امروز : 05 مرداد 1396::05:27
کد خبر : 2612
پنجشنبه 09 دي 1395 - 00:52

در گفتگو با امام جمعه شهرستان ملایر به مناسبت نهم دی‌ماه مطرح شد؛

برخی خائنین داخلی، مسبب تأثیر دشمنان خارجی

پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه: ما می‌بایست چشمانمان ‌باز باشد. اگر هم بنا شد با دشمنان نیز مذاکره کنیم، باید با چشم‌ باز مذاکره کنیم. اگر یک‌وقتی، دشمن چند دقیقه مذاکره را معطل کرد، باید مذاکره را ساعاتی معطل کرد؛ باید همیشه از موضع برتر در مناسبت‌های بین‌المللی حضور یابیم. در غیر این صورت اگر دست پایین را بگیریم، عقب می‌مانیم. لذا اگر مذاکره به هر دلیلی به وجود آمد، انسان باید دست برتر را بگیرد، غربی‌های یهودزده، مورد اعتماد هیچ عاقلی نیستند. این پیام قرآنی است.

گفتگوی اختصاصی پایگاه جامع حوزوی صهیون‌پژوهی تیه با حجت الاسلام برقراری

برخی خائنین داخلی، مسبب تأثیر دشمنان خارجی

سرویس قرآن و معارف پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه: حجت الاسلام «محمد باقر برقراری» امام جمعه محترم شهرستان ملایر و استاد حوزه علمیه ملایر هستند. ایشان دانش آموخته حوزه علمیه قم هستند. سطوح عالی در محضر حجه‌الاسلام محمد جواد فاضل لنکرانی تلمذ نمودند. وی، از محضر مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی پدر  نیز، دروس خارج را بهره برده‌اند. حجت‌الاسلام محمد باقر برقرار،ی به مدت 11 سال امام جمعه سنقر و کلیایی بودند؛ سپس در سال 1395، مسئولیت امامت جمعه شهرستان ملایر را به عهده گرفتند. متن ذیل، حاصل گفتگوی پایگاه حوزوی صهیون‌پژوهی تیه با حجت‌الاسلام برقراری می‌باشد.

 

تیه/برقراری


تیه: با سلام و تشکر از جنابعالی که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید. بفرمائید که چرا در آیات قرآن این همه تاکید بر استکبارستیزی وجود دارد؟

حجت‌الاسلام برقراری: در هر چیزی آفتی وجود دارد و در مسائل روزمره زندگی، در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و روابط قوم‌ و خویشی، در این‌ همه این امورات باید آفات این مباحث را انسان بشناسد. لذا معصوم علیه السلام می‌فرماید: حتی به دوست خود، اسرار خویش را مگوید. زیرا ممکن است روابط ‌بین شما غبارآلود شود. چرا که ممکن است آن اسرار به ضرر شخص تمام بشود. وقتی روابط به هم ‌خورد مراقب باشید، طوری به هم نخورد که اگر قرار بر ارتباط مجدد شد، تمامی پل‌های پشت سر شما خراب‌شده باشند.

پس این نشان می‌دهد در روابط، یکسری چهارچوب را باید انسان ملاحظه نماید. در بین روابط فامیلی، نیز عواملی برای دشمنی همچون کبر، حسد، بخل و غرور وجود دارد، که می‌تواند این روابط را به هم بزند. پس هر چیزی آفتی دارد. یکی از آفت‌های زندگی انسان، «عدم شناخت دشمنی دشمنان» و «دشمنان اعتقادی و دینی» است؛ اگر انسان این‌ها را بشناسد، طبیعتاً کمتر آسیب می‌بیند.


یکی از دشمنانی که اسلام بدان بسیار تأکید می‌کند، یهود و مشرکین است. یهود را قرآن صراحتاً دشمن اعلام می‌کند. چراکه هیچ‌گاه سابقه دوستی و رابطه خوبی از خودشان با جامعه اسلامی نشان نداده‌اند. هر وقت هم پای‌کار آمدند برای نیرنگ بود، برای خدعه و فریب و ظلم بود. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ  وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّا نَصَارَى‏  ذَالِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَ رُهْبَانًا وَ أَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبرُِونَ* دشمن‏ترین مردم نسبت به کسانى که ایمان آورده‏اند یهود و مشرکان را مى‏یابى، و مهربان‏ترین کسان نسبت به آنان که ایمان آورده‏اند کسانى را مى‏یابى که مى‏گویند: ما نصرانى هستیم. زیرا بعضى از ایشان کشیشان و راهبان هستند و آنها سرورى نمى‏جویند.

همچنین در آیه دیگر بیان می‌کند: وَ لَن تَرْضىَ‏ عَنکَ الْیهَُودُ وَ لَا النَّصَارَى‏ حَتىَ‏ تَتَّبِعَ مِلَّتهَُمْ  قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُْدَى‏  وَ لَئنِ‏ِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ * یهودان و ترسایان از تو خشنود نمى‏شوند، تا به آیینشان گردن نهى. بگو: هدایت، هدایتى است که از جانب خدا باشد. اگر از آن پس که خدا تو را آگاه کرده است از خواسته آنها پیروى کنى. لذا اسلام می‌گوید: اگر آفت زندگی و مسائل زندگی که بحث دشمن‌شناسی است را نشناسید، هرچقدر هم پیشرفت کنید، احتمال زمین خوردنتان وجود دارد.


خدای متعال ما را خلق کرده و اسلام، ما را هدایت به مسیر درست می‌کند؛ این مسیر دشمنانی دارد، که ما می‌بایست آنان را بشناسیم. در برابر آنان مقابله کنیم، تا آنکه مسیر را به‌سلامت طی کنیم و به هدف نهایی برسیم.


تیه: سؤالی که اکنون ذهن رخ می‌دهد، این است که چطور آیات را برای جامعه تبیین کنیم تا مردم جامعه دشمن را بشناسند و دشمن خوب و دقیق تشخیص دهند و در کل نحوه تبیین این آیات به چه شکلی انجام می‌گیرد؟

حجت‌الاسلام برقراری: قرآن کریم معجزه زنده و جاوید است، اگر قرآن معجزه زنده است، که هست، پس مشخص است که وقتی می‌گوید دشمن یعنی دشمن امروزی؛ وقتی می‌گوید یهود یعنی یهودیان امروز، که امروز با نماد صهیونیست تجلی می‌کنند.

تعبیری مرحوم شهید مطهری دارند که می‌فرمایند: شمر سال 61 مُرد، ما باید شمر زمان خود را بشناسیم. امروز ما باید شاخصه‌هایی که قرآن برای دشمن شناسی و نشانه‌های دشمنی دشمنان بیان می‌کند، با مصادیقش شناسایی نماییم. اگر قرآن نسبت به دشمنان امروزی نظری نداشته باشد، که دیگر معجزه زنده و جاوید نیست؛ لذا قرآن زنده است و هیچ‌گاه نمی‌میرد.

زنده است یعنی امروز دوست و دشمنان را برای ما به خوبی معرفی می‌کند. لذا ما اگر بخواهیم دشمنان را طبق قرآن بشناسیم، شاخصه‌هایی از دشمنان بیان می‌کند که:
لجوج هستند.
پایبند به عهد نیستند.
اهل دروغ و خدعه هستند.

 اگر هم به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین (ع) نزدیک می‌شوند، برای ضربه بیشتر نزدیک می‌شوند. علاوه بر این‌ها ما از سوابق دشمنان نیز می‌توانیم دشمنان را بشناسیم. وقتی‌که سابقه سوء و پرونده قطوری علیه مسلمانان و ما ایرانی‌ها دارند و تا به الآن هم توبه نکرده‌اند و نه خسارت‌ها را جبران کرده‌اند؛ بسیار راحت می‌شود از طریق آیات نورانی قرآن، دشمن را طبق شاخصه‌هایی که بیان می‌کند، شناخت. لذا همان موضعی که خدای متعال انتظار دارد در مقابل دشمنان بگیریم، همان‌طور که از پیامبران انتظار داشت؛ یعنی صبر، استقامت و روی اعتقادات خود ایستادن، همین دستورالعمل را امروز می‌بایست انجام دهیم.


تیه: آیات قرآن چه راه‌حلی برای بیداری مردم ارائه کرده‌اند تا هنگام فتنه بیدار باشند و حق را از غیر حق تشخیص دهند؟ در مورد نهم دی نیز چند کلامی ایراد فرمایید.


حجت‌الاسلام برقراری: قرآن هنگامی‌که دشمن را معرفی می‌کند، همان‌طور که پیامبر عظیم الشأن اسلام در روزهای ابتدایی نبوت خود فرمودند: ای مردم اگر بگویم پشت این کوه‌ها دشمنانی هستند که جمع شده و قصد حمله‌دارند، باور می‌کنید؟ و مردم گفتند بله؛ از این کلام رسول اکرم ایلام مشخص می‌شود که حضرت دیده‌بان امت هستند. ایشان رعیت را راهنمایی و رهبری می‌کنید. قرآن کریم هم همین‌طور است.

 

برقراری/تیه

 

قرآن، پیغمبر صامت و پیامبر، قرآن ناطق است. برای ما دشمن را ترسیم می‌کنید. انسان را متوجه می‌کنند که دشمنی وجود دارد. ممکن است دشمن شکل و لباس خود را تغییر دهد؛ اما اصل دشمنی باقی است؛ لذا انسان دیگر نباید بخوابد. نباید ساده‌لوح باشد. نباید دشمن را مؤدب و هوشیار (به جنبه مثبت) تلقی کند.

وقتی ما دشمن را مؤدب یافتیم، مشخص است که دشمن را به عنوان دشمن نشناختیم. لذا سوابق دشمن را می‌دانیم. همچنین قرآن این‌همه تذکر می‌دهد. قرآنی که تمام سوره‌های آن با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» شروع می‌شود و آیات آن غالباً آیات رحمانی هستند، در همین قرآن سوره‌ای بدون «بسم‌الله الرحمن الرحیم» آغاز می‌شود. مشخص می‌شود که در آن گلستان عبودیت و بندگی و پرعطر قرآنی، نیز بالاخره باید یک موضع دشمن‌ستیزی هم وجود داشته باشد. یعنی در اوج رحمت و رحمانیت، همچنین انسان باید نسبت به دشمنان، یک موضع فعال، نه انفعالی، داشته باشد. این وضعیتی است که قرآن هشدار می‌دهد. ما نیز باید مراقب باشیم. باید سوءظن نسبت به دشمن داشته باشیم.

معصوم علیه السلام فرمود: در دنیایی که غالب افراد خیانت می‌کنید، اگر دیدید که نفری از دیگری تعریف می‌کند؛ در صورتی که غالب زندگی مردم بر اساس خیانت است، نسبت به عقل او شک کنید. حالا چه رسد که طرف مقابل دشمن باشد. پس در این وضعیت مشخص می‌شود که ما می‌بایست چشمانمان ‌باز باشد. اگر هم بنا شد با دشمنان هم مذاکره کنیم، باید با چشم‌باز مذاکره کنیم. اگر یک‌وقتی دشمن چند دقیقه مذاکره را معطل کرد، باید مذاکره را ساعاتی معطل کرد؛ باید همیشه از موضع برتر در مناسبت‌های بین‌المللی حضور یابیم. در غیر این صورت اگر دست پایین را بگیریم عقب می‌مانیم. لذا اگر مذاکره به هر دلیلی وجود آمد، انسان باید دست برتر را بگیرد، این‌ها مورد اعتماد نیستند. این پیام قرآنی است.


اما راجع به نهم دی‌ماه، ما یک پرونده قطور از خیانت دشمنان خارجی و حرکت دشمنان داخلی با تابلوی دشمنان خارجی به مدت هشت ماه را شاهد بودیم. همه ما دیدیم که از چه مسیری برای آشوب و برای ناامن کردن فضای کشور استفاده کردند. تقلب را رمز آشوب خود قراردادند. در طی این هشت ماه حرکت پرشتاب نظام اسلامی را کُند نمودند. از آن فعالیت و روال طبیعی خود بازداشتند. خیانت بزرگی کردند و قطعاً دستان دشمنان خارجی در کار بود.

البته تا خائنین داخلی وجود نداشته باشند، دشمنان خارجی هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. درس بزرگی که حادثه نهم دیماه به ما داد این بود که اگر ما بخواهیم دشمن‌شناسی خود را تقویت کنیم، ابتدا باید دشمنان داخلی را بشناسیم. حرکت مرموزانه دشمنان داخلی را شناسایی کنیم. زاویه‌هایی که در موضع‌گیری‌هایشان با رهبر معظم انقلاب دارند، این‌ها را باید رصد کرد. در طول تاریخ نظام اسلامی بلکه در طول تاریخ اسلام هیچ دشمنی نتوانسته از بیرون بیاید و ضربه بزند، مگر اینکه جیره‌خوارانشان در داخل زمینه را فراهم کردند. این‌یکی از پیام‌های نهم دی است.


ما باید در ابتدای امر، این جیره‌خواران داخلی را بشناسیم. سپس آن سیم ارتباطی بین دشمنان داخلی و خارجی را قطع کنیم.


مردم باید در انتخابات مراقب باشند و بدانند که چه کسی را تعیین می‌کنید و نسبت به مواضعش حساسیت نشان بدهند. چرا که پیام نهم دیماه این است که خیانت خائنین یک‌شبه شروع نمی‌شود. یک‌شبه اتفاق نمی‌افتند. انحراف نیز یک‌باره اتفاق نمی‌افتد. از یک زاویه بسیار کم و ناچیز شروع می‌شود تا می‌رسد به زاویه 180 درجه‌ای. وقتی‌که انسان می‌بیند در بعضی موارد، زاویه 180 درجه‌ای با رهبر معظم انقلاب دارند؛ این نشان می‌دهد که ممکن است با این حرکتی که بعضی‌ها در کشور دنبال می‌کنید، فتنه‌ای بزرگ‌تر از فتنه 88 در پیشرو داشته باشیم. البته قابل پیش‌بینی است؛ اگر آن آثار سوء فتنه 88 را بخواهیم این زاویه‌های 180 درجه‌ای را در پی نداشته باشد باید بصیرت داشته باشیم.


تیه: سپاسگذاریم از وقتی که در اختیار سایت ما قرار دادید.

 

گزارشگر: عرفان خلیلی


منبع : پایگاه جامع حوزوی صهیون‌پژوهی تیه
کد خبرنگار : 18








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید