امروز : 04 تير 1398::23:24
کد خبر : 2679
چهارشنبه 22 دي 1395 - 18:08

سلسله مطالب پایگاه تیه در مباحث تاریخ حقیقی و اسطوره زدایی از تاریخ یهودزده؛

حقیقت و افسانه‌ی کشتار و تبعید بابل و مظلومیت‌نمایی یهود

پایگاه صهیون پژوهی تیه: اسطوره‌سازی از وقایع گذشته به نفع آرمان‌های قومی، از مهم‌ترین نقاط ضعف یهودیان و صهیونیست‌های دنیاگراست که از افشای ان هراس دارند؛ کشتار یهود به دست بخت‌النصر و سپاهیانش و تبعید انان به بابل، یکی از مباحث بسیار مهم تاریخ یهود قلمداد می‌شود، به‌گونه‌ای که علاوه بر کتب تاریخی که مفصلاً درباره آن قلم‌فرسایی کرده‌اند، در قرآن کریم نیز اشاراتی سربسته دیده‌ می‌شود؛ اما با دو زاویه دید، که در این مقاله کوتاه بدان پرداخته‌ایم.

نقدی بر اسطوره‌پردازی قومی-صهیونیستی یهودیان و کتمان برخی حقایق تاریخی

حقیقت و افسانه‌ی کشتار و تبعید بابل و مظلومیت‌نمایی یهود

سرویس قرآن و معارف پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه - رحمان سلمانیان: کشتار یهود به دست بخت‌النصر و سپاهیانش یکی از مباحث بسیار مهم تاریخ یهود قلمداد می‌شود به‌گونه‌ای که علاوه بر کتب تاریخی که در این مورد به‌طور مفصل قلم‌فرسایی کرده‌اند، خداوند متعال نیز به این جریان در قرآن کریم به‌صورت سربسته اشاره نموده است؛ بنابراین می‌توان این قضیه را هم از منظر قرآن و هم از منظر تاریخ بررسی نمود. عبدالله شهبازی، مورخ معاصر تاریخ یهود، نیز قبلا در مقاله ای بدان پرداخته‌ است: (اینجا)

بخت‌النصر(نبوکد نصّر) از منظر قرآن

نام بخت النصر در قرآن نیامده است ولی در ذیل برخی آیات به‌صورت مبهم با اختلاف گزارش‌های بسیار به او اشاره‌شده است. خداوند متعال در سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: «وَ قَضَیْنَا إِلىَ‏ بَنىِ إِسْرَءِیلَ فىِ الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فىِ الْأَرْضِ مَرَّتَینْ‏ِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَئهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلىِ بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّیَارِ وَ کاَنَ وَعْدًا مَّفْعُولًا» [1]

معناى آیه این است که ما بنی‌اسرائیل را در کتاب که همان تورات باشد خبر داده و اعلام نمودیم، خبرى قاطع، که سوگند مى‏خورم و قطعى مى‏گویم که شما نژاد و گروه بنی‌اسرائیل به‌زودی در زمین فساد خواهید کرد- که مراد از «زمین» سرزمین فلسطین و اطراف آن است- و این فساد را در دو نوبت پشت سر هم انجام خواهید داد.

 

یهود/مظلوم/تیه

یعنی: پس چون وقت انتقام اول فرارسید بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را بر شما برانگیزیم تا آنجا که در درون خانه ‏هاى شما نیز جستجو کنند و این وعده انتقام، حتمى خواهد بود.

به‌منظور فهم دقیق به نظر لازم می‌آید که برخی از واژه‌های آیات فوق را موردبررسی قرار دهیم:

قضاء: راغب در مفردات گفته است «قضاء» به معناى فیصله دادن به امرى است، چه با گفتار باشد و چه با عمل. با توجه به معنای این کلمه چنین نتیجه‌گیری می‌شود که عذاب بنی‌اسرائیل از قطعیات بوده و به‌طور حتم اتفاق افتاده است.

علو: به معناى ارتفاع و در آیه موردبحث کنایه است از طغیان به ظلم و تعدى.

بأس: راغب در مفردات در معناى کلمه «بأس» مى‏گوید: «بؤس» و «باس» و «باساء» به معناى شدت و مکروه است، با این تفاوت که بؤس بیشتر در فقر و جنگ و باس و باساء بیشتر در عذاب استعمال مى‏شود.

جوس: الجوس التخلل فی الدیار یقال ترکت فلانا یجوس بنی فلان و یجوسهم و یدوسهم أی یطأهم. [2] مجمع‌البیان مى‏گوید: ماده «جوس» به معناى سر زدن به اینجاوآنجا است، مثلاً گفته مى‏شود: فلانى را در فلان قبیله رها کردم تا «یجوسهم و یدوسهم» یعنى بگردد و یک یک را پیدا نموده لگدمال کند.

همان‌طور که مشهود است آیات فوق به وقوع این حملات درگذشته صراحت ندارند ولی عموم مفسران به وقوع حداقل یکی از این دو حمله به دست بخت نصر اتفاق‌نظر دارند؛ و می‌توان گفت نخستین کسی که به آن‌ها هجوم آورد بخت‌النصر بود. طبق نظر علامه طباطبائی در المیزان  بخت‌النصر در آغاز از بنی‌اسرائیل حمایت می‌کرد ولی چون از ایشان سرکشی و عصیان دید، لشکر بی‌شماری به‌سوی آن‌ها گسیل داشت، تورات و دیگر کتب انبیاء را به آتش کشید، جمع زیادی از یهودیان را به قتل رساند به‌طوری‌که دیگرکسی از حافظان تورات باقی نماند، بازماندگان را نیز به اسارت برد. [3]

images/upfiles/20170115/دولت بابل در زمان بخت النصر دوّم.jpg

دولت بابل در زمان بخت النصر دوّم طبق برخی اسناد

فساد و طغیان یهود باعث این‌همه بلا و مصیبت بر آن‌ها شده است

حال سؤالی که در اینجا مطرح است و درواقع مقاله حاضر درصدد پاسخگویی به آن است، این نکته است که آیا این ادعای بزرگان یهود که در طول تاریخ مظلوم واقع‌شده‌اند و جمع کثیری از آن‌ها ظالمانه به دست بخت‌النصر به قتل رسیده‌اند صحت دارد یا خیر؟

سنت الهى در امت‌ها و اقوام مختلف انسانى همواره بر این بوده است که ایشان را به راه بندگى و توحید هدایت نموده و رسیدن به آن را برایشان ممکن ساخته و ایشان را در پذیرفتن و نپذیرفتن مخیر نموده است، نعمت‏هاى دنیا و آخرت را در اختیارشان قرارداد و ایشان را به همه رقم اسبابى که در اطاعت و معصیت بدان نیازمندند مسلح و مجهز ساخت تا اگر اطاعت و احسان کنند به سعادت دنیا و آخرت پاداششان دهد و اگر گناه و عصیان ورزند به نکال و خوارى در دنیا و عذاب آخرت کیفرشان کند.

بنابراین مى‏توان گفت که آیات ابتدایی سوره اسراء به‌منزله مثالى است که کیفیت و چگونگى جریان این سنت عمومى را در بنی‌اسرائیل مجسم مى‏‌سازد، بدین شرح که خدا بر پیغمبرشان کتاب نازل کرد و آن را هدایتى قرارداد تا به‌وسیله آن به‌سوی خدایشان راه یابند و در آن کتاب چنین پیشگویى کرد که به‌زودی ترقى نموده و در اثر همان ترقى، طغیان و تباهى خواهند ورزید و خداوند با مسلط نمودن دشمن، بر آن قوم، انتقام سختى از آنان خواهد گرفت و خوارشان خواهد ساخت و دشمن آن‌قدر از ایشان بکشد و اسیر کند تا آن‌که غرور و طغیانشان فروکش نموده دوباره به‌سوی اطاعت خدا برمى‏گردند، در آن‌وقت خدا هم به نعمت و رحمت خود برگشته باز سروسامانی به ایشان خواهد داد، باز براى بار دوم طغیان خواهند ورزید و خدا هم به عذاب خود برمى‏گردد. [4]

لذا مستفاد از آیات فوق این نکته است که فساد و طغیان یهود باعث این‌همه بلا و مصیبت بر آن‌ها شده است. پس کسى نگوید که خدا با فرستادن چنین دشمنانى آدمکش و مسلط ساختن آنان بر بنی‌اسرائیل نسبت به ایشان ظلم کرده، بلکه خود ایشان به خود ظلم کردند. [5]

 

تحقیق درباره کشتار بخت‌النصراز منظر تاریخ و ادعاهای گزاف یهودیان

بخت‌النصر بزرگ‌ترین پادشاهان کلدانیان عراق بود که از 640 تا 561 قبل از میلاد حکومت بابل را در اختیار گرفت او باقدرت و شهامت تمام شناخته‌شده است و یکی از قهرمانان تاریخ در مشرق زمین به‌حساب می‌آید.

ذکر او در تورات فراوان آمده است چون او ملت‌های غرب را تعقیب نموده و به یهودیان ساکنان یهودای کوچک حمله برده است و بر فلسطین و بیت‌المقدس مستولی گردیده و یهودیان را ازآنجا به بابل کوچ داده است و اورشلیم پایتخت یهود را ویران ساخته است و عبادت اینان را تغییر داده و اخیراً نام آنان به صابئین تغییریافته است. آیینی که در عراق نشر یافته و ممزوجی است از یهودیت و مجوس گری.

به‌این‌ترتیب بخت‌النصر یهودیان را نکشت بلکه آنان را پس از جنگ سختی که بزرگ‌ترین جنگ یهودیان در تاریخ به شمار می‌آمده است اسیر کرد. [6] و ابن عمید گفته است، بخت‌النصر به قدس اقلیم سوم از مملکت یاقیم رفت و جمعی از ساکنان آنجا را اسیر نمود و آنچه در هیکل مقدس بود غارت کرد.

این امر در سال دانیال، خانیا، عزاریا و میکائیل بوده است و بخت‌النصر در سال پنجم از حکم رانی خویش با پادشاه مصر فرعون اعرج (لنگ) مقاتله نمود و در سال‌های حکومت خویش بر باقیم، بخت‌النصر با مردم قدس محاربه نمود و خراج و مالیات بر آنان تعیین کرد و باقیم را در حکومت خود نگاه داشت و پس از سه سال مرد. [7]

 در این نص تاریخی شاهدی وجود ندارد که نشانگر آن باشد که بخت‌النصر یهودیان را کشته است بلکه تنها آمده است که مالیات و خراج تعیین کرده است و اگر آنان را می‌کشت دیگر تعیین مالیات چه صیغه‌ای بود؟

گفته‌شده است پادشاهان فارس و روم یک‌ صد و هشتاد هزار نفر از یهودیان را کشته‌اند. [8]  این روایت نیز همانند دیگر روایات، ساختگی یهود می‌باشد و صحیح آن است که بخت النصر یهودیان را به عنوان اسیر گرفته است و تعداد آنان حدود هفتاد هزار تن بوده است و اینان را به بابل برده و در آنجا اسکان داده است که پس از گذشت برهه‌ای به‌عنوان صابئی ها شناخته‌شده‌اند.

صائبی‌ها همان طایفه‌ای هستند که در میان اسباط و با آنان در ایام کوروش در بابل قیام کردند و در آن ایام و ایام ارطحشت به بیت‌المقدس رفتند و متمایل به کیش مجوس و احکام دینى آنان شدند و بدین بخت نصر درآمدند و مذهبى مرکب از مجوسیت و یهودی گری، براى خود درست کردند، نظیر سامرى‏هاى شام و در این عصر بیشتر آنان در واسط و سواد عراق، در ناحیه جعفر و جامده و دو نهر صله، زندگى مى‏کنند و خود را از دودمان انوش بن شیث و مخالف حرانى‏ها می‌دانند و مذهب حرانیها را عیب‌گویی مى‏کنند و با آن‌ها موافقت ندارند، مگر در مختصرى از مسائل، حتى این حنفاء در هنگام نماز متوجه بقطب شمالى می‌شوند و حال‌آنکه حرانیها، رو بقطب جنوب نماز می‌خوانند. [9]

ولی احبار یهود هرگز تحول یهودیان به آیین صائبی را قبول ندارند و نمی‌پذیرند که در بابل چنین تحولی صورت پذیرفته باشد. زیرا این واقعیت آئین یهودیت را در نظر آنان سست و اعتقاد و نظر یهودیان را نسبت به سرزمین فلسطین کمرنگ می‌کند چون این یهودیان فلسطین را فراموش و در عراق سکنی گزیدند، علاوه بر آنکه دین خود را نیز تغییر دادند. به دلیل کم شدن تعداد یهودیان پس‌ازاین تحول خطرناک در یهود بابل، احبار مدعی قتل یهود توسط بخت‌النصر شدند؛

پس با یک تیر، دو نشان را هدف گرفتند:

1: توجیه نقصان موجود در اعداد یهودیان درحالی‌که تعداد آن‌ها از غصب خداوند و روی‌گردانی بعضی از آئین یهود کم شده بود.
2: ابراز مظلومیت یهود در دنیا. [10]

بخت‌النصر قدس را در سال 588 ق.م فتح کرده و سپس کوروش بابل را در سال 538 ق.م یعنی 50 سال بعد تسخیر کرد و به یهودیان اجازه بازگشت به فلسطین را اعطا کرد. [11] یعنی برخی از یهودیان برگشتند و برخی به آئین صائبی‌ها تحول پیدا نمودند و شاید مراجعه‌کنندگان تعدادشان کمتر بودند. [12]

 

پی‌نوشت:

1.    سوره مبارکه اسراء، آیات 5-4.
2.    مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 614.
3.    ترجمه المیزان، ج 1، ص 58.
4.    ترجمه المیزان، ج‏13، ص 46.
5.    ترجمه المیزان، ج 13، ص 51.
6.    مظلوم‌نمایی یهود، ص 17.
7.    ابن خلدون، ترجمه متن، ج 1، ص 112.
8.    ترجمه تفسیر مجمع‌البیان، ج 14، ص 94.
9.    ترجمه المیزان، ج 1، ص 297.
10.    مظلوم‌نمایی یهود، ص 22.
11.    ترجمه المیزان، ج 16، ص 58.
12.    مظلوم‌نمایی یهود، ص 22.

منابع:

1.    قرآن کریم
2.    ابن خلدون، ابوزید عبدالرحمن بن محمد، آیتی، عبدالحمید، العبر تاریخ ابن خلدون (چاپ اول)، تاریخ عمومی، 6 جلد، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1363 ش.
3.    طائی، نجاح، (عنوان قراردادی) لیال یهودیه هل ذبح البابلیون و النهاری و المسلمون الیهود، (عنوان فارسی) مظلوم‌نمایی یهود در طول تاریخ آیا بابلیان نصاری و مسلمانان، یهودیان را قتل‌عام نموده‌اند؟ اسلام و یهودیت، 1 جلد، لندن، دارالهدی لاحیاء التراث، 1382.
4.    طباطبائی، سید محمدحسین، 1417 ق، موسوى همدانى، سید محمدباقر، (؟)، ترجمه تفسیر المیزان (چاپ پنجم)، قرآن به قرآن و اجتهادى، 20 جلد، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم، 1374 ش.
5.    طبرسی، فضل بن حسن، مترجمان، (؟)، ترجمه مجمع‌البیان فى تفسیر القرآن، اجتهادی، 28 جلد، تهران، فراهانی، 1360 ش.
6.    طبرسی، فضل بن حسن، مجمع‌البیان فى تفسیر القرآن (چاپ سوم)، اجتهادی، 10 جلد، تهران، ناصرخسرو، 1372 ش.


منبع : پایگاه جامع حوزوی صهیون‌پژوهی تیه
کد خبرنگار : 18








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید