امروز : 01 آذر 1396::05:30
کد خبر : 2546
شنبه 27 آذر 1395 - 19:13

به مناسبت میلاد امام جعفر صادق و پیامبر اکرم صلوات‌الله علیهم و هفته وحدت؛

وحدت بین مسلمین، راهبرد تشیع برای مواجهه با دشمنان حق

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: «وحدت بین مسلمین» استراتژی مهم شیعه، در مواجهه با کفر و نفاق و یهود ماده‌گرا بوده است؛ اما متاسفانه در طول تاریخ، دشمنان جهان اسلام و اخیراً سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی چون سیا و موساد و ام.آی.شش، تمام همّ و تلاش خود را در جهت تفرقه بین مسلمین و جنگ و خون‌ریزی توسط تروریست‌های مسلمان‌نما به کار برده‌اند.

وحدت بین مسلمین، راهبرد تشیع برای مواجهه با دشمنان حق

سرویس قرآن و معارف پایگاه صهیون‌پژوهی تیه - سیدمجتبی کیا: الحمدلله در این ایام هفته وحدت، هر زمان که برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی و شبکه‌های همراه مانند المنار و المیادین و ...  را دنبال مى‌کنیم، مجالس وحدت را می‌بینیم که در مناطق سکونت اهل تسنن تحت نفوذ جبهه مقاومت برقرار است. این مهم نشان می‌دهد که تفکر صلح آمیز و آگاهی عمیق راهبردی مکتب جعفرى، بر احساسات افراطیون مسلط است و براى جهانیان روشن می‌شود که اسلام ناب، به دنبال جنگ و خونریزی به بهانه دینداری و به کام دنیامدران نیست؛ بلکه مکتب تشیعف به دنبال آرایش دقیق جبهه اسلامی و دشمنان بشریت است و با دعواهای ساختگی سازمان‌های امنیتی غربی به هم نمی‌ریزد. و چه تقارن مناسبى است ولادت امام صادق علیه السلام (به قول آیت الله وحید، رئیس مذهب) با ولادت حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم!
 

خصوصات نهضت علمی، فرهنگی و راهبردهای امام جعفر صادق علیه‌السلام 

این روزها، میلاد امام جعفر صادق علیه‌السلام است. همان امامى که در زمان حیاتشان، از آنجایى که شرائط فراهم بود و آمادگى و نیاز شدید جامعه وجود داشت، نهضت علمى فرهنگى پدرشان امام باقر علیه‌السلام، را دنبال کردند و توانستند معارف مکتب اسلام ناب نبوی را با راهبردهای متناسب با اقتضائات زمانی و مکانی، بازگو و روشن کنند و به آن رسمیت بخشند. نهضتی که اثر آن را در تربیت شاگردان بسیار و سریان تفکر ناب اسلام نبوی و علوی به سرتاسر حاکمیت اسلامی بوده است و تا کنون، آثارش باقی است. شاگردانی که حدود  چهارهزار نفر بوده‌اند و گفته شده است که حدود پانصد نفرشان از علمای ایران بوده‌اند. مصنفات روایى نیز نشان داده است که این نهضت صادقی، در رشد جامعه تأثیر قابل توجهى گذاشته است.
 
جالب است که این جانشین به حق رسول خدا صلوات‌الله علیهم، تأثیرشان را حتى بر پیشوایان مذاهب اهل تسنن هم نهاده‌اند و تمام امت اسلام، از نواده و وصیّ رسول خدا (صلى‌الله‌ علیه وآله‌وسلم) حظّى برده‌اند و مى‌توان پارا فراتر از این نهاد و اشاره کرد که غیر مسلمانان هم در مناظرات و مباحثات مختلف، از ایشان مستفیض بوده‌اند و این در حالی بوده است که ایشان تحت فشار خلیفه خودخوانده عباسی در زمان خود بوده‌اند؛ اما با این رفتارشان، استراتژی «تفرقه بینداز و حکومت کن» دشمنان را نیز بی‌اثر کردند و در راستای تحکیم سرمایه اجتماعی مسلمین پیش رفتند.
 
امامن و علمای اسلام، بطور کلى تفکر را شیعه را طورى نهادینه کرده‌اند که غیر از وحدت با اهل تسنن با بقیه ادیان و فرق هم مراودات و ارتباطات شکل گیرد؛ البته با حدود و شرائطى که خودشان بیان فرموده اند که شاید با مسامحه بتوان تعبیر جذب حداکثرى آن هم از نوع جذب فرهنگی و اندیشه‌ای و نه جذب با زور شمشیر و فتوحات، را بر آن صادق دانست و در عین حا،ل به حفظ و تقویت شیعیان هم عنایت خاص داشته‌اند. به حق می‌توان ایشان را رئیس تشیع دانست. 
 
ارزش کار حضرت زمانى روشن خواهد شد که به بررسى تاریخ آن دوره بپردازیم. ایشان علاوه بر اینکه توانستند شیعه جعفرى را تثبیت کنند، آن‌را ادامه دهنده اسلام و سنت رسول خدا (صلى‌الله علیه وآله وسلم) معرفى کردند تا مبادا دشمنان و منافقان امت اسلامی، انگ فرقه غیراسلامى بر آن زنند. 
 
 
وحدت بین مسلمین- امام جعفر صادق علیه السلام- پیامبر اکرم صلوات الله  علیه و آله وسلم- سایت تیه

 

توصیه‌های امام جعفرصادق علیه‌السلام در راستای وحدت

توصیه هاى امام علیه السلام، را مخصوصاً در این ایام زیاد نقل مى کنند؛ ولى باز هم تکرار برخی از آنها خالى از لطف نیست:
 
- به عیادت مریض هاى اهل تسنن بروید.
 
- امانت آنها را ادا کنید.
 
- به نفع آنها در دادگاه شهادت دهید (البته اگر حق با آنها بود).
 
- در تشییع جنازه مردگان آنها حضور پیدا کنید.
 
- در مساجد آنها نماز گذارید، تا بگویند فلانى جعفرى است (پیرو امام صادق علیه السلام است) و بگویند فلانى شیعه است که این طور عمل میکند و این مرا خوشحال مى کند.
(منبع: کافى، ج٢، کتاب العشرة، حدیث ٥)
 
در روایت دیگری به عبدالأعلى فرمودند: سلام مرا به آنها (شیعیان) برسان و به آنها بگو خدا رحمت کند بنده‌اى را که محبت مردم (اهل تسنن) را به خود جلب نماید و با آنچه مى‌دانند و آشنا هستند، سخن بگوید و در مورد چیزى که قبول ندارند و نمى‌دانند سخن نگوید. (منبع: کافى، ج٢، صفحه ٢٢٢)
 
کمى تأمل در ظاهر روایات، این مطلب به دست مى آید که این فرمایشات صرفاً عملى هستند (نه اعتقادى) و به اصطلاح توصلى هستند و صرف عمل، مطلوب حاصل مى گردد و همین رفتار و کردار است که تأثیر مى گذارد و انسان‌ها را به همدیگر نزدیک مى کند. مثلاً اگر مسلمانی به گرسنه‌اى از کفار غذا دهد و کمک کند بدون اینکه منّت گذارد، اولاً گرسنه به خاطر نیازش آنرا به راحتى مى‌پذیرد، ثانیاً هیچ‌گاه و در هیچ‌جا، از اعتقادات او سؤال نمى کند، یا اگر هم بداند در آن زمان توجهى به آن ندارد و خود به خود به او علاقه‌اى (ولو بسیار کم) پیدا مى‌کند که در صورت تکرار آن‌، افزایش مى‌یابد و آن وقت دیگر هر کارى برایش مى‌کند و حرفش را به راحتى مى پذیرد.
 
امیرالمونین علیه‌السلام مى فرمایند: احسان، سبب ایجاد محبت و دوستی است و انسان بنده احسان و نیکی است.
 
و همین طور امام صادق علیه‌السلام مى فرمایند: فرمانروایى دولت بنى‌امیه، به زور شمشیر و فشار و ستم بود، ولى فرمانروایى ما با مدارا و مهربانى و متانت و تقیه و معاشرت نیکو و پاکدامنى و کوشش است، پس کارى کنید که مردم به دین شما و مسلکى که دارید رغبت پیدا کنند.
 
اصلاً چرا راه دور برویم؟! همین مردم شیعه خودمان در ایران، اینها که دینشان را از کتب معتبر اعتقادى و کلامى نگرفته‌اند؛ بلکه از همین رفتار انسان‌دوستانه و اخلاق الهی علما و امامزادگان و اهل بیت علیهم ‌السلام دیندار شده‌اند؛ نشانه‌اش هم این است که تا رفتار نامناسب و نابجایى (حتى به زعم خودشان) از عالم دینى یا حتى روحانی‌نمایی در شهر و محله‌شان مى بینند، به نسبت همان از دین و تدیّن فاصله مى گیرند؛ البته لازم به ذکر است که قطعاً همه به یک میزان این‌گونه نیستند و به قول علما: ما من عامٍ الاّ و قد خصّ.
 
نتیجه: دلسوزترین انسان‌ها براى دین و تشیّع، در درجه اول پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام هستند و تمام همّ و غمّشان دستگیرى و هدایت انسان‌هاست؛ کما اینکه خودشان فرموده‌اند: به خدا هرگز گمراهتان نمى‌کنیم و اینکه کلامشان در غالب موارد (مگر در قضایای شخصیه) از سنخ قضایاى حقیقیه هستند، یعنى حکمشان دائمى و همیشگى هست و ناظر به یک مورد خاص و فرد خاص نیست ثانیا کلامشان متقن است و احتمال خطا و اشتباه در آن راه ندارد و شرط اثر گذارى کلامشان عمل به آن است. به امید آنکه بتوانیم با دیگران چنان رفتار کنیم که نتیجه‌اش چیزی جز گسترش تفکر اسلام ناب انقلابی نباشد. مسئولین و برنامه ریزان نیز باید این رفتارها و سخنان را مبنای راهبردنویسی روابط با مسلمین و کفار قرار دهند و بدون پذیرش زورگویی جبهه صهیونیستی و مستکبر با مسلمین سیاست مدارا و وحدن را مانند امام عزیز و رهبر معظم انقلاب، پی گیرند.


منبع : پایگاه جامع حوزوی صهیون‌پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید