امروز : 30 آبان 1396::06:40
کد خبر : 2681
پنجشنبه 23 دي 1395 - 01:58

در گفتگو با کارشناس رسانه مطرح شد؛

فیلم منجی در هالیوود به دنبال ابرچهره شدن صهیونیست‌ها است

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: در باورهای اساطیری، جهان به عنوان یک مخلوق که ساخته و پرداخته دست خدایان است؛ آغاز و انجامی دارد. آغاز جهان، آفرینش آن است که یکی از مهم‌ترین سؤالات بشر در تاریخ فلسفه بوده و در اساطیر مختلف به شیوه‌هایی گوناگون بیان شده است و معمولاً در ادامه نیز حوادث پایانی جهان و مرگ دنیا رقم خورده است.

گفتگوی اختصاصی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه با سرکار خانم سلطانی

فیلم منجی در هالیوود به دنبال ابرچهره شدن صهیونیست‌ها است

به گزارش خبرنگار سرویس هنر و رسانه پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، چند روز پیش به دنبال پاسخ به سوال مهمی درباره نگاه به نفوذ یهود در هالیوود و مسیحیت بودیم و با خانم سلطانی به گفتگو پرداختیم، وی تحصیلات سطح دو حوزه و فوق لیسانس فلسفه هنر دارد و از جمله فعالیت‌هایش نویسنده فیلمنامه، کارشناس و ارزیاب بخش فیلمنامه مرکز پژوهشها و موسسه هلال سبز. کارشناس فیلمنامه در سه دوره جشنواره فیلم فجر از طرف مرکز پژوهشهای صدا و سیما بود. در ادامه مشروح گفتگوی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه با سرکار خانم سلطانی را از نگاه می‌گذرانیم.

  • کمپانی‌های فیلم ساز در هالیوود چه خط مشی را دنبال می‌کنند؟

امروزه بر کسی پوشیده نیست که پشت پرده تاسیس کمپانی های بزرگ فیلم سازی در هالیوود، یا یهودی تباران اشراف‌زاده اروپای شرقی بودند و یا پیوریتن‌هایی که در قرون 17 و 18 میلادی برای یافتن سرزمین موعود و زمینه سازی برای ظهور عیسی مسیح پا به قاره نو گذاشتند. پیورتین ها مسیحیانی بودند که به شدت به تورات علاقه داشتند. از این رو برای حمایت از صهیونیسم و پروژه بازگشت مسیح از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

 

سینمای منجی گرا / دشمن شناسی / یهود / تیه /

 

این که نگرش بنیادگرایانه صهیونیسم، عقاید و تفکرات سیاسی آنان از چه تاریخی و چگونه شکل گرفت، و به چه ترتیبی در مسیحیت نفوذ نمود تا بتواند صهیونیسم مسیحی را شکل دهد، موضوعی تاریخی است که به روشنی در مورد آن بحث شده و مطالب مربوط به آن به راحتی در دسترس است. اما نکته‌ای که ممکن است ذهن برخی را درگیر کند، این است که چرا یهود به عنوان یکی از ادیان سه گانه ابراهیمی نباید تلاشی در جهت حمایت از دین خود و آموزه‌های آن داشته باشد و در این راه از ابزار قدرتمندی همچون سینما کمک بگیرد؟

تفکر صهیونیستی قصد روباری کردن ندارد

جواب این است که بر خلاف این تصور، تفکر صهیونیستی قصد رو بازی کردن ندارد. بلکه همه تلاشش بر این است که با رخنه بر ناخودآگاه افراد بتواند گزاره‌های مورد نظر خود را نشر داده و به نحو مطلوب از آن بهره گیرد. این تفکر بیش از آنچه که با هیاهو درصدد مقابله با دشمنان خود باشد، چنان خزنده و نرم در فرهنگ و سنت جوامع نفوذ می‌کند که گاهی نمی‌توان رد پای آن را نیز دنبال نمود. یکی از این گزاره‌ها که اتفاقا ریشه در ادیان مختلف ابراهیمی و غیر ابراهیمی دارد، اعتقاد به منجی و آخرالزمان است.

در باورهای اساطیری، جهان به عنوان یک مخلوق که ساخته و پرداخته دست خدایان است؛ آغاز و انجامی دارد. آغاز جهان، آفرینش آن است که یکی از مهم‌ترین سؤالات بشر در تاریخ فلسفه بوده و در اساطیر مختلف به شیوه‌هایی گوناگون بیان شده است و معمولاً در ادامه نیز حوادث پایانی جهان و مرگ دنیا رقم خورده است که نشان از آن دارد که جهان نیز مانند هر مخلوق دیگر، حیات رو به زوال دارد و ویران خواهد شد؛ اما در پس این ویرانی شروعی دیگر نهفته است که در آن چرخه حیات به سمت رستگاری بشر و به صورتی مطلوب‌تر باز به حرکت درخواهد آمد.

 

سینمای منجی گرا / دشمن شناسی / یهود / تیه /

 

  • در واقع یهود معتقد به یک خلقتی هست و در پایان هم منجر به پایانی می‌شود که قیامت نام دارد؟

بحث از قیامت در دین یهود به مواردی نادر و سربسته محدود می‌شود؛ یهودیان از گذشته تا کنون به این باور معتقدند که ملت برگزیده‌ خداوند هستند که با آمدن فرزندی از نسل داوود تیره روزیشان به پایان خواهد رسید و با این باور تمام سختی‌های اسارت و تبعید و پراکندگی را تاب آورده‌اند. امتداد همین باور در عهد عتیق، تفکر موعودگرایی در عهد جدید را نیز موجب شده است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی مسیحیت، قرائتی متفاوت از دین یهود است. از این رو تلاش برای اینکه عیسی همان مسیحای موجود از دیدگاه یهودیان باشد در جای جای اناجیل به چشم می‌خورد. همه اناجیل کوشیده‌اند یهودیان را مجاب کنند که شهریاری که نویدش توسط پیامبرانی چون اشعیا و ارمیا داده شده است، همان عیسی و از نوادگان داوود است. و این در حالی است که تفکر صهیونیستی همچنان از پذیرفتن اینکه مسیح منجی وعده داده شده در تورات است، سر باز می‌زند.

با این وجود کتب مقدس دین مسیح از متی گرفته تا مکاشفه یوحنا، در موارد بسیاری به حادثه‌ آخر جهان اشاره دارد و آن را نوید و بشارتی برای پیروان راستین دین و مؤمنان می‌داند. به عقیده پیروان این دین، در رستاخیز، مسیح بار دیگر رجعت می‌کند و همه دشمنان خود و دین خدا را نابود می‌کند.

مفهوم آخرالزمانی توسط الهیات مسیحی

اما مفاهیم آخرالزمانی الهیات مسیحی و به تبع آن خاطره‌ ذهنی و مناسکی این رویداد که حداقل در وعظ‌ها و خوانش‌ سرودهایی که هر یکشنبه‌ در ذهن مخاطبان مسیحی در کلیسا مرور می‌شود؛ بسآمد مفهوم منجی و پایانِ جهان را با تمام فراز و فرودهای دو هزار ساله‌اش بر پرده‌ نقره‌ای سینما نیز نشانده است و منجر به خلق گونه سینمای پایان جهان در هالیوود شده است. به ‌این‌ ترتیب تصویر دراماتیک و پر فراز و فرود از آخرالزمان بخش قابل ملاحظه‌ای از تولیدات صنعت سینمای هالیوود را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است.

 

سینمای منجی گرا / دشمن شناسی / یهود / تیه /

 

از ابتدای قرن بیستم در فیلم‌هایی با موضوع پایان دنیا، شاهد نگاه ویژه‌ سینماگران به ایده‌ها و مسائل مذهبی و الهیاتی هستیم. بدین ترتیب پدیده و مفهوم منجی با تمام معنای نجات بخشی‌اش از پلیدی‌ها و شرور، در آخرالزمان انجیلی- مسیحی، به روشن‌ترین وجه در دامان سینمای هالیوود معنا پردازی و تصویرگری شد. مواجهه با چنین ایده پر کشش و جذابی هنگامی که با تفکرات ذهنی فیلمساز خلاق هالیوودی در هم تنیده شد، توانست به سرگرمی بی بدیلی در سراسر دنیا تبدیل شود و صنعت نوپای فیلم سازی هالیوود را روز به روز فربه تر نموده و به عنوان سفیر فرهنگ آمریکایی در اقصی نقاط جهان تاثیری فراگیر و عمیق بگذارد.

آیا فرجام جهان و به تبع آن بشر سرنوشتی ناگوار و خشن است که به نابودی بشر ختم خواهد شد؟ این سؤالی است که ذهن همه مخاطبان فیلم‌های آخرالزمانی را به خود درگیر می‌کند. به نظر می‌رسد اگر پایانی دیگر به غیر از فرجامی نا به هنگام و ناخوشایند قرار است برای زمین و انسان‌های آن رقم بخورد؛ این پایان نیک به حتم با وجود منجی نجاتگر و رهایی بخشی اتفاق خواهد افتاد‌. اما این که چنین منجی دارای چه خصوصیاتی است به دیدگاه هر کارگردان، نویسنده، کمپانی و به طور کل عوامل سازنده هر فیلم بستگی دارد. بر همین اساس و با توجه به چنین نگرشی منجی در سینمای هالیوود را می‌توان به دو عنوان کلی منجی دینی و منجی سکولار یا زمینی تقسیم کرد. با توجه به اینکه همنشینی دو واژه منجی و سکولار در ابتدای امر دور از ذهن به نظر می‌رسد، در ادامه بیشتر به این مفهوم خواهیم پرداخت.

 

سینمای منجی گرا / دشمن شناسی / یهود / تیه /

 

  • ریشه این مدل فیلم‌ها به چه تفکری برمی‌گردد؟ آیا می‌توان به این سخن استناد کرد؟

این گونه از فیلم‌ها ـ برخاسته از تفکر مدرن ـ با تأکید بیشتر بر این ایده که ادیان وحیانی (ابراهیمی) در آینده جهان یا اساساً جایی ندارند و باید به کناری گذاشته شوند و یا با تأکید بر آموزه‌های کابالیستی و شیطان‌ پرستی و با قوت دادن به منجی ساحر و رازمآبانه غیر دینی، هر چند فاسد و گناهکار باشد! به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم منجی دینی را به بیرون از معرکه می‌کشانند و گزینه منجی ضد دین را برای بحران آخرالزمان تجویز می‌کنند. بدین ترتیب در چنین فیلم‌هایی مهمترین وجه دین و دین مداری که همان ارتباط میان انسان و خداست، به انفکاک گراییده و عملاً جهان آینده و آیندة جهان را مبرای از فرجامی نیک و خداورزانه می‌پندارند. در این گونه فیلم‌ها با تأکید بر عناصر و مبانی مدرنیته یعنی به رسمیت شناخته شدن جایگاه انسان، عقل و علم او به عنوان موجودی مدبر و سرنوشت ساز، تعبیر منجی سکولار سر برآورده و سرانجام نیکِ فرجام جهان و آخرالزمان را یک تنه به دوش می‌کشد.

شاید بتوان گفت، تعبیر «خدا مرده است» که از فلسفه‌ نیچه سر‌ برآورد، شاخص‌ترین عبارت برای فهم جهان انسان مدرن و در تقابل با سنت‌های مسیحی است؛ با خوانش دقیق کتاب «حکمت شادان» ایده و منظور نیچه که از فیلسوفان جریان ساز فلسفه غرب است، از درج چنین عبارتی به خوبی روشن می‌شود. به واقع این عبارت نیچه نه از منظر فردی ملحد و نه برای نفی کردن خداوند است؛ بلکه وی معتقد است خدایی که مسیحیت و تمدن مدرن غربی تعریف می‌کند، خدایی قابل ترحم و خالی از صفات خداوندی است و باور به آموزه‌های مسیحی معنا و کارکردی در زندگی واقعی ندارد. بر طبق نظام اندیشه وی بالاخره روزی ابرمردی ظهور خواهد کرد که تمام قد، ناملایمات را تاب آورده و سعادت را برای جهانیان به ارمغان می‌آورد.

 

سینمای منجی گرا / دشمن شناسی / یهود / تیه /

 

بی‌شک در پس پرده‌ این تصورات و مفاهیم که از دل آنها اندیشه‌ فیلسوفان و متفکرانی چون نیچه، مارتین لوتر، راسل، سارتر و ... منعقد می‌گردد، زیست جهانی موجود است که عملکرد و تقدس نهاد کلیسا و آموزه‌های نجات بخش آن زیر سؤال رفته است؛ جهان بدون مرجع و اقتداری آسمانی پیش‌روی انسان است و آدمی یله و تنها با توشه‌ای که همان توانایی‌ها‌ی خویشتن است رو به ‌سوی دنیا و گذرگاهی دارد که انتهایش وحشت‌زا، پر کشمکش و پر از ناملایمات است.

می‌توان گفت ایده و اندیشه‌ ابرمرد نیچه محسوس یا غیر محسوس و خودآگاه یا ناخودآگاه هیبت ابرمردان، قهرمانان و منجیان بشری و زمینی بسیاری از فیلم‌های منجی محور و آخرالزمانی هالیوود را تداعی می‌کند. ابرمردی که با گذر از آزمون‌های متعدد، راستی آزمایی‌ها و... خویشتنِ خود را با تمام قوای مادی و معنوی (علمی ـ عقلانی) ظهور و بروز می‌دهد و نیکبختی جهانیان را به ارمغان می‌آورد.

  • مهمترین الگو-منجی‌های سینمای هالیوود می‌توان به چه مواردی اشاره کرد؟

از مهم‌ترین این الگوـمنجی‌ها در سینمای هالیوود که ریشه‌ در داستان‌های پرآوازه و شخصیت‌پردازی‌های ماندگار کمیک استریپ‌ها دارند؛ ابرمردهایی چون سوپرمن، اسپایدرمن، بردمن، آیرون‌من و ... هستند. سال‌های متمادی است که سینماگران آمریکایی با ابتکاری مثال ‌زدنی دست به جان بخشی شخصیت‌های ابر مرد گونه‌ کمیک‌ استریپ‌ها زده‌‌اند. این قهرمانان عملگرا و منجیانِ زمینی بشریت، همگی برآمده از دنیای متجدد و سکولار بوده که در پی ‌سال‌ها حضور بر پرد‌ه سینما و در پس زمینه ذهنی مخاطب کودک، نوجوان و بزرگسالِ جهان به کهن الگو‌ها‌یی بی‌بدیل و منجی‌هایی نمادگونه مبدل شده‌اند. استفاده از این کهن الگو و تصویر ذهنی، امتداد و تأکید بر چنین شخصیت‌هایی مضمون بسیاری از فیلم‌های هالیوودی را به خود اختصاص می‌دهد که با قدرت، تجربه و نیروی ذهن و فکر و بدون نیاز به امداد غیبی می‌تواند گره‌های متعدد و بحران‌های لاینحل جهانی را بگشایند و نجات و سعادت را هدیه دهند.

در رویارویی این منجیان همه فن حریف با مسیحایی که به نقل از کتاب‌های مقدس مسیحیان هیچگونه کارکرد فراکیهانی در هنگام رجعت ندارد؛ قدر مسلم پیروزی با منجیان حاضر است که سهل الوصول‌تر و در دسترس‌ترند. به عبارت دیگر اینگونه از منجی‌ها مابه اِزای عینی و واقعی دارند و به ‌هیچ وجه نیازمندی چندانی به ریاضت‌ها و مکاشفاتِ عرفانی و ... ندارند. ابرمردان و گاه ابر زنانی که معمولاً خوش‌بنیه و سلامت بوده، از چهر‌ه خوبی برخوردارند و به یقین اگر دانشمند و فیزیکدانی برجسته نیستند، حداقل نابغه‌ دنیای کامپیوتر و یا هکری مجرب هستند.

 

سینمای منجی گرا / دشمن شناسی / یهود / تیه /

 

بدین ترتیب حال که طبقِ متن کتاب مقدس، تمام آنچه که مسیح آسمانی پس از ظهورش برای آرامش جهان و مردمانش به انجام می‌رساند، اعمالی در چارچوب قوانین هستی و مطابق با توانایی‌ها و قابلیت‌های یک فرد عادی است! نه آن چیزی که می‌توان تصرفات در عالم تکوین نام نهاد؛ پس چه لزومی دارد که انسان افتاده در چرخه‌ مدرنیسم و سرعت برای ظهور منجی به انتظار چند هزار ساله‌ وعده داده شده توسط خدا بنشیند؛ درحالی که در مقابل چشمان انسان غربی، نجات دهندگانی واقعی از نوع همین بشرِ گاه خطاپیشه، با آرزو‌ها و امیالی هم سنخ با دیگران برای نجات بشریت حاضرند!

مطالب عنوان شده هنگامی ما را به نتیجه می‌رسانند که در کنار آن به نفوذ سبک زندگی آمریکایی از خاور تا باختر متذکر شویم. اشاعه سبک زندگی آمریکایی که یکی از اهداف دراز مدت دولتمردان آمریکا است و توسط سینمای هالیوود به بهترین وجه صورت می‌گیرد، به بنگاه‌های صهیونیستی این امکان را می‌دهد تا اهداف خود را در سراسر جهان تسری دهند. همنشینی انسان سکولار کنونی در جای جای جهان، با این فرهنگ، حسی نزدیک و همذات پندارانه را به او القا می‌نماید تا با قهرمان فیلم همراه شده، قدم به قدم با او همراه شود و این همان زمانی است که آموزه‌های صهیونیستی می‌تواند به صورت کاملا جزیی و رقیق شده در لایه‌های زیرین متن جای بگیرند و در ذهن مخاطب ته نشین شوند. به این ترتیب اسلام هراسی در حمله زامبی‌ها که به نمادی از رجعت مسلمانان بدل شده‌اند، نمود می‌کند؛ معرفی اورشلیم به عنوان تنها مأمن در آخرالزمان، جستجو برای سرزمین موعود، اسطوره سازی، بی وطنی، قوم برگزیده و.... معنا و مفهوم می‌یابد.

 

سینمای منجی گرا / دشمن شناسی / یهود / تیه /

 

رهیافت ترفندی این چنینی زمانی بروز می‌کند که ویژگی پیشتازی هنر نسبت به فلسفه و علم مورد توجه قرار گیرد. هنرمندان همیشه یک گام از فلاسفه جلوتر هستند؛ چون این قوه خیال است که جلوتر از عقل می‌تازد. حوزه سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از فیلم‌های مطرح خصوصا در ژانر آخرالزمانی آن، با بسط قوه خیال مواردی را پیشگویی کرده‌اند که پس از گذشت چندین سال از ساختش حالا به عنوان پیشگویی‌ها و یا دستاوردهای علمی محقق شده‌اند. بدین ترتیب تفکر صهیونیستی می تواند بدون صرف هزینه و تنها با ورود به اذهان جوامع در آنها نفوذ کرده و رشد نماید.


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید