امروز : 04 مهر 1396::14:43
کد خبر : 2556
دوشنبه 29 آذر 1395 - 19:03

سلسله مباحث پایگاه تیه درباره آسیب‌شناسی و تهدیدشناسی عرفان‌ها و فرقه‌های انحرافی؛

از اینجا تا فرقه، یک قدم تا خط سیاه توهم

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: افرادی که آلوده به فرقه انحرافی حلقه باشند، به چرخه‌ای مبهم وصل می‌شوند که ادعا می‌شود سریعا بیماری‌هایتان با اتصالتان به شبکه شعور کیهانی، توسط این شبکه‌ اسکن می‌شود و سپس بیماری‌ها به ترتیب شروع به برون‌ریزی می‌کند و درمان آغاز می‌شود. اینکه آیا واقعا درمانی در کار هست یا نه، جای بسی بحث و نظر دارد. «شبکه شعور شیطانی» یا «کیهانی» بودن این چرخه نیز مورد بحث است و مواردی از جن‌زدگی در فعالان این فرقه یافت شده است!

مصاحبه اختصاصی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه با حجت‌الاسلام شهبازنژاد درباره آسیب‌های فرقه‌ای و عرفان‌های انحرافی درمشهد

از اینجا تا فرقه، یک قدم تا خط سیاه توهم

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، حجت‌الاسلام شهبازنژاد، کارشناس فرقه‌های انحرافی، در گفتگو با پایگاه تیه به بحث پیرامون انحرافات فرقه‌ها و عرفان‌واره‌های انحرافی و راهکارهای مقابله با این آفت پرداخت. متن زیر، حاصل گفتگوی حجت‌الاسلام و المسلمین شهبازنژاد با پایگاه صهیون‌پژوهی تیه است.

  • با سلام خدمت شما و تشکر از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار پایگاه تیه قرار دادید.  به عنوان ورودیه بحث، بفرمایید چه زمانی فرقه‌های انحرافی احساس می‌کنند که بایستی در حیطه زندگی مردم وارد شوند؟

:: سلام به شما و مخاطبان گران‌قدرتان. درباره این سوال شما می‌توان گفت: در دنیای امروز که ماشین و تکنولوژی باعث عدم آرامش مردم جهان شده است و مرض‌های مختلف روحی و جسمی، دامن‌گیر بشریت شده است، و با توجه به نیاز درمانی شدیدی که احساس می‌شود و با اشعار به اینکه ناتوانی سیستم پزشکی در درمان بسیاری از بیماری‌ها، خصوصا در بیماری‌های خاص خود را بیش از گذشته نشان داده است، باعث جذابیت برخی فرقه ها برای عضوگیری شده است.

می‌دانید که جریان‌های فرقه‌ای، عمدتا روی «نیاز» فعالیت می‌کنند، گاهی نیاز واقعی و گاهی نیاز جعلی. هر جا به پاسخ قوی و مستدلی نیاز باشد ولی پاسخی وجود نداشته باشد یا پاسخ ضعیف باشد، فرقه‌ها و عرفان‌های انحرافی ورود پیدا می‌کنند. یکی از آنها همین گروه‌های مدعی درمان هستند که می‌گویند ما می‌توانیم شما را درمان کنیم. می‌بینید کنار گروه موسوم به «عرفان حلقه» گروه دیگری به نام «گروه مرگ‌آگاهی» است. این گروه «مرگ‌آگاهی» انجمن شاخه وسواس می‌باشد که سالها در تهران فعالیت می‌کرد.

حرف گروه «مرگ آگاهی» این است که می‌توانیم شما را درمان کنیم، جدایی از وسواس‌هایتان را تضمین می‌کنیم! می‌دانید که وسواس، چهارمین بیماری مطرح در جهان است. یعنی خیلی‌ها گرفتارش هستند، البته در سطوح مختلف. درمان افراد  در این بیماری نیز کار آسانی نیست. یعنی کسانی که در مراحل شدید وسواسی هستند، به راحتی نمی‌توان درمان کرد. این گروه ادعا می‌کند یک دوره آموزشی دارم و سیصد هزار تومان پرداخت کنید، تا شما را درمان کنیم. تعدادی از افراد همین گروه، تبلیغ برای این فرقه را شروع کرده اند. البته عده‌ای ادعا کرده‌اند که ما درمان شده‌ایم و زمینه را برای تاثیرگذاری ذهنی دیگران فراهم می‌کنند. طبیعتا برای افرادی که گرفتار هستند، فرصتی است و حاضر نیستند این فرصت را از دست بدهند و گروه فرقه‌ای از این جریان برای گرفتن اعضای جدید استفاده ‌می‌کند.

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

ادعای درمان مردم، باعث پیشرفت عرفان حلقه شده است

فرقه مدعیِ عرفانِ حلقه، دقیقا به همین سبک عمل می‌کند، ادعا دارد که ما می‌توانیم شما را درمان کنیم، هر بیماری که دارید. لذا ادعا دارند که افراد زیادی را در کمترین زمان و به قول خودشان با کمترین هزینه درمان می‌کنیم! این فرآیند چطور اتفاق می‌افتد؟ فرآیند عرفان حلقه با چه کیفیتی در دنیای امروز کار می‌کند؟

این فرقه با مدیریت آقای محمد علی طاهری است. بیش از یک دهه است که این گروه کار خودش را در کشور ما شروع کرده است، ولی رهبرش فعلا بازداشت هست. آقای محمد علی طاهری به خاطر ادعاهایی که داشت و این ادعاها به نوعی در مقابل شریعت اسلام قرار گرفتو به جرم‌های دیگری فعلا بازداشت است و دلایل محکمه پسندی در این موضوع وجود دارد. برخی شاکیان ایشان، درگیر اجنّه شرور شده‌اند و برخی اندیشه‌های ایشان به شدت انحرافی است.

ادعای اصلی‌ اینها این است که می‌توانیم افرادی را در یک پروسه‌، به مرحله‌ای برسانیم که هم قدرت درمانگری داشته باشند، هم خودشان شفا پیدا کنند و درمان شوند. اما این پروسه، پروسه‌ای است که جریان درمان با تفکرات شبه‌مذهبی گره خورده است، یعنی پشتوانه و مقدمه ورود در مرحله درمان، مذهب است.

جلساتی دارند که تا هشت ترم هم طول می‌کشد، در تمام این دوره‌ها، مقدمات مباحث فرقه‌ای و شبه‌مذهبی و معنوی است. بعد نتیجه می‌گیرند که چطور می‌توانیم درمان کنیم. با سبک خاص دو روش درمانی دارند، فرادرمانی و ساینتولوژی که با این دو روش درمانی و روش خاص خودشان شروع به فعالیت می‌کنند.

اما آیا واقعا تا کنون توانسته‌اند روی این موضوع کار کنند؟ من نمی‌دانم. البته عرفان حلقه را باید برای شما دقیقا توضیح بدهم که در این صورت مدت زمان زیادی طول می‌کشد. چون باید بررسی کرد که گروه حلقه، چه اعتقاداتی دارد و حرفش چیست؟ چه می‌گوید؟ اگر فکر می‌کنید کلیت عرفان حلقه کفایت می‌کند، بیش‌تر از این وارد آن نشویم.

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

محمدعلی طاهری چگونه توانسته است با سیستم مشهور به «شعور کیهانی» ادعای درمانگری داشته باشد!؟

               -    کلیتی از عرفان حلقه را توضیح دهید تا مواضع آنها روشن شود.

:: افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند، صرفاً ادعا می‌کنند که ما درمان شده‌ایم و تبلیغ این جریان را می‌کنند. چون نمونه‌هایی که ما با آنها در این مدت برخورد داشتیم، هیچکدام درمان نشده‌اند، بلکه به نکاتی دچار شده‌اند که از حالت قبلی بدتر است. مادری به من زنگ زد که (حاج آقا) دوتا پسر دارم و نوجوان هستند. یکی از آنها فکر کنم 13-14 ساله است و دیگری 16-17 ساله. هر دو مدتی است در جلسات فرادرمانی آقای ص. (از اعضای عرفان حلقه) شرکت می‌کنند. الآن پسر من شب‌ها که می‌خواهد بخوابد، جیغ و داد می‌زند و نمی‌تواند بخوابد، می‌روم بالای سرش قرآن می‌خوانم، آرامش می‌کنم و آرام می‌شود. می‌خواهد بخوابد و می‌آیم بیرون دو مرتبه شروع می‌کند، چه کار کنم؟ این‌ها اسیر شبکه شعور شیطانی شده‌اند که باید بیش از گذشته توسط علمایی که در متافیزیک و عرفان مطالعاه دارند و تبحر عملی هم دارند، بطور اساسی درمان شوند.

این معضل را در رابطه با قربانیان عرفان حلقه فراوان داریم، که متاسفانه گرفتارش هستند. حقیقت مطلب این است که چرخه‌ای که آقای طاهری تعریف کرده و ادعا دارد که می‌توانیم با فرادرمانی و ساینتولوژی کمک کنیم که موجودات غیرارگانیک از شعور سلولی افراد بیرون بیایند، در واقع چرخه معکوسی را عمل می‌کند و افراد با این فرادرمانی که انجام می‌شود، در معرض تسلط شیاطین و جنیان شرور قرار می‌گیرند، بسیاری مواقع اختیار از کف آنها می‌رود و همین تحت تسخیر قرار گرفتنشان، آسیب‌های فراوان روانی و جسمی برای این افراد دارد. که نمونه‌های آن را می‌توانید پیدا کنید.

  • در مقابل این داستان‌، آیا کسانی هستند که فعالیت درستی داشته باشند؟

:: یکی از مراکزی که مدت زیادی است در حوزه علمیه قم در این رابطه کار می‌کند، موسسه «بهداشت معنوی» است. ظاهرا مراجعه‌کنندگانی را در این عرصه دارد، البته در مشهد متاسفانه بسیارند افرادی که آسیب‌های فراوانی دیده‌اند. با خانمی صحبت می‌کردم، می‌گفت دایی من مریض شده بود، ما گفتیم آقایی هست که وی را در چند ثانیه درمان می‌کند، اما چهارده میلیون از ما گرفت و به بیمارستان آمد، دو دقیقه تمرکز کرد و گفت همه‌ شما تمرکز کنید، بعد در کنار این تمرکزی که ما انجام دادیم، گفت: ایشان درمان شد. بعد، بلند شد و رفت. می‌گفت دایی من یک لحظه حالش بهتر شد و مقداری حال و هوای خوبی پیدا کرد. دیگر گفتیم که پس خوب شد و مرخصش کنیم، بنده خدا دیدیم حالش خیلی بد شد و آنقدر وضعیت ایشان به وخامت کشید که وقتی او را بیمارستان برگرداندیم، یک روز بیشتر عمر نکرد و بعد هم از دنیا رفت. حرف این خانم در نقد گروه عرفان حلقه مطرح شد، ایشان موضوع را مطرح کرد که در حاشیه مشهد با ایشان و سایر مردم کلاس‌هایی داشتیم.

کلاس‌هایی برای خانم‌های مربی مهد کودک در حاشیه شهر مشهد داشتیم. چون بهائیت و وهابیت  در در برخی نقاط، حاشیه شهر مشهد را برای تبلیغ انتخاب کرده است. برای اینکه بتواند در کودکستان‌ها و مهد کودک‌ها نفوذ کند و متاسفانه در برخی نقاط، نفوذ هم کرده است؛ روی بعضی از مربیان مهد تاثیرگذار بودند، توانستند کار کنند. آموزش‌هایی را داشتند و به همین خاطر برای آنها دوره و کلاس گذاشته بودیم تا بتوانیم پیشگیری کنیم برای بعضی گروه‌هایی که هنوز درگیر نشده‌اند. 

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

            - فرقه‌های نیمه فعال و فعال، چه فعالیتی انجام می‌دهند؟

فرقه‌های مذهبی ریشه در مذهب هر کشور و مجموعه‌ای دارند. دقت داشته باشید، فرقه‌هایی که در آمریکا کار می‌کنند، دقیقا ریشه در مذهب موجود در کشور آمریکا و کشورهای دیگر دارند. فرقه‌های مذهبی، خارج از مذهب صحبت نمی‌کنند، اما مذهبی که متناسب با ذائقه‌ رهبر فرقه طراحی شده است. رهبر فرقه هر طور خواسته، تعریف مدنظر خود و ارابابانش را از مذهب داشته است. تبیین‌هایی هم داشته و تفسیرهای تاویلی خود را هم از کتب مقدس داشته است و مخاطبین هم کاملا در مقابل این تفسیرها خاضع و پذیرا و منفعل هستند. یعنی کاملا اندیشه‌ رهبر فرقه را می‌پذیرند.

 در بحث فرقه‌های مذهبی، باید شبه‌عرفان‌ها و فرق فعال را در این بخش تقسیم بندی کرد. فرقه‌های موجودی که در ایران هستند، فعال یا نیمه فعال‌اند که اگر لیستی از آن را خدمت شما عرض کنم، نمونه‌اش مثلا TSM یا تکنیکال کلیمیشن هست که در تهران فعالیت دارد. جریان فرقه‌ای رام الله که جزء جریان فرقه‌های مذهبی است. جریان فرقه‌ای عرفان درمانی علی آقا خان جانی که مثلا فعال هست. البته جریان فرقه‌ای آقای یعقوبی یکی دیگر از همین گروههاست. سپس بهائیت را در ایران داریم، تصوف، وهابیت، انجمن حجتیه که در واقع به عنوان شبه فرقه فعالیت خودش را در کشور ما انجام می‌دهد. اینها به عنوان گروه‌هایی هستند.

اما ما در کنار اینها می‌خواهیم یک گروه جدید را عرض کنیم که شاید کمتر به آن پرداخته شد. ما بیشتر به این فرقه‌های مطرح توجه کرده‌ایم، در صورتی که در شهرهای مختلف، شهری مثل مشهد، گروه‌هایی داریم که دقیقا با ساختار فرقه فعالیت می‌کنند، اما اسم و رسمی ندارند. افراد زیادی را هم شاید تحت پوشش خودشان بیاورند و عضو گروه شوند اما اسم و رسمشان زیاد نیست که اینها را تحت عنوان فرقه‌های محلی و فرقه‌های شبه‌بومی طبقه‌بندی می کنیم.

در خیلی از شهرهای بزرگ ایران، شاید نمونه‌ای از این گروه‌ها را پیدا کنید. مثلا در شهر مشهد نگاه کنید، اصلا یکی از فرقه‌خیزترین نقاطه ایران شهر مشهد است؛ چرا که از جهتی توسعه نامتوازن  وسریع این شهر، آن را تبدیل به کلان‌شهری با هویت التقاطی مدرن-سنتی کرده است و از طرفی دشمن برنامه‌های جدی برای پایتخت معنوی جهان اسلام دارد و از طرف دیگر، مسافران زیادی در آنجا رفت و آمد دارند، از طرف دیگر، کم‌کاری‌های گذشته که اکنون تا حدی جبران شده است، باعث شده است که زمینه‌هایی برای فعالیت فرقه‌ها و عرفان‌های انحرافی ایجاد شود. یعنی تمام گروه‌های فرقه‌ای شعبه‌ای غیررسمی و زیرزمینی برای فعالیتشان در آنجا دارند، یعنی شهر مشهد خودش دنیایی است.

تصورم بر این است که در مباحث فرقه‌های مذهبی باید حتما به موضوع فرقه‌های محلی با نگاه ویژه‌ای توجه کرد. از نگاه امنیتی نیز بحثی است. اما از نگاه فرهنگی-اجتماعی تصور می‌کنم که باید عالمانه به قضیه نگاه کرد.

راهکارهای مبارزه با این فرقه‌های شبه مذهبی و شبه‌معنوی:

اولا: بر اساس شاخصه‌های موجود جریان فرقه‌ای را شناخت،

ثانیا: نقاط ضعف موجود در جریان فرقه‌ای را دید.

ثالثا: تهاجم کاملا نرم و متناسب با گروه‌های فرقه‌ای نسبت به اینها داشت.

ببینید کاری که نسبت به فرقه‌ها در کشور ما انجام می‌شود، بعضی از بخش‌هایش آن‌قدر هم دقیق نیست، گروههایی که کار می‌کنند یا مثلا مجموعه‌های فرهنگی و دینی و امنیتی که فعالیت می‌کنند، بعضا اتفاق افتاده که با دقت به موضوع نگاه نمی‌کنند؛ گرچه در بسیاری از موارد هم موفق بوده‌اند. شاید بعضی از جریان‌ها لازم نیست، ما آنقدر بدان بپردازیم، بعضی از جریانها الآن رهبرمحور(با محوریت لیدر کار می‌کنند) هستند، اگر رهبرشان را از آنها جدا کنید، اصلا جریان از هم می‌پاشد، دیگر اثری از آن باقی نمی‌ماند.

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

  • مگر جریانی وجود دارد که متکی به رهبر نباشد؟

بله، وجود دارد. البته بحث دیگری هم هست که چه طوری عمل کنیم تا یک گروه فرقه‌ای را از درون متلاشی کنیم. چون وقتی در رابطه با فرقه صحبت می‌کنید کسی که عضو فرقه شده، طوری ذهن او نسبت به فرقه شستشو داده می‌شود، اعتقاد پیدا کرده که اصلا فرقه را درب بهشت می‌بیند. یعنی اگر الآن بخواهیم باهم به بهشت برویم، تنها راهش رضایت رهبر فرقه است. اگر بتوانم ایشان را راضی کنم و از خودم راضی نگه دارم، توانسته‌ام به آن تقرب الهی دست پیدا کنم، رضای خدا در رضای رهبر و لیدر فرقه است!

چنین نگاهی به افراد القا می‌شود. لذا شما با خیلی از اعضای گروه‌های فرقه‌ای به راحتی نمی‌توانید وارد صحبت شوید. اصلا حرف شما را قبول نمی‌کنند، کاملا جذب شده‌اند، با فرقه همراه شدند. واقعا باورهای فرقه، باور آنها شده و باورهای قبلی خود را کنار گذاشته‌اند و باور جدید در این سری افراد رشد کرده است. بعضی از افراد هم که مطامع شخصی آنها در فرقه‌هاست، وقتی وارد جریان فرقه‌ای می‌شویم، می‌بینیم سردمداران جریان فرقه‌ای سود فراوانی به جیب می‌زنند. طرف می‌بینید زمینه‌ مناسبی هست که وارد شود، درآمد کلانی از این طریق به دست می‌آورد.

گاهی نیز سوء استفاده‌ جنسی می‌کنند، فرصت مناسبی هست که راحت می‌شود از افراد سوء استفاده جنسی کرد، بدون اینکه افراد هیچ‌گونه اعتراضی کنند! این زمینه برای بعضی از افراد سودجو است که وارد جریان فرقه‌ای می‌شوند و سودجویی می‌کنند. اما تعدادی هستند که هنوز باورشان کامل نیست و مردد هستند، برخی از آنها باورشان شکل نگرفته و درونشان محکم نشده و در وجودشان تثبیت نگشته است، با این افراد راحت‌تر می‌توان برخورد کرد که غالب اعضای گروه‌های فرقه‌ای را همین اعضا تشکیل می‌دهند.

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

افرادی گرفتار فرقه‌های انحرافی می‌شوند که در باورهای قبلی‌شان تردید داشته‌اند.

افرادی که باورهایشان گرفتار تردید است یا به شکل کامل تثبیت نشده هستند، را می توان از فرقه‌ها نجات داد. سبک خاص خودش را برای ورود به جریان فرقه‌ای دارد که چطور می‌شود با اینها مقابله کرد.

در عرفان‌های نوظهور نگاه کنید، مثلا در عرفان‌های نوظهور تقسیم‌بندی‌های فراوانی داریم: عرفان تبتی، آمریکایی، هندی و... که هرکدام زیر شاخه‌های خودشان را دارند و فعالیت می‌کنند. نمونه‌های فراوانی هم دارد، مثل عرفان‌های آمریکایی  پائولوکوئیلو اکنکار فعال است، در مشهد  گروه‌های شبه اکنکار شبانه روزی کار می‌کنند.

برخی از این فرقه‌ها، برای شرکت در یکی از دوره دو روزه و سه روزه‌ای که برگزار می‌کنند، قبلا صدوپنجاه هزار تومان می‌گرفتند. الآن نزدیک به چهارصد هزار تومان برای دوره سه روزه‌شان می‌گیرند و 400-500 نفر شرکت می‌کنند! ادبیات همان ادبیات گروه اکنکار و با همان تفکر است. البته به نوعی اسلامیزه‌اش کرده‌اند.

موقع نماز، اذان پخش می‌کنند و کارهای این شکلی انجام می‌دهند که به این می‌شود گفت ظاهر سازی. با این مدل خاص، جریان جدیدی در کنار این دو کار می‌کنند، یکی عرفان‌های نوظهوری است که در ایران ورود پیدا کرده‌اند و در واقع می‌شود گفت به نوعی در ایران تازه وارد هستند، شاید بتوان گفت یکی دو دهه از عمر بعضی از این گروه‌ها نگذشته است، عرفانی که اینها دارند، دیگر عنوان فرقه را نمی‌شود برای آن به کار برد. اینها بیشتر عرفان هستند.

مدل زندگی و سبک جدیدی از معرفت را عرضه می‌کنند که معرفت انحرافی است. بخش سومی که در فرقه‌های مذهبی مورد صحبت هست، جریان فراعلم و فراروانشناسی است. بخش زیادی از روانشناسان و روان‌پزشکانی که در کشورهای غربی صاحب کرسی هستند، در واقع تفکر روانشناسی مدرن را با عرفان‌های هندی یا آمریکایی ترکیب کرده و از آن سبک جدیدی از زندگی را در آورده‌اند و برخی مردم جهان که از حقیقت دورند، این حرف‌ها را می‌پذیرند و برای مردم سخت است که بتوانند تحقیق و تحلیل کنند تا رگه اصلی انحراف را از متن صحبت‌های این سری افراد بیرون بکشند، خیلی راحت برخی از ادبیات قومی جامعه ما نیز با این نوع ادبیات سنخیت دارد.

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

آتئیسم و فعالیت تبلیغاتی فراوان این گروه سست

مثلا کتاب‌های وین دایر، آنتونی رابینز را بخوانید، امثال این افراد را می‌بینید و در کنار جریان آتئیسم است، آتئیسم را در سال‌های قبل رصد کردیم. چبرخی‌ها در مشهد عضو اصلی جریان آتئیسم شده بودند و عملا بی خدایی را تبلیغ می‌کردند! ترویج می‌کردند و ممکن است هر روز این جریان بیشتر رشد کند، اگر ما جلوی اینها را نگیریم، دیگران را نیز در دام می‌اندازند.

در عرصه اجتماع دلائلی دارد که خیلی زیاد است و بعضی از دلائل آن واقعا بر می‌گردد به افرادی که مسئولیت فرهنگی جامعه را به عهده دارند، خصوصا آنهایی که مسئولیت دینی جامعه را به عهده گرفتند.

به تعبیر مقام معظم رهبری بسیاری مواقع گیرمان همین هست که یک تعریف جامع، درست و حسابی برای دانشجوی‌مان از اسلام عرضه نکرده‌ایم و گاه نیز امکانات تبلیغ اسلام را کمتر مهیا کرده ایم. مسئولین دانشگاه ها نیز گاهی کم کاری کرده اند.  نگاه کنید اختلافات و مشکلاتی وجود دارد، کمتر به نیازهای جامعه پرداخته‌ایم، مشکلاتی که مردم دارند، بعضا  برای اینها تعریفی نشده است. سبک زندگی اسلامی-ایرانی را دقیقا به گوش تمام افراد نرسیده است. البته خود افراد جامعه بیش از مسئولین باید به دنبال رستگاری خود باشند. باید تحقیق کنند و از امکانات بی نظیری که جمهوری اسلامی مهیا کرده است، استفاده کنند و نگاه خود به جهان و اسلام و دین را بهبود بخشند. 

گاهی هم بحث های بسیار خوبی شده است ولی متناسب با ادبیات امروز جامعه نیست، به همین خاطر این نیاز وجود دارد و متاسفانه جریان‌هایی مثل جریان فراروانشناسی را می‌بینید که بین مردم جا باز می‌کند و اقبال عمومی به سمت آنها می‌شود. در پیشخوان مغازه‌ها که نگاه کنید، بعضی از آثارشان بیش از هشتاد، نود دوره تجدید چاپ می‌شود. این نشان دهنده‌ اقبال عمومی مردم به تفکرات و نگاه‌های خاص در موضوع زندگی دارند و این هم دومین گروه‌مان هست.

فرقه‌های تجاری، یک قدم تا کلاهبرداری عمومی از مردم

 مدل بعدی در ایران و جهان، فرقه‌ها و گروه‌های تجاری محسوب می‌شوند، گروه‌های تجاری در واقع بیزینس کارها هستند که با ورودشان به کشور، متاسفانه سرمایه‌های هنگفتی را از مردم ما به چنگ آورده‌اند و از کشور خارج کردند. میلیاردها تومان از کشور ما به وسیله‌ همین گروه‌های فرقه‌ای خارج شد، اگر امروز به جریان هرمی نگاه کنید، وقتی رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با سبک‌ها و شیوه‌های بسیار جدید وارد فضای فرقه‌ای کشور شده‌اند، فرقه‌های تجاری تحت عنوان شبکه‌های هرمی در ایران فعالیت می‌کنند، الآن شاید شبیه گلد کوئیست که چند سال گذشته فعالیت می‌کرد، دیگر نیستند و برخی روش‌ها عوض شده است.

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

  • فرقه‌های تجاری چگونه می‌توانند برای خود تشکیلات داشته باشند و شیوه کارشان چگونه است؟

مدل فعالیتشان در سرمایه‌گذاری است، در این فضا با سبک، روش‌ و شیوه‌های مختلف این گروه‌ها حالت گسترده‌ای را در شهرهای مختلف دارند و عضو گیری کلان می‌کنند و ثروتهای نجومی دارند که متاسفانه در جیب سرشاخه هایشان می‌رود و در این قسمت نیاز هست تا کار جدی تری شود، یعنی حقیقیتا فکر می‌کنم در کشور ما واقعا به عنوان مشکل جدی است، متاسفانه در این مدت زمان کار جدی و درستی صورت نگرفته است، به تعبیر مقام معظم رهبری گاهی باید گفت که برخی مجموعه‌های فرهنگی کشور ما تعطیل هستند؛ گرچه برخی خوب کار می‌کنند و جلوی اینها ایستاده اند.

گروهها هر روز به شکل‌های مختلف فعالیت خودشان را در شهرها و در کشور ما افزایش می‌دهند و قربانیان زیادی می‌گیرند. یکی از جلساتی که خیلی برای افراد جذاب هست، غالبا همه می‌نشینند و خیلی هم دقیق گوش می‌کنند، پیگیری می‌کنند، همین بحث فرقه‌های تجاری و شبکه‌های هرمی است. زمانی که وارد بحث می‌شوید، مجبورید مثال بزنید، توضیح بدهید تا چگونه و با چه کیفیتی ورود پیدا ‌کنند، خیلی‌ها می‌گویند که ما درگیر هستیم، قربانی شدیم، هر کسی پولی را از دست داده است و قربانی این مسئله شده است. به این دلیل که در کشور برنامه ریزی منسجمی نیست. متاسفانه چند نفر از سرشاخه ها سود میلیونی به جیب می زنند ولی اکثر سرشاخه های جزء و بدنه این گروه ا ضرر می کنند!

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

  • نمونه‌هایش را مثال می‌زنید؟

هلدینگ یکی از مجموعه‌هایی است که در ایران فعالیت می‌کند و در سریال پادری هم به آن اشاره شده بود، دقیقا به همین موضوع اشاره می‌کند و سبک ورود بعضی از افراد به این شرکت‌ها را توضیح می‌دهد. گروههایی هستند که دقیقا بر اساس قواعد هرمی فعالیت می‌کنند و عضوگیری‌هایشان، فروش کالایشان دقیقا آن علائمی که برای تشخیص فرقه‌های تجاری داریم، همان شانزده مورد صدق می‌کند. یعنی تطبیق می‌دهید که با شیوه‌های فعالیت صدق می‌کند. افراد اینجا بازنده می‌شوند که زمانی وارد می‌شوند، چند هزار عضو می‌گیرند و دائما به دنبال این هستند که اعضا را زیاد کنند، به دنبال فروش کالا نیستند و عضو باید زیاد شود، شما چطور می‌خواهید نیازش را برطرف کنید. مگر کالایی مثل پنبه، چقدر در کشور، در شهر مشهد فروش دارد، با این رقابت سنگینی که در شهر مشهد وجود دارد. یا مثلا مواد بهداشتی و آرایشی و امثال اینها هم همین حکم را دارد. مگر یک مجموعه چقدر می‌تواند بازار یاب داشته باشد؟ 3-4 هزار عضو گرفته و این گروه بازار یاب گرفته است!!

3-4هزار تا را چطور می‌توانید تامین کنید؟ آیا تضمینی برای آنها وجود دارد که این کار برای آنها ادامه پیدا کند یا نه؟ اگر بازار اشباع شد، چطور می‌تواند این کار را انجام بدهند. حقیقت این است که جوابی برای این سوالات ندارند. غالبا طفره می‌روند، روی احساسات افراد شروع می‌کنند و جالب است افراد جامعه هدف گروه‌های زیر سی سال هستند، یعنی عمدتا سعی می‌کنند زیر 25 سال عضوگیری کنند و هنوز درگیر احساساتشان هستند و به شدت احساسی عمل می‌کنند. چند شب پیش جوانی آمد و سوال نمود و می‌گفت وقتی وارد شدم، به راحتی دختر و پسر کنار هم ایستادند، گپ می‌زنند، به هم می‌خندند. از مسئول‌هایی استفاده می‌کنند که خانم هستند و برای یک نوجوان 19-22 ساله جذابیت دارد که بتواند با خانمی ارتباط بگیرد.

دائما همین ارتباط منجر به درآمد کلان می‌شود، چون توصیه می‌کنند که درآمد کلانی به دست می‌آورند. شما یک میلیون تومان می‌دهید و دیگر نمی‌توانید بالادست را پرزنت کنید، نمی‌توانی پایین دستت را پرزنت کنی و بتوانی در نهایت پول خودت را به دست بیاوری، اینجا متضرر می‌شوی و دیگر نمی‌توانی پولت را به دست بیاوری، پولی که با زحمت بدست آمده، این جوان کاری که ندارد، چطور می‌تواند این مبلغ را دوباره جبران کند ما از این موارد فراوان داریم. متاسفانه خیلی‌ها گرفتار می‌شوند. یک نظام حامع برای برخورد با این گروه‌ها نداریم، مراکز امنیتی هم بر اساس نگاه‌های خاص امنیتی خودشان به مسائل نگاه می‌کنند.

اما هرچیزی امنیتی نیست. بخش عمده آسیب فرهنگ واجتماع است. به دست مردم اتفاق می افتد، به جامعه ضرر می‌زند. چگونه باید مقابله کرد؟ ما نیروی پیش‌آهنگی که بخواهد با این گروه‌ها در کشور مقابله کند، متاسفانه نداریم، هنوز شکل رسمی ندارد. به شکل فردی، گروهی، بعضی‌ها در نقاط مختلف کارهایی می‌کنند که این کارها نمی‌تواند به صورت فردی یا گروهی در این عرصه تاثیرگذار باشد،خیلی اثر آن کم است. نمی‌خواهم غیر منصفانه صحبت کنیم، اثر در این بخش واقعا کم است، بحث فرقه‌های تجاری مفصل تر است که بگذریم.

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

           - یوگا و مدیتیشن در کشور ما در چه اندیشه‌ای هستند؟  

در کشور ما یکی از علت‌های مهمی که فرقه‌های یوگا و مدیتیشن در این چند سال روند رو به رشد داشته است، تبلور موضوعی یوگا و مدیتیشن است. تبلور موضوعی به چه معناست؟ غالبا یوگیست‌ها معتقدند که یوگا می‌تواند هرگونه بیماری و یا هر بخش از زندگی روانی و معنوی افراد را پوشش دهد. برای آن پاسخ دارد و می‌تواند افرادی که سیگاری هستند را با یوگا درمانشان کنیم، افرادی که چاق هستند لاغر کنیم. میگرن دارها را با یوگا درمان کنیم، زندانی را می‌توانیم آرامش بدهیم.  خانمی که می‌خواهد وضع حمل کند، می‌توانیم با یوگا کمک کنیم تا وضع حمل آسانی داشته باشد! اینها در حالی است که یوگا بینش هندویی وبودایی دارد و در برخی مراحلش با شیاطین ارتباط برقرار می شود و رو به سوی خورشید، در وقت هایی خاص عبادات شبه شیطانی انجام می دهند!

در هر زمینه‌ای نگاه کنید، بر اساس نگاه این افراد گفته‌اند اگر یک مسلمان بخواهد مسلمان بهتری شود، با یوگا می‌تواند مسلمان بهتری شود، مسیحی بخواهد مسیحی بهتری شود با یوگا می‌تواند این کار را کند، یهودی همینطور!! لذا یوگا در واقع تکمیل کننده‌ ادیان است، متاسفانه از یک طرف هم کشور ما به صورت رسمی برای موضوع یوگا، کمیته‌ای را تشکیل داد و این مجموعه به صورت رسمی درون کشور اداره می‌شود و فعالیت می‌کند، بدون توجه به مناسک و عقاید منسوخ هندویی و بودایی در یوگا و جهت گیری شیطانی برخی مناسک یوگا!!

 در شهر مشهد، سال 1391 من برای صدوشصت استاد یوگا کلاس داشتم، بعضی از اندیشه‌هایشان را نقد می‌کردیم، قریب به سیصد استاد هستند که صدوشصت نفر حضور پیدا کرده بودند و صد و پنجاه مرکز آموزشی در سطح شهر مشهد داشته‌اند و این مایه تاسف است! یوگا فقط ورزش نیست و ورزشی با عقاید تند دینی هندی-بودایی است.

سال 1391 تعداد مراکز خیلی بیشتر شده و البته دستاوردهای مهمی را برای یوگا ذکر می‌کنند، نتایج مثبتی را یاد می‌کنند که عمدتا برای افراد به دست نمی‌آید و دقیقا به دنبال همان هستند. تلاش می‌کنند تا با یوگا به زندگی آرامی برسند. اتفاق می‌افتد که اینها خودش به جد تامل هست. شاید نگاهشان این است که یوگا منجر به آرامش می‌شود و مهمترین تمرکز بحث همین است، مهمترین نیاز انسان در زندگی بحث آرامش است. لذا انسان می‌تواند با یوگا به آرامش دست پیدا کند. آیا واقعا می‌شود با حرکات یوگا به آرامش رسید؟ آرامش اخلاقی هست که در مبانی دینی ما به آن توجه شده یا اینکه این آرامش، یک آرامش صرفا عصبی است که برای افراد رخ می‌دهد و به نوعی می‌شود گفت کاهش سیستم عصبی بدن.

 

تیه/ عرفان های نوظهور/ دشمن شناسی / شهبازنژاد

 

ریلکسیشن، تعادلی برای افراد اتفاق می‌افتد و در این تعادل حس ارامش می‌کنند. اتفاقی که می‌افتد نوعی آرامش اخلاقی است. اصلا آرامش اخلاقی در یوگا به هیچ وجه نداریم. به نوعی هم کارکرد سیستم عصبی مختل می‌شود و کاهش پیدا می‌کند و در نهایت افراد به یک حالت تعادل یا اصطلاحا ریلکسیشن می‌رسند تا حس آرامش به آنها دست بدهد، آرامشی که در یوگا و مدیتیشن سراغ افراد می‌آید، عمدتا این آرامش با حذف صورت مسأله اتفاق می‌افتد، چون افراد در یوگا سعی می‌کنند با تمرکز بتوانند به آن آرامش دست پیدا کنند. تمرکز کردن طبیعتا صورت مسأله را پاک می‌کند و تمام توجه شخص روی موضوعی هست که بر آن تمرکز کرده و همین باعث می‌شود که افراد به نوعی از موضوعاتی که آنها را رنج می‌دهد و باعث رنجش خاطرشان می‌شود، احساس آرامش داشته باشند. فرقه‌های مثل سیطنیسم هم در ایران فعالیت دارند. البته فعالیت اینها زیاد نیست تا بگوییم می‌تواند رقابت کند و با دسته‌‌های قبلی ذکر شده در کشور ما قابل قیاس نیست، فکر می‌کنم تا همین قدر کافی باشد برای پنج نمونه‌ای که عرض کردم.

  • تشکر می‌کنم از این که وقتتان را در اختیار پایگاه صهیون‌پژوهی تیه قرار دادید.


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید