاتولیک و ارتدکس، ملاک ایمان مسیحی تثبیت و امضای کلیسا است. بنابراین مقوله ایمان را نمی‌شود از مقوله کلیسا در این دو ساحت از فرقه‌های مسیحی جدا دانست. به همین خاطر چاره‌ای نداریم و مقوله ایمان را با مقوله کلیسا مورد مطالعه قرار بدهیم و شایسته می‌دانم در اینجا به برخی از فیلسوف‌های سنتی که در اینجا وجود دارد و مقوله ایمان مسیحی با محوریت برخی از کشیشان کلیسا را مطرح می‌کنند که گاهی اوقات برای ترویج ایمان مسیحی مطرح می‌شود و بعضی اوقات اهداف دیگری پشت سر وجود دارد.

 

تیه / دشمن شناسی / فرج نژاد / ارجمندفر

 

فیلم‌های معنویت گرای مسیحی

از فیلم‌های سنتی که در این زمینه وجود دارد، فیلمی است به نام مردی برای تمام فصول اثر فردلی مان 1967، یکی از فیلم‌های شاخصی است که داستان زندگی سر توماس مور را مطرح می‌کند؛ وی قاضی سر شناسی است که در سده شانزدهم زندگی میکرد و با خواست غیر مشروع پادشاه انگلستان که می‌خواست همسر خودش را طلاق بدهد و زنی را که به او علاقه داشت، با وی ازدواج کند. این قاضی با این مسئله مخالفت می‌کند، احکام خاصی را تعیین می‌کند و با پادشاه مبارزه می‌نماید. ایمان آن شخص را با مقوله و مصداق ایمانی که به آیین مصداق ازدواج دارد و یکی از ملاک‌های ایمان مسیحی هست را به تصویر می‌کشد.

تقیّد این شخص به عنوان ملاک ایمان مسیحی مطرح می‌کند و همانطور که جلسه گذشته در آیین مقدس ازدواج مطرح شد، در نگاه مسیحیان ازدواج مراسم آسمانی است. وقتی که عقد اینها توسط کشیش در کلیسا جاری می‌شود، این عقد در آسمان‌ها بسته می‌شود و این زن و شوهر در دنیا و آخرت زن و شوهر یکدیگر خواهند بود تا ابد! در صیغه عقدشان و در عقدنامه‌ای که هنگام عقد بین خودشان جاری می‌کنند با هم پیمان می‌بندند. البته در نظام دینی مسیحیان چیزی به عنوان طلاق وجود نداشته و از سال 1965 به بعد در شورای واتیکانی دوم مصوب شد که مقوله طلاق را دارند اما در مقابل طلاق ازدواج دیگری وجود ندارد. یعنی هر کس یک بار بیشتر نمی‌تواند ازدواج کند، البته شرایط استثنائی خاصی وجود دارد که اینجا وقت نیست مطرح شود و با توجه به مقوله این فیلم، یک باور و ایمان خاصی را در نظام مسیحیت مطرح می‌کند و آنها را به چالش می‌کشد.

فیلم‌های متفاوت دیگری در این زمینه وجود دارد و یکی از فیلم‌های دیگر، باز آیین دیگر و یک آیین مقدس دیگری از آیینهای کاتولیکی و ارتدکسی کلیسا را مورد هدف قرار می‌دهد و آن آیین اعتراف هست، فیلم آلفرد هیچکاک به عنوان اعتراف می‌کنم، این فیلم هم فیلم مهم و جدی است. مقوله ایمانی، داستان را ساده و خلاصه مطرح کنم که یک خادم کلیسا در ماجرایی مرتکب قتل وکیلی بنام ویلت می‌شود و پلیس دنبال قاتل هست اما به این شخص عذاب وجدان فشار می‌آورد و مجبور می‌شود نزد کشیشی اعتراف کند و اتفاقا وکیل سندی داشت مبنی بر فساد اخلاق کشیشی که آمده تا در نزد وی اعتراف کند.

 

تیه / دشمن شناسی / فرج نژاد / ارجمندفر

 

مجری: مانعی در این فیلم وجود ندارد برای وکیلی که فساد اخلاقی کشیش را می‌داند و سراغش برود و اعتراف کند؟

دکتر ارجمندفر: بله

مجری: یعنی اینها از نگاه این اندیشه قابل جمع‌اند؟

دکتر ارجمندفر: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد و این وکیل چون سند را داشته و از شخص پلیس مظنون  به این کشیش می‌شود که این کشیش قتل را انجام داده؟ اتفاقا خادم کلیسا هنگام قتل لباس کشیش به تن داشت، به همین خاطر متهم می‌شود که کشیش دستگیر شود و چون اسناد کامل نیست، آزاد می‌شود. در اتفاقاتی که این وسط می‌افتد و کشیش می‌داند قاتل چه کسی است، اما ایمان مسیحی اجازه را نمی‌دهد که اعتراف کند، دقت کنید چه نکته‌های جالبی را تاکید می‌کنند، ایمان اجازه نمی‌دهد اعترافی که توسط قاتل شده را فاش کند و به صورت مکتوم این سر را در نزد خودش نگه می‌دارد تا در پایان فیلم می‌بینیم که زن قاتل اعتراف می‌کند و در نزد مردم فریاد می‌زند و ماجرا را می‌گوید.

قاتل فراری می‌شود و در حین دستگیری گلوله می‌خورد، هنگام جان دادن در دامان همان کشیشی اعتراف می‌کند و جان می‌دهد، این فیلم یکی از فیلم‌های قوی است که در این زمینه ساخته شده و نگاه کنید مقوله ایمان در کلیسای کاتولیک اینگونه مطرح می‌شود، در کلیسای ارتدکس به این صورت مطرح می‌شود اما همین مقوله اعتراف در سینماهای پروتستان بر عکس عمل می‌کند، یعنی بهانه‌ای بر فساد می‌شود. کشیشان با شنیدن اسناد دیگران اینها را بهانه‌ای برای توطئه بر ضد افراد قرار می‌دهند و برای باج گیری از افراد و حتی مسائل جنسی و ارتباطات نامشروع که در فیلم‌های پروتستانی تولید شده، بسیار مشاهده می‌شود.

 

تیه / دشمن شناسی / فرج نژاد / ارجمندفر

 

دکتر فرج نژاد: گروهی از فیلم‌های جدی تاریخ سینمای مسیحی مولفه‌های ایمانی در قالب تاریخ قدیسین و اولیای مسیحی پخش کنند، مثلا فیلم‌های ژاندارک تعداد بسیار زیادی بیش از بیست و هفت فیلم فقط در مورد شخصیت دخترکی در حدود نوزده سال سن داشت و در جنگ‌های صد ساله بین فرانسه و انگلیس ادعا می‌کند که مکاشفه‌ای برایم حاصل شده و مسیح را  دیدم و مسیح به من امر کرده که فرماندهی سپاه فرانسوی را بر عهده بگیرم تا در مقابل تهاجمات انگلیسی ها بتوانم از فرانسه دفاع کنم، فیلم‌های بسیار زیادی در این مورد ساخته شده و جالب است که مجموعه فیلم‌های ژاندارک در سال‌های 1948، مصائب ژاندارک 1928، داستان ژاندارک 1999 ساخته شده است و همینطور فیلم‌های دیگر و انیمیشن حتی بعضی از مجموعه فیلم‌های داستانی که اشاره به شخصیت کند، البته میدانید که ژاندارک در ابتدا توسط کلیسا مرتد شناخته شد و گفته شد که شما با شیطان ارتباط داشتی نه با مسیح ولی بعد از چند سال به عنوان یک قدیس مورد تقدیس کلیسای کاتولیک قرار گرفت.

نوع تقریر و نگاهی هست که به داستان ژاندارک در سینمای غرب شاهد هستیم، مثلا در ژاندارک لوک بسون که اخیرتر از بقیه ساخته شد، بیشتر این وجوه التقاط بین تجربه شخصی، تجربه شخصی-الهی و تجربه شخصی-شیطانی التقاط شدیدی در این فیلم صورت می‌گیرد و حتی در ذهن مخاطب هم درگیر این داستان می‌شود که بالاخره ژاندارک با خدا ارتباط داشت یا با شیطان؟ نهایتا در انتهای فیلم با یک ابهام عجیب و غریبی فیلم به پایان می‌رسد. نوع تدوین فیلم خاص هست و داستان پردازی کاملا کلاسیک نیست، مولفه‌های دیگری دارد که باید سرجایش بحث شود، اما در برخی از فیلم‌های دیگر که نگاه کاتولیکی‌شان تقویت می‌شود، کاملا ژاندارک به عنوان یک قدیس از همان ابتدا به تصویر کشیده می‌شود و اساسا دلیل پیروزی سپاهیان فرانسه بر انگلیسی‌ها همین وجود شخص الهی است که با خداوند و مسیح ارتباط می‌گیرد و با ان قوه ایمانی محکم رهبری سپاهیان را برعهده می‌گیرد و می‌تواند مقابل قوای انگیسی متحد کند.

 

تیه / دشمن شناسی / فرج نژاد / ارجمندفر

 

همین طور در مورد حتی خود عیسی مسیح انیمیشن معروفی داریم به اسم معجزات مسیح که مبلغان مسیحی در ایران، لبنان، افغانستان و بعضی از کشورهای دیگر، این انیمیشن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین فیلم‌هایی که به بچه‌ها و نوجوانان برای ترویج مسیحیت می‌دهند، کاملا یک صورت کاتولیکی را ما شاهد هستیم. از همان داستان قبل از تولد عیسی مسیح دو تا بچه هستند، وارد تونل زمان می‌شوند و با مادر حضرت عیسی مسیح آشنا می‌شوند و بعد ایشان به دنیا می‌آید، دوران کودکی و بزرگ سالی‌اش به تصویر کشیده می‌شود و یک سریال انیمیشن نسبتا جذاب ساخته می‌شود و کاملا در نگاه‌های کاتولیکی مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما مثلا فیلم آخر یعنی فیلم وسوسه مسیح می‌خواهد دوران وحی به عیسی مسیح و دوران پیامبری ایشان را به تصویر بکشد، کاملا نگاه مدرن و پروتستان در فیلم اسکورسیزی شاهدش هستیم و اساسا مسیح این فیلم کاملا مردد هست بین خدایی بودن و حتی شیطانی بودن، البته اسکورسیزی فیلم‌هایش خشونت، دیوانگی و جنگ بین دو مفهوم متضاد دیده می‌شود، در سایر فیلم‌هایش هم سبک اسکورسیزی قابل گفتگو هست. اگر از حیث تفکر بخواهیم فیلم‌های اسکورسیزی را مورد بررسی قرار دهیم، آنچنان این فیلم به مذاق کاتولیک‌ها خوش نیامد که هم نویسنده رمان را که نیکوس کازانتزاکیس (Νίκος Καζαντζάκης) یونانی بود، اجازه ندادند در قبرستان مسیحیان دفن شود.

به شدت کاتولیک‌ها اعتراض کردند و چند تظاهرات علیه این فیلم در آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی بر پا شد و همه اینها به فیلم کمک کرد تا بیشتر بفروشد، چون سیستم توزیع و پخش در اروپا و آمریکا دست کاتولیک‌ها نیست، دست یهودیان و پروتستان‌های نزدیک به یهودیان هست و لذا فیلم اسکورسیزی خیلی فروخت و نسبت به پیش بینی که داشتند هم بیشتر فروخت، نه فقط این فیلم سایر فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته می‌شود و اتفاقا متاسفانه فیلم‌هایی علیه عیسی مسیح ساخته می‌شود و حتی دروغ‌های مصرحی را به ایشان نسبت می‌دهد مثل فیلم‌هایی که نعوذبالله حضرت مریم سلام الله علیها را متهم به عمل خلاف می‌کنند.

اینها هم گرچه اعتراضات زیادی در زمان قبل می‌شود و حتی در کشور اسلامی هم اعتراضات زیادی نسبت به این فیلم‌ها می‌شود اما این فیلم‌ها باز بیشتر می‌فروشد و این سیستم پخش و توزیع نظارتی هالیوود هست که نمی‌گذارد این فیلم‌ها دیده نشوند و اتفاقا خودشان پشت این اعتراضات قرار می‌گیرند و مقوله‌ای را در سینمای معناگرا باید حتما تصریح کنیم و ان منتقدان اجاره‌ای هستند، متاسفانه در کشور خودمان هم بعضی از این منتقدان اجاره‌ای هستند و پول می‌گیرند که به نفع بعضی فیلم‌ها، له یا علیه بعضی از فیلم‌ها مطالبی را بگویند و بنویسند؛ حتی گفته می‌شود متاسفانه بعضی از فیلم‌های سینمایی را آغشته و آلوده به این داستان شدند که در جهان غرب به مراتب این داستان جدی‌تر و بیشتر هست. ما هم باید سعی کنیم در یک نگاه علمی و دقیق هم فقه شناسانه و هم یک نگاه فنی سینمایی تاریخ هنری و حکمی به مباحث سینمایی داشته باشیم.

 

تیه / دشمن شناسی / فرج نژاد / ارجمندفر

 

مجری: آقای ارجمندفر فقط اگر نکته‌ای دارید در عرض دو دقیقه مطرح کنید.

دکتر ارجمندفر: اجازه می‌خواستم بحثی را باز کنم در مورد اینکه این مقوله ایمانی که ما مطرح کردیم و روی آیین‌ها و شعائر به صورت عام مطرح شد، هر چند هم فرصت دیگری نیست که این بحث را باز کنیم اما فقط این نکته را اشاره کنم که تک تک باورها و اعتقادات مسیحیان از مقوله خدا گرفته تا نبوت و رستاخیز در ایمان مسیحی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد و فیلم‌های مختلفی در این زمینه ساخته و پرداخته می‌شود و همانطور که برادر بزرگوارم فرمود فیلم‌هایی مثل ژاندارک، آهنگ برنارد و برخی از فیلم‌های دیگری که در این زمینه ساخته شده، در مورد نبوت‌هایی است که توسط مسیحیان که با حضرت مسیح یا حضرت مریم مکاشفه کردند، اتفاق می‌افتد و به عنوان نبوت مسیحیان مطرح می‌شود یا رنج‌هایی است که مسیحیان می‌بینند، در این زمینه اصلا مقوله خدا و اثبات وجود خدا نگاهی ایمانی است، یعنی اول باید ایمان بیاوریم تا تثلیث را بپذیریم نه اینکه اول تثلیث را ثابت بکنیم و بعد بتوانیم ایمان بیاوریم.

در همین زمینه می‌توانیم فیلمی مثل خدا نمرده است را اشاره کنیم که در همین مقوله شخصی با یک استاد دانشگاه که منکر خداست در سه جلسه بحث می‌کند و بحث‌های بسیار آبکی که عقلانی نیست و نهایت بحث این است که فیلسوفان دیگر هم به خدا اعتقاد داشتند و با این طریق وجود خدا را اثبات می‌کند و جالب‌تر از همه اینکه در این فیلم ما مشاهده می‌کنیم یک مسلمان ایرانی و یک شخص چینی بی دین و به قول معروف کمونیست و فردی که از نهاد خانواده ضربه خورده و بازسازی ایمان می‌شوند، وارد مقوله ایمان می‌گردند و به مسیح ایمان می‌آورند. جالب است، وقتی می‌خواهد حضور خدا را در زندگی نشان بدهد، یک کشیش خیلی جالب است وقتی می‌خواهد به سفر برود، هر استارتی به ماشین می‌زنند ماشین کار نمی‌کنند تا زمانیکه تصمیم می‌گیرند به این سفر خاص خودشون نروند و در همه مناطق هم می‌گویند خدا با ماست و خدا مهربان است، خدا هر چه صلاح بداند.

 

تیه / دشمن شناسی / فرج نژاد / ارجمندفر

 

جبر گرایی است یا تقدیر گرایی که در وصیّت مطرح شد را بیان می‌کنند و نهایتا تصمیم می‌گیرند یک موسیقی پاپ تبلیغ مسیحیت تبشیری وجود دارد و ما برویم آنجا شرکت کنیم، می‌روند در اونجا و باعث ایمان این سه نفر می‌شوند و این می‌شود ملاک ایمان مسیحی، می‌بینیم که این مقوله بازی است و اجازه دارد که بحث‌های مختلفی بشود اما به اقتضای زمان مجبور هستیم که این بحث را ببندیم و چاره‌ای جز این نداریم که مقوله ایمان را در مراتب بعدی در همان ساحت کلیسا و امثال این مورد بررسی قرار بدهیم.

مجری: تشکر میکنم از شما جناب آقای دکتر ارجمندفر و با شما هم خداحافظی می‌کنیم، از شما شنوندگان عزیز هم سپاس گذاریم که تا پایان برنامه این هفته شعبده شوم همراه ما بودید و تا برنامه دیگر همه شما عزیزان را به خداوند منان می‌سپاریم. خداوند یار و نگهدارتان باشد.


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید