امروز : 04 مهر 1396::12:38
کد خبر : 2547
شنبه 27 آذر 1395 - 20:41

میلاد نبی مکرم اسلام و ضرورت توجه به راهبردها و تاکتیک‌های ایشان در مقابل دشمن؛

منطق پولادین رسول‌ الله الاعظم در مقابل بهانه‌های دشمن

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: رسول الله در پاسخ به سوالات پشت سر هم کفار لجوج، ابتدا به همه ی آن سؤالات یک پاسخ کلی می دهند و بعد مورد به مورد پاسخ تفصیلی می دهند. با بررسی دقیق این سوال و جواب‌ها می‌توانیم استراتژی‌ها و تاکتیک‌های امروز خودمان در جنگ نرم علیه دشمنان را ترمیم و بازسازی کنیم.

منطق پولادین رسول‌ الله الاعظم در مقابل بهانه‌های دشمن

سرویس قرآن و معارف پایگاه جامه حوزوی صهیون‌پژوهی تیه - سید ضیاءالدین رضی:  در مبارزه حق و باطل، همیشه اردوگاه حق اولین خاکریزی را که در برابر دشمن به طور مفصل پهن کرده تا نسیم روح بخش، دلنشین و عقل‌پسند خویش را به عقل و روح و دل  تک تک افراد جبهه باطل برساند، تا شاید از کتم عدم خارج شده و به حق روی بیاورند؛ برهان و استدلال و دلایل عقلی است. در این نوشته سعی شده است با توجه به آیات قرآن کریم، این استدلال پولادین، آن هم از ناحیه رسول الله (صل‌الله علیه و آله وسلم) در یک جبهه جنگ نرم تمام عیار، بیان شود تا پیشینه‌ مبارزه عقلی با استکبار روشن شود و نسل‌های بعد از انقلاب، به این گذشته افتخار کنند و ادامه دهنده‌ی مسیر انقلابی خویش باشند. در این مقال، با بررسی آیات 90 تا 93سوره ی بنی اسرائیل(اسراء) این مهم را تصمیم داریم به سرانجام برسانیم. 

 

نام مشهور این سوره«بنى اسرائیل» است و نام‌هاى دیگرى نیز از قبیل «اسراء» و «سبحان» دارد. (تفسیر نمونه، به نقل از تفسیر آلوسی)

وَ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ یَنْبُوعاً (90) أَوْ تَکُونَ لَکَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِیلٍ وَ عِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهارَ خِلالَها تَفْجِیراً (91) أَوْ تُسْقِطَ السَّماءَ کَما زَعَمْتَ عَلَیْنا کِسَفاً أَوْ تَأْتِیَ بِاللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ قَبِیلاً (92) أَوْ یَکُونَ لَکَ بَیْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقى‏ فِی السَّماءِ وَ لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِیِّکَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَیْنا کِتاباً نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحانَ رَبِّی هَلْ کُنْتُ إِلاَّ بَشَراً رَسُولاً (93)

صحنه یک جنگ نرم تمام عیار

آیه ی مورد بحث شأن نزولش بسیار حساس و از آیاتی است که یکی از مصادیق مناظره حضرت رسول صل الله علیه وآله با یهود ومشرکین می باشد.روایتی بسیار زیبا با بیان شأن نزول آیه ، پرده از بها نه های متلون کفار بر می دارد. همچنان که مبارزه ی با کفر در صدر اسلام با ابزار منطق پیش رفته و کفر را از دل ها زدوده مگرکفر متعصبانه ی دور از خرد سرکشان که با شمشیر دو لبه هم منطق شان فعال نشده؛ کفر عصر حاضر هم با شبهات منطق نما و تعقل جاهلانه پیش رفته و می رود. این روایت پاسخ های کاملا استدلالی پیامبر صل الله علیه وآله  را البة با بیانی شیوا همه فهم و مردمی به راز مبارزه ی عقلی با کفر و تزویر می پردازد که بعد از بیان احتجاج، دیگر بهانه ای برای استفاده نکردن از سایر روش ها نیست،در مبارزه ی جنگ نرم، رسول الله صل الله علیه وآله از همه ی روش های استدلالی،احتجاجی و جدالی هفتاد نبی استفاده کردند.( عاملی نباطی،الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، ج‏3، ص: 55) این مناظره که در کنار بیت عتیق اتفاق افتاد،در یک طرف جبهه ی حق با فرماندهی رسول الله  صل الله علیه وآله و حضور اعوان و انصار و طرفی جبهه ی کفر با قلوب مشتته ؛ چنین صحنه ای گویا نمادی از یک جنگ نرم تمام عیار است. وهر دو سعی بر غلبه بر دیگری دارد آن هم به واسطه ی احتجاج،مسلما پیروز میدان، دل های افراد حاضر را تسخیر و رام خود ساخته است و عقل ها را به کرنش و تواضع در آورده است. این حرکت کاملا عاقلانه ی مبارزه ی با استکبار ادامه دارد، همچنان که امام خامنه ای فرمودند مبارزه ی با آمریکا پشتوانه ی عقلی دارد.( بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان - 1394/08/12 )

دشمن چرا دست به پرسش این سوالات می‌زند؟

 دشمن با پشتوانه عقل و استدلال خویش، با مشورت، شروع به حملات متعدد می کند و حجت‌های خود را مسلسل وار شلیک می کند.اما منشأ پرسش این سؤال هم مهم است که البة اختلاف نظر هست عده ای این سؤالات را ناشی از شبهه ی پیش آمده برای کفار می دانستند،مانند:سخن بن شهر آشوب که می گوید دلالتی در آیات هست که بر شبهه ایجاد شده برای  آنها دارد. (متشابه القرآن و مختلفه ،لابن شهر آشوب ؛ ج‏2 ؛ ص9) و عده ای هم آن را ناشی از عجز دشمنان در مقابل اعجاز قرآن دانسته اند،و عده ای هم مثل علامه طباطبایی(ره) این سؤالات را از جانب قریش برای وهن قرآنی که معجزه جاودان است می دانند.( المیزان فی تفسیر القرآن ج‏13، ص: 202) لذا این آیات از اهداف و اغراض آنها پرده برمی دارد.

 از جمله سخن صاحب  تفسیر «کنزالدقائق و بحرالغرائب» در ذیل آیه مبارکه «قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ یَنْبُوعاً (90/اسراء)» می نویسد: تنعّتا و اقتراحا بعد ما ألزمهم الحجّة ببیان إعجاز القرآن... ( قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب،) از روی به سختی انداختن حضرت رسول صل الله علیه وآله دست به طرح چنین سؤالاتی زده اند، همچنان که شأن نزول آیه هم دلالت بر توطئه دشمنان بر مطرح کردن چنین سؤالاتی می‌باشد.

شکست هیمنه دشمن در جنگ نرم

رسول الله در پاسخ به سوالات پشت سر هم کفار لجوج، ابتدا به همه ی آن سؤالات یک پاسخ کلی می دهند و بعد مورد به مورد پاسخ تفصیلی می دهند.

واما جواب کلی: پیامبر خاتم سؤالات آنها را دسته بندی می کنند و از چگونه گی سؤالات خبر می دهند:

1- دسته ای اول:تعدادی از این در خواست ها برهان و دلیل بر نبوت نمی باشد یعنی بر فرض تحقق و وجود دلالت بر نبوت نمی کند. واین گونه از دلایل برای جاهلان دلیل می نماید نه این که دلیل باشد و در حالی که شأن رسول الله رفیع تر از این است که از حجتی استفاده کند که در واقع حجت نیست.

2- دسته ی دوم:تعدادی از در خواست های دشمن اگر توسط رسول الله انجام می شد هلاکت سؤال کننده گان را در پی داشت در حالی که برهان و دلیل اقامه می شود تا عباد الله به ایمان به خدا ملتزم شوند نه با برهان هلاک شوند در حالی که خداوند به بندگانش رحیم تر است و مصلحت آن ها را می داند.

3- دسته ی سوم:تعدادی دیگر از خواسته های استکبار محال ذاتی است ولی رسول الله با شناساندن اینکه این در خواست محال است راه هر گونه عذر و بهانه ای را بر آنان می بندد.وبا آوردن حجت های الهی چاره ای جز پذیرفتن آن نداشته باشند.

4- و دسته ی چهارم: آخرین دسته ی از سوالات است که با اعتراف خود سؤال کننده نشانه ی معاند بودن و متمرد بودن او می باشد؛وبرهان دیگر کمک کار نیست،پس دوای چنین شخصی یا عذاب آتش الهی است یا حمیم جوشان و یا شمشیر دوستان خدا.( تفسیر نور الثقلین، ج‏3، ص: 223)

 

رسول خدا در هاله‌ قداست ملائک! عملیات روانی دشمن و پاسخ آن

برای انکار رسالت و نبوت، در ابتداء گفت: شایسته ی پروردگار نیست که رسولی مثل تو داشته باشد، آن‌هم با این استدلال که پیام آور نباید از جنس بشر باشد. او باید ملکی باشد، نه این که مثل ما بخورد و بیاشامد و در کوچه ها راه برود. شأن نبی را با قداست بخشیدنی که او را به انزوا بکشاند ملک قدیس است واگر رسولی هم باشد باید ازجنس ملائک و در هاله ی قداست خویش باشد،نه این که در کوچه ها راه برود ،چه برسد به داعیه ی حکومت داری لذا از ابتدا حکم به دور بودن رسول از این که بشر باشد کرد؛چه برسد به اقامه ی حکومت. با این استدلال های دور از حقیقت بلافاصله حکم به مسحور بودن پیامبر کرد.

نبی مکرم در پاسخ به این ادعا فرمودند: اولا این یک گمان باطلی است که بشر از دیدگاه خود برای رسول شأن تعیین کند، بلکه الأمر لله، اوست که هرچه بخواهد انجام می دهد و هر حکمی از او مطاع است،و هیچ کس چه در چرایی و چه در کیفیت حق اعتراض ندارد. مانند این که خداوند عده ای را فقیر و غنی، عده‌ای معیوب و سالم و عد‌ه‌ای را ذلیل و عزیز آفرید؛ اما اینها حق ندارند بگویند چرا ما را چنین آفریدی، اگر بگویند رادّ بر پروردگارند؛ وجواب خداوند این است که: إنی أنا الملک الرافع الخافض المغنی المفقر المعز المذل المصح المسقم، و أنتم العبید لیس لکم إلا التسلیم لی و الانقیاد لحکمی. که اگر پذیرفتید ازبندگان مؤمنید وگرنه از کافرینید. پس نبی بودن برای بشری مثل رسول الله از ویژگی‌های است که خداوند تخصیص داده و مثل اختصاص غنی و سلامت و عزت برای عده ای که بر خدا اعتراضی نیست.که همه ی حکم های پروردگار ازروی حکمت است. (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص: 588)

او برای نبوت شأن پادشاهی قائل بود،نبوت را با نگاه چشم گیر مادی می نگریست، برای نشانه رفتن اصل رسالت و نبوت سعی کرد نبوت را امری دنیا زده، مملو از خدم و حشم و استکباری جلوه دهد و گفت برای خداوند شایسته نیست که رسولی بدون مال و قصرهای باشکوه و صحرایی پر از خیمه های برپا شده و خیل عظیم از خادمین و نوکران و درباریان داشته باشد. اگر بانگاه مادی به رسالت و نبوت نگریسته شود.به جز موارد مطرح شده در شبهات مخزومی انتظار نمی رود.

آخرین نبی الهی صلوات‌الله علیه، در جواب به این دیدگاه دشمن به رسالت، زیبا بیانی دارند: این تعبیر تو درباره ی رسول خدا ظن و گمان تو به رسالت است در حالی که خداوند از این ها به دور است.بلکه هرچه بخواهد انجام می دهد نه طبق میل دشمن به در خواست های او حکم خویش را عوض کند.

ای عبدالله، رسول آمده تا دین را به مردم آموزش دهد و خودش را شب و روز به زحمت بیندازد تا مردم را به پروردگارشان دعوت کند؛ حال اگر رسول دارای قصرهایی بود و در آن ها پنهان می شد و خدمت کاران اورا از مردم مستور می کردند آیا رسالت ضایع نمی شد؟ آیا ندیدی پادشاهان هر گاه از مردم پنهان شوند از جا های که نمی دانند فساد فراگیر می شود؟

ومن را بدون مال و ثروت مبعوث کرد تا قوت و قدرت خودش را به شما نشان دهد،که شما توانایی قتل و منع او از رسالت را ندارید و سپس مرا بر سرزمین های شما حاکم خواهد کرد بدون این که شما بخواهید و مؤمنان زمام دار حکومت بر شما خواهند بود.

 در حالی که تمامی انبیاء با دست خالی به وعظ وارشاد و حکومت داری بر مردم پرداخته اند.به جز سلیمان نبی که او هم تمام مکنت و ثروت را در حکومت داری الهی خویش خواسته و به او ارزانی شد.پیامبر بنی اسرائیل با عصای و ید بیضائی به مبارزه فرعونیان شتافت وبا برادری سخنور؛نه با خیل هشم و خدم و لشکریانی انبوه.خصلت جدانشدنی از اقامه ی عدل وداد در قاطبه ی حکومت های الهی تاریخ منطق و جدال احسن بوده وسعی شده است تا عقل و برهان کارگر است سراغ شمشیر نروند ولی عده ای با لجاجت سعی بر پی کردن ناقه ی الهی اند آنها جز باسخط الهی زمین گیر نمی شوند.

 

بررسی بهانه‌ دیگری از دشمن: درخواست جاری‌شدن چشمه‌های آب

 مکه از بی آبی رنج می برد و جوشیدن چشمه در آنجا از معجزات بود تا زمین های لم یزرع آباد شود لذا بعد از مناقشه ی در اصل رسالت شروع کردند به گمان باطل خویش به سختی انداختن رسول الله  صل الله علیه وآله با درخواست هایی که جز با معجزه حل نمی شد.از این جای در خواست مخزومی در آیه مبارکه آورده شده است: وَ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ یَنْبُوعاً (90/اسراء)

رسول الله به زیبایی، جاهلانه بودن این در خواست را بیان می فرمایند: ای عبدالله اگر من این کار را انجام دهم و از زمین مکه آب بجوشانم و بر آن جاری کنم آیا به این خاطر من پیامبر و نبی می شوم؟او گفت : نه،رسول الله سوال کردند آیا سزمین طائف را دیده ای که تو در آنجا باغ های داری؛و در آنجا زمین های بوده است که تو آن ها را هموار ساخته ای و صخره های که از آن آب جوشانده ای و بر سطح زمین جاری کرده ای ؛ آیا تو وکسانی که این کار را کرده اند بواسطه ی جاری کردن آب پیامبر و نبی شده اید؟ گفت:نه،دشمن در مقابل این کار سخنی جز سرافکنده گی و نه گفتن ندارد،پیامبر فرمودند پس همین طور این حجت برای نبوت رسول الله نیست.( تفسیر نور الثقلین، ج‏3، ص: 223)

از سیره رسول الله صل الله علیه وآله که در دو عرصه ی جنگ نرم و جنگ سخت الگوی کامل آزادی خواهان بشر اند این چنین باید در هر دو عرصه پیشرفت،این نوشته نمونه ی از قدرت نمایی اردو گاه حق در مقابل باطل در عرصه جنگ نرم بود تا به هر بهانه یِ دشمن سر تسلیم فر نیاوریم بلکه با صلابت پیش رویم شاید او مثل مثال مذکور لجوج وعنود بود.که هنگام فتح مکه ابتدا رسول پر از صلابت او را عفو نکردند و با واسطه او را بخشیدند دشمن لجوج تا لحظه ای که صلابت ما را نبیند سر خم نمی کند.

منابع:

1-      قرآن کریم

2-      مکارم شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیة، 1374ش،  تهران‏، چاپ اول.

3-      قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، 14جلد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان چاپ و انتشارات، تهران، چاپ: اول، 1368 ش.

4-      طباطبایى سید محمد حسین المیزان فى تفسیر القرآن‏ دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏ ،قم‏سال چاپ: 1417 ق‏،چاپ پنجم.

5-      ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، متشابه القرآن و مختلفه (لابن شهر آشوب)، 2جلد، دار بیدار للنشر - قم، چاپ: اول، ق‏1369.

6-      عاملى نباطى، على من محمد بن على بن محمد بن یونس، الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، 3جلد، المکتبة الحیدریة - نجف، چاپ: اول، 1384 ق.

7-      ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، 4جلد، علامه - قم، چاپ: اول، 1379 ق.

8-      عروسى حویزى عبد على بن جمعه‏ ،تفسیر نور الثقلین‏، انتشارات اسماعیلیان ،تحقیق سید هاشم رسولى محلاتى ، قم، ‏چاپ چهارم‏‏، 1415 ق

9-      بحرانى سید هاشم البرهان فى تفسیر القرآن‏ بنیاد بعثت، چاپ: تهران، چاپ: اول‏،تحقیق:قسم الدراسات الاسلامیة موسسة البعثة- قم،1416 ق.

10-  farsi.khamenei.ir


منبع : اختصاصی پایگاه جامع حوزوی صهیون‌پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید