امروز : 28 آبان 1397::03:38
کد خبر : 2654
یکشنبه 19 دي 1395 - 14:15

سلسله گزارشات تیه از بحث کابالا در برنامه شعبده شوم رادیو گفتگو (7)؛

شخینا، دوآلیسم و خدایی که شریک دارد

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: بازگشت به سرزمین موعود برای یهود از اهمیت زیادی برخوردار است و این مسئله اتفاق نمی‌افتد مگر با حضور ماشیح به عنوان منجی موعود زمان این دین. اما این مسیر چگونه طی شد و از کجا به این مسیر رهنمون گشتند؟

با حضور حجت الاسلام قهرمانی و دکتر حمزه اسلامی نسب

شخینا، دوآلیسم و خدایی که شریک دارد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، برنامه شعبده شوم هرهفته پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 5-6 عصر در رادیو گفتگو پخش می‌شود که در چند جلسه، با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه، به بررسی عرفان‌های نوظهور کاذب و عرفان‌های سنتی چون کابالیسم (عرفان یهودی/ قباله) پرداخت. متن پیش‌ رو، اولین بخش از گزارش کامل جلسه بیست و پنجم تیر ماه سال 1395 این برنامه است که با حضور جناب آقایان دکتر حمزه اسلامی نسب، کارشناس عرفان‌های نوظهور و همچنین حجت الاسلام و المسلمین علی قهرمانی کارشناس معنویت، رسانه و مدیر موسسه ندای فطرت، به بحث پیرامون عرفان کابالا پرداخته ‌است. این برنامه، در تداوم سلسله جلسات قبلی درباره کابالا (قباله) می‌باشد. مجری- کارشناس این برنامه نیز، دکتر طباطبایی بود. این بحث در ادامه سایر مباحث پایگاه تیه درباره عرفان یهود، خدمت شما مخاطبان ارجمند، تقدیم می‌گردد.

مجری(طباطبایی): عرض سلام خدمت شنوندگان عزیز و ارجمند رادیو گفتگو، برنامه شعبده شوم با موضوع عرفان‌های نوظهور، معرفت‌ها، ادیان و فرق انحرافی پنج شنبه هر هفته روی آنتن می‌رود و در برنامه امروز، در ادامه دو هفته اخیر به بحث عرفان کابالیسم عرفان یهودی می‌پردازیم. در خدمت کارشناسان محترم برنامه سلام عرض می‌کنم خدمت آقای دکتر اسلامی نسب و از حضور شما در برنامه سپاسگزارم.

اسلامی: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و کارشناس دیگر برنامه، آقای قهرمانی.

 

تیه / دشمن شناسی / یهود / شعبده شوم/ قهرمانی/ اسلامی نسب

 

مجری: به آقای قهرمانی هم سلام عرض می‌کنم و تشکر می‌کنم از حضورتان در برنامه.

قهرمانی: به شما و آقای اسلامی نسب نیز سلام عرض می‌کنم.

مجری(طباطبایی): تشکر می‌کنم. همانطور که مستحضر هستید، بحث کابالیسم در رسانه‌ها، سینما، انیمیشن و فیلم اشاره کردیم و نمادهای کابالا را در فیلم‌های هالیوودی و در انیمیشن‌های مخصوص کودک و نوجوان بررسی کردیم. مبانی فکری کابالا دارد که آنها در رسانه مورد استفاده قرار می‌دهد، بد نیست که در ابتدای برنامه امروز، مبانی فکری کابالا را در رسانه اشاره بفرمایید و جناب آقای اسلامی نسب همه این مبانی را نمی‌خواهیم در رسانه مورد استفاده قرار بدهیم، منظور نکات کلیدی هست که بیشتر در رسانه‌ها و به خصوص در فیلم و انیمیشن مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله بازگشت به سرزمین مقدس یا سرزمین موعود که بحث امروز جامعه ما هم هست.

اسلامی: کمال مطلوب و آن نقطه آرمانی در فرقه انحرافی بازگشت به سرزمین موعود مقدس است. اینها عقیده دارند، ما باید به سرزمین مقدس برگردیم و معبد سلیمان که تخریب شده، اگر چه زیر بنایش هست، دوباره بازسازی کنیم. این مسئولیتی است که به واسطه برگزیدگی قوم یهود در اختیار اینها گذاشته شده، یعنی خودشون را قوم برتر می‌دانند و ادیان دیگر و حتی مسلمانان را در حد حیوان و پایین‌تر از خودشان معرفی می‌کنند. این پیوندی است که شخینا (שכינה‌) به اسرائیل وابسته می‌شود و رابطه مبتنی بر عهد و پیمان منعقد می‌شود و مهم‌ترین و عمیق‌ترین صورت این پیوند صمیمانه را می‌توانیم در بنای معبد سلیمان داشته باشیم.

شخینا (שכינה‌) هرگز اسرائیل را به حال خودش رها نمی‌کند، بلکه حتی در تبعید و در هر جایی باشد، اسرائیل را نگه می‌دارد، عشق و عطوفت به این اسرائیل ارزانی می‌کند و همانطور که والدین به فرزندان خودشان محبت دارند، شخینا (שכינה‌) در معبد سلیمان و افرادی را که درصدد هستند این معبد را سازماندهی کنند، به آنها هم بروز پیدا می‌کند.

مجری: یعنی چه جایگاهی برای خود شخینا (שכינה‌) هست؟ اشاره نکردید.

اسلامی: بله، شخینا (שכינה‌) و افرادی که به این فرقه انحرافی معتقدند، ما خود خداوند را به صورت مادینه داریم و ده تجلی از خداوند متعال بروز پیدا می‌کند تا بی نهایت را نشان بدهند و شخینا (שכינה‌) این مطلب هست.

 

تیه / دشمن شناسی / یهود / شعبده شوم/ قهرمانی/ اسلامی نسب

 

مجری: جلوه بی نهایت؟

اسلامی: بله، در طول تاریخ اینها عقیده دارند که مقداری از قدرت خویش را از دست داده‌اند، با ظهور حضرت مسیح علیه‌السلام، اسرائیل بار دیگر به این سرزمین مقدس یعنی فلسطین باز می‌گردند و معبد سلیمان را بازگشایی می‌کنند و از دوباره بنا می‌کنند، شخینا (שכינה‌) می‌تواند قدرت خودش را به دست بیاورد و دوباره با خداوند اصلی یا همان خداوند پدری که اینجا مطرح است، به خداوند متعال ملحق شود و به یک پیوند عمیق و ابدی با خداوند داشته باشد و یک نوع وحدتی بین شخینا و خداوند متعال حاصل شود، چنانکه ما این مطلب را در کتاب زکریای نبی باب چهار، فقره نه داریم که اینجا ذکر شده و در آن روز خداوند پادشاه سراسر جهان خواهد بود و مردم فقط همان خدا را می‌پرستند، همان خدای واحدی که پادشاه سراسر جهان است.

مجری: آقای قهرمانی برای ادامه بحث خدمت شما باشیم، بازگشت به سرزمین مقدس یا سرزمین موعود یکی از مبانی فکری یهود است که در مورد اصل این مبنا آقای اسلامی نسب صحبت کردند و اینکه چطور در رسانه‌هایشان به تصویر کشیده می‌شود، مبانی دیگری را می‌توانید اشاره بفرمایید.

قهرمانی: در مورد این مبنا که بازگشت به ارض موعود شاخه اصلی و مبنای بحث آخرالزمان گرایی و ظهور مسیح است،  می‌شود گفت: مبنای اصلی این است. ظهور مسیحی است که به آخرالزمان همان ماشیح با عناوین مختلفی از ایشان یاد می‌شود که ماشیح بود و بعد مسیح در عربی شد و الان هم به عنوان مسایا از یاد می‌کنند، به عنوان خود مسیح حال چه اروپایی و چه آمریکایی، از مسیح با لفظ مسایا یاد می‌شود،  مبنای اصلی همین ظهور مسیحا است که این ظهور مسیحا، یهودیان را به بحث آخرالزمان‌گرایی کشانده که شاخه‌های مختلفی دارد.

پدیده هزاره گرایی و مسئله آخرالزمان

هزاره‌گرایی، پدیده‌گرایی و جریان‌های مختلفی که در بحث آخرالزمان سازی شکل گرفته است و یکی از ارکان آخرالزمان سازی و ظهور مسیح که برای انتظار حضرت مسیح هست، انتظار فعالانه می‌باشد و بازگشت به ارض موعود در نگاه صهیونیستی شکل گرفته است، گرچه یهودیان دیگر این را نمی‌پذیرند و می‌گویند که ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ قرآن بیان می‌کند و خود آنها می‌پذیرند که بیابان‌گردی و آوارگی یا همان دوران تیه وارگی تا روز ظهور مسیحا رقم خورد. بسیاری از یهودیان این نوع نگرش صهیونیستی خاصی که برگرفته از نگرش کابالایی است را نمی‌پذیرند و می‌گویند برای ما همان بیابان گردی و آوارگی رقم خورد.

 

تیه / دشمن شناسی / یهود / شعبده شوم/ قهرمانی/ اسلامی نسب

 

به جز این مبنا که آخرالزمان سازی هست، شکل‌های مختلفی دارد که در این 2-3 دهه دقت کرده باشید، فیلم‌های زیادی در موردش ساخته شد که تقریبا به طور میانگین در سال حدود سی فیلم پیرامون آخرالزمان با قرائت‌های مختلف ساخته می‌شود، آن چیزی که بنده رصد کردم؛ حداقل از سال 1999 به این طرف میانگین نزدیک سی فیلم بوده است. بعضی سال‌ها بیشتر بود و بعضی سال‌ها کمتر، البته لیستی از این فیلم‌ها را با دوستان در موسسه تهیه کردیم که کار خوبی هم در آمده است و حرف‌های زیادی وجود دارد که اتفاقا بیشترین نگرشی که در بحث آخرالزمان وجود دارد و همان نگرش‌های کابالیستی در مورد نوع نگاه‌شان به مسیح و آخرالزمان و ... وجود دارد.

کابالا و نگاه به خدا در فیلمها چگونه است؟

اما مبنای دیگری که در بحث کابالا وجود دارد و رسانه‌ها نشان می‌دهند، بحث نگاه به خداست و اجازه بدهید قبل از اینکه به بحث نگرش به خدا بپردازم در فیلم‌ها را چند مثال بزنم، فیلم‌های بسیار مطرحی هست که در دهه‌های قبل صدا هم کرد و هنوزم که هنوز است جزء بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به حساب می‌آید از جمله ماتریکس، ارباب حلقه‌ها، فیلم‌هایی هستند که بحث آخرالزمان را مطرح می‌کنند، مخصوصا ماتریکس که بسیاری از نگاه‌های یهودی کابالایی را در خودش جا داد، بحث کشف مسیح است و نه شناخت مسیح.

یک نفر را به عنوان مسیح کشف کند، در  فیلم ماتریکس که آقای خاصی هست و بعدا به عنوان نئو مطرح می‌شود و به خاطر عشق وی به مسیحیت، تیزبینی تثلیث به جایگاهی می‌رسد و به نیروانا می‌رسد، قدرت‌ها را پیدا میکند و آخرش هم مسیح می‌شود که مبارزه‌هایش با لباس کشیشی بلند انجام می‌دهد. این نگاه‌شان به آخرالزمان را می‌شود در فیلم امگا2 یا مگیدو دید و کسانی که به دنبال بحث‌های آخرالزمانی با نگاه یهودی هستند، توصیه می‌کنم حتما فیلم ارباب حلقه‌ها، ماتریکس، نارنیا و فیلم‌هایی از این دست را در آنجا لو دادند.

 

تیه / دشمن شناسی / یهود / شعبده شوم/ قهرمانی/ اسلامی نسب

 

مجری (طباطبایی): آقای اسلامی نسب، اگر در بحث مبانی فکری کابالا در رسانه نکته‌ای ندارید، به بحث نگرش خدا در رسانه که آقای قهرمانی اشاره کردند، بپردازیم و ببینیم که اینها چه خدایی را در رسانه‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها به تصویر می‌کشند، به خصوص درباره کودکان، نوجوانان و بزرگسالان.

اسلامی: یکی از بحث‌هایی که اینها در مورد خود خداوند و خلقت انسان مطرح می‌کنند، اینکه معتقدند خداوندی وجود دارد که به صورت یک بی نهایت است اما این خداوندی که به صورت بی نهایت، بی نهایت بودنش در ده نور تجلی پیدا می‌کند که الان اینها با مشکلی که با اون مواجه هستند، نمی‌داند این ده نوری که از خود خداوند متعال تجلی پیدا می‌کند تا خود خداوند متعال در جهان هستی جاری و ساری بشود به چه نحوی می‌توانند شرک میان یک خدایی و ده خدایی را حل کنند.

مجری: این تفکر کابالیستی در اصل دین یهود وجود نداشته این عرفان کابالیستی یهود هست که آن را پیدا می‌کند.

اسلامی : بله این مطلب در خود دین یهود وجود ندارد، لکن این مبحث خلقت و بیان اثبات خود خداوند واحد است، لکن در ده نور تجلی پیدا می‌کند و ما این مطلب را می‌توانیم در کتاب زوهر پیدا کنیم. نکته دیگری را که این فرقه انحرافی معتقد به بحث خلقت انسان است، اینها معتقدند که ما خدای نرینه و خدای مادینه داریم. برای اینکه به خلقت انسان اشاره کنند و اینکه انسان از ارتباط بین این دو خدا خلق می‌شود، تعدادی از استعاره‌های جنسی بسیار زشت استفاده می‌کنند و اینها بعد از این مطلب به اومانیسم در برابر خدا معتقد می‌شوند، یعنی برای اینها انسان‌گرایی می‌تواند رتبه اول را در برابر خداگرایی داشته باشد که در بحث دین‌های ابراهیمی، دین یهود، مسیح و اسلام ما شاهد این مطلب هستیم.

مجری: آن هم یک اومانیسم مادی‌گرایانه و سکولاریستی که حتی با اون اومانیسمی که معنویت را براش قائل هست، متفاوت باشد.

اسلامی: بله، اینها که از یک جهت به انسان‌گرایی معتقدند و از جهت دیگر با اینکه تمامی ادیان ابراهیمی چون دین حضرت مسیح، یهودیت و اسلام و حتی بسیاری از فلاسفه یونان تا به فلاسفه حاضر و حتی فلاسفه غرب به اصل وجود و به وحدت وجود به خداوند معتقد هستند؛ لکن اینها با مادی‌گرایی خودشون توانستند از واجب الوجود بودن خداوند فاصله گرفته و انسان و ماده را به عنوان یک اصل برای خودشون مطرح کنند. اینها برعکس فلاسفه مطرحی چون افلاطون و غیره که ماده را ازلی نمی‌داند، با قائل شدن به ازلی بودن ماده سعی دارند، خود خداوند را به کناری نهاده و معتقد باشند آن چیزی که در همان ابتدا وجود داشته و بدون اینکه خلق بشود ماده است.

 


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید