امروز : 30 آبان 1396::06:29
کد خبر : 2734
شنبه 02 بهمن 1395 - 02:39

لباس دین در نظرتان کهنه شد

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: چرا باید همواره در برابر حوادث اجتماعی حساس بود و احساس مسؤولیت کرد؟ «إن الله لم یک مغیرا نعمه أنعمها علی قوم حتی یغیروا ما بإنفسهم» یکی از شاخصای انقلابی بودن، حساس بودن به تحولات اجتماعی و مبارزه با انحراف‌های ایجاد شده است.

دکتر مهدی امیدی

لباس دین در نظرتان کهنه شد

سرویس فرهنگی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: تحولات، گاهی آرام و گاهی پرشتاب است. تحول ارزشی در یک جامعه اغلب تدریجی است. حساسیت در باب سلامت و بیماری- حساسیت در برابر غذا

اساساً یک فرد انقلابی امروز در برابر دین با سه فرهنگ متمایز مواجه است: 1. فرهنگ کفر و الحاد یا فرهنگ جاهلیت (که خود به دو بخش جاهلیت قدیم و جدید قابل تقسیم است) 2. فرهنگ ایمان و دینداری صادقانه و خالصانه 3. فرهنگ نفاق و تظاهر به دین‌داری (که خود بر دو قسم است: نادیده انگاشتن ظواهر دینی به نفع باطن دین یا به‌عکس، اتکا به ظواهر دین و بی‌توجهی به باطن دین)

تقابل میان فرهنگ کفر و الحاد با فرهنگ ایمان و دین‌داری، تقابلی بنیادین و انکارناپذیر است. به همین سبب، مبارزه میان این دو مبارزه‌ای شفاف و عاری از هر گونه ابهام و تردید است.

اما جریان فرهنگی نفاق تلاش می‌کند خود را یک جریان سوم که حلقه ربط میان جریان کفر و ایمان است قرار دهد. این در حالی است که نه فرهنگ ایمان حاضر به پذیرش فرهنگ نفاق است و نه فرهنگ الحاد حاضر به هضم آن در درون فرهنگ خویش است. برای مثال؛ دین اسلام، جریان نفاق را هم جزئی از جریان کفر و تداوم آن در قالبی جدید می‌داند و فرهنگ کفر نیز از با استفاده ابزاری از جریان نفاق، اهداف خود را که عبارت از مبارزه با محور نظام دینی یعنی امامت و ولایت است پی می‌گیرد.

رسالت پیامبر اکرم(ص) از سوی خداوند و مأموریت ایشان برای مبارزه مستمر با شرک و کفر و سنت‌های جاهلی به تاسیس نظام دینی توسط ایشان و تحقق معارف و احکام الاهی در جامعه انجامید. همچنین با قوّت گرفتن اسلام و طرد ملحدان و مشرکان از صحنه سیاسی و اجتماعی، آن‌ها هم به ناچار اسلام را پذیرفتند و تلاش کردند اهداف دنیوی و مادی خود را در شکل و قالبی جدیدتر دنبال کنند.

پیامبر اکرم(ص) بر اساس هدایت الاهی و فرمان خداوند، تداوم رسالت خود را در پرتو امامت و ولایت اهل بیت(علیه‌السلام) می‌دیدند و اصرار داشتند که جامعه تنها با هدایت آنان می‌تواند نظام جامع دینی را تحقق بخشد و از تشتت و تفرقه و دوقطبی‌شدن رهایی یابد. اما فرهنگ ناب محمدی(ص) پس از وفات ایشان به‌تدریج به فراموشی سپرده شد. مردم انقلابی تصور کردند وظیفه‌شان به پایان رسیده و دیگر کاری از آن‌ها ساخته نیست و به‌تدریج پس از 50 سال جاهلیت قدیم در قالبی جدید به ظهور رسید.

إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا.... فرمایشات فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) چگونگی تغییر فرهنگ اسلامی و انقلابی به فرهنگی دیگر را به خوبی ترسیم می‌کند. فاطمه زهرا(س) در مسجد مدینه پس از ماجرای فدک؛ یاران پیامبر را که از مهاجرین و انصار بودند مورد خطاب قرار می‌دهد که شما در زمان پیامبر(ص) چه بودید و الان چه شده‌اید.— انتم عبادالله نُصُبُ امره ونهیه: شما نمونه‌ها و تابلوهای امر و نهی الاهی بودید؛ — و حملة دینه و وحیه: از پیشگامان و پرچمداران دین و وحی بودید؛ — و امناء الله علی انفسکم: امین خدا نسبت به هم بودید؛

و بلغاؤه الی الامم: مبلّغان دین او برای جهانیان بودید؛ زعیم حق له فیکم: رهبر حق در میان شما بود و هست؛ و عهد قدمه الیکم: که تعهدی به شما واگذار کرد؛ و بقیة استخلفها علیکم: و باقی‌مانده تکالیفی بر ذمه شما باقی گذاشت. خلاصه این‌که شما مردمانی مؤمن و انقلابی بودید که بر مدار ولایت پیامبر(ص) از ذلت جاهلی به عزت اسلامی راه یافتید. این‌که چنین انقلاب بزرگی راه انداختید و با آن همراهی کردید درست اما چرا انقلابی باقی نماندید؟ شما جان و مال دادید که عزتتان حفظ شود و ننگ سلطه شیاطین و مستکبرین را نپذیرید. پس چرا آن نعمت بزرگ را نادیده گرفتید و گرفتار نفاق شدید؟

فاطمه زهرا(س) در ادامه می‌فرماید: وقتی پیامبر اسلام(ص) دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت

ظهرت فیکم حَسْکَة النفاق: خار نفاق در شما یاران پیامبر ظاهر شد؛

و سَمَلَ جِلباب الدین: لباس دین در نظرتان کهنه شد؛

و نطق کاظم الغاوین: ساکت‌شدگان گمراه(طردشدگان از سوی پیامبر) دوباره سخن آغاز کردند؛

و نبخ خامل الاقلین: پست‌مرتبه‌ها دوباره قدر و منزلت یافتند؛

فخطر فی عرصاتکم: این نفاق به‌تدریج همه عرصه‌های زندگی شما را فراگرفت

فاطمه زهرا(س) به عنوان سنگربان تیزبین فرهنگ ایمان و اسلام بیان ‌کند که تغییر رفتار یاران پیامبر(ص) از تغییر فرهنگ آنان سرچشمه می‌گیرد و آن‌ها باید علت انحراف به سمت نفاق را در خودشان جست‌وجو کنند. دو عامل دنیاطلبی و تکبر، اساس نفوذ نفاق در یاران پیامبر(ص) بود.

علی (ع): انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبتدع یخالف فیها کتاب الله و یتولی علیها رحال رجالا علی غیر دین الله.

حساسیت نداشتن در برابر تغییرات ارزشی، پیامدهایی را نیز برای افراد و جامعه به دنبال دارد: إن الله لم یک مغیرا نعمه أنعمها علی قوم حتی یغیروا ما بأنفسهم. اگر به تغییرات حساس نباشیم، نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود. بر این اساس، بی‌اعتنایی نیروهای انقلاب به رخدادهای اجتماعی و سیاسی پیامدهای ذیل را در پی دارد:

1. ابتدا فرهنگ نفاق (دنیاگروی همراه با ادعای انقلابی‌گری) در میان مجموعه‌ای از انقلابیون، جای فرهنگ اسلام ناب محمدی را می‌گیرد و به‌تدریج به همه سطوح زندگی آن‌ها سرایت می‌کند؛

2. سپس حقیقت دین به عقب رانده می‌شود. جریان نفاق، محور دین یعنی ولایت و امامت را هدف قرار می‌دهد و علیه او توطئه می‌کند؛

3. نیروهای انقلابی و دلسوز نظام اسلامی، ایثارگران جبهه و جنگ، و رنج‌کشیدگان انقلاب منزوی می‌شوند و یا به اتهام‌های واهی کنار زده می‌شوند و اروپانشینان دیروز و عافیت‌طلبان زمانه جنگ در صدر امور قرار می‌گیرند؛

4. به‌ تدریج ملاک‌های ارزشی همچون علم و تقوا و تجربه کنار نهاده می‌شود و سهم‌خواهی از قدرت ارزش می‌یابد. در سقیفه گفتند نحن الامراء و انتم الوزراء؛ ما که از قریش هستیم امیر باشیم و سهم شما انصار هم وزارت باشد، و نگفتند ملاک سهم‌بندی قدرت است یا معیار علم و تقوا. بعدها گفتند رسالت از بنی‌هاشم بود، حالا حکومت باید از بنی‌امیه باشد؛  

5.  فرهنگ جهاد و مقاومت به حاشیه می‌رود و تأمین رفاه مادی به عنوان مهم‌ترین هدف مورد اقبال قرار می‌گیرد. گفتند انقلاب 57 تمام شد یا گفتند دوره اسلام گذشت و دیگر قابل عمل نیست؛

6. ملاک دوستی و دشمنی عوض می‌شود. به‌جای دوستان منتقد، دشمنان ملت و جای کلمه دشمن مفهوم رقبای ما می‌نشیند؛

7. دوقطبی‌های ساختگی در جامعه افزایش می‌یابد: صلح‌طلب و جنگ‌طلب، دموکرات و مستبد، دل‌آرام و دلواپس، خشونت‌طلب و ضد‌ّ خشونت، اسلام خشن و اسلام رحمانی...؛

— و درنهایت، دشمن فرصت را برای فریب کسانی که به او دل خوش کرده‌اند فراهم می‌بیند: واطلع الشیطان رأسه من مغرزه: شیطان سر خود را از مخفی‌گاه بیرون آورد

— هاتفا بکم: شما را مخاطب خود ساخت

— فالقاکم لدعوته مستجیبین: دید شما به راحتی حاضر به رابطه با او (در همه زمینه‌ها) هستید

— و للغره فیه ملاحظین: و برای فریب‌خوردن آماده‌اید


منبع:

خطبه حضرت زهرا(س)، طبرسی، الاحتجاج،  ج1.


منبع : فصل نامه فرهنگ پویا شماره 33








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید