امروز : 04 تير 1398::23:25
کد خبر : 2225
پنجشنبه 22 مهر 1395 - 15:18

گزارشات تیه از اردوی تخصصی نخبگانی استکبارستیزی و تفکر انقلابی در مکتب قرآن (بخش نوزدهم)

راه‌های رسیدن به تمدن نوین اسلامی زیر سایه اقتصاد مقاومتی

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: در جامعه امروز دو مسئله مورد غفلت قرار گرفته است، اول قرآن کریم است که انسان‌ها گرد فراموشی و بی توجهی بر صورتش پاشیده‌اند و دوم رهبری، در واقع اگر امروز مشکلات اقتصادی و سخنان از سرناآگاهی از سوی مسئولین ما صادر می‌شود تنها دلیلش توجیه نبودن مسئولین و عدم فشار انقلابیون به مسئولین برای تحقق مسئله اقتصاد مقاومتی است.

مشروح گزارش اختصاصی تیه از سخنان حجه الاسلام سید محمدرضا رضی، در کارگاه «اقتصاد مقاومتی و تفکر انقلابی» (قسمت اول)

راه‌های رسیدن به تمدن نوین اسلامی زیر سایه اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، در اردوی تخصصی «استکبار ستیزی و تفکر انقلابی در مکتب قرآن»، حجه‌الاسلام سید محمدرضا رضی، در کارگاه «اقتصاد مقاومتی و تفکر انقلابی» را باز کرده و تدریس نمود. متن زیر، بخش اول مشروح این کارگاه می‌باشد. شایان ذکر است که اردوی تخصصی «استکبار ستیزی و تفکر انقلابی در مکتب قرآن» مردادماه سال 95 در بین نخبگان دانش‌آموزی استان یزد، در محل اردوگاه شهدای امداد هلال احمر در کنار سلسله کوه‌های شیرکوه در کنار روستای علی آباد تفت برگزار شد که اساتید مختلف حوزوی و فعالان فرهنگی کشوری، به بررسی موضوع استکبار ستیزی و تفکر انقلابی در قرآن کریم پرداختند. این اردو به عنوان پنجمین اردوی تخصصی نخبگان دانش اموز استان یزد بود که از سال 1390، هر ساله تابستان‌ها در استان یزد و قم برگزار می‌گردد. اردوی سال 95 با همکاری پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، موسسه فرهنگی مدرسه عشق، گروه فرهنگی - رسانه ای سیدالشهدای اهل قلم سید مرتضی آوینی، مجمع هم‌اندیشی نخبگان استان یزد و فعالین فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان یزد و کانون فرهنگی عروج دارالعباده در تاریخ 2-6 مرداد 1392  برگزار گردید. (برای مشاهده قسمت دوم و پایانی گزارش سخنان حجه‌الاسلام سید محمد رضا رضی کلیک کنید.)

 

دشمن شناسی / اردو / استکبار ستیزی / تیه / یهود

 

از همه مقدمات عبور می‌کنیم و وقتمان کم هست, ان‌شاءالله به بحث بپردازیم, من سیدمحمدرضارضی‌بهابادی هستم، کارشناس ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و الان در حوزه علمیه مشغول تحصیل هستم، به عنوان چند تا نکته مهم و مقدمه لازم عرض می‌کنم، یکی از نگرانی‌های مقام معظم رهبری بحت روحیه انقلابی در جوانان هست، می‌دانم در سال 94 بود و سه مرتبه هم بود به این سخنرانی گوش دادم ولی الان نمی‌دانم چه ماهی و چه روزی از سال 94 بود که فرمود من نگران روحیه انقلابی در جوانان هستم، واقعا نگرانی دارد که بچه‌های ما به جای اینکه به روحیه انقلابی خودشان به مسائل روزمره بپردازند، خدایی نکرده شهوات دنیا محوری را بیاورند، خیلی خطرناک است.

اگر جوان‌ها با روحیه انقلابی، نقطه مقابل روحیه انقلابی چه کلمه‌ای هست، روحیه سیب‌زمینی یعنی آقا سیب‌زمینی می‌بینید که رگ ندارد، جوانی که رگ ندارد و توجه ندارد، بی‌خیال آن توجه مسائل بسیار مهمی که در پیرامون ما دارد اتفاق می‌افتد و خود ما در آن مسائل داریم زندگی می‌کنیم, بنابراین یکی از نگرانی‌هاست و این اردو و این دوره واقعا تشکر می‌کنم  و باید این را تقویت کنند، دوم اینکه بچه‌ها باید اعتراف کنیم به چند مطلب؛ اینکه حقیقتا همه ما -من خودم را می‌گویم- در حق قرآن جفا می‌کنیم، قرآن که موضوع دوره است و بحث قرآن مفاهیم و ارزش‌های قرآنی باشد خیلی فاصله داریم.

اینکه در بعضی روایات داریم قیامت قرآن دست نخورده حاضر می‌شود، معلوم است دیگر، کاری به قران نداریم، قرآن نهایتا قرآن یک کتاب عبادی است، در حالی که این جمله خیلی برای من عجیب بود، حضرت آقا فرمودند. در ماه رمضانی که گذشت در دیدار با فعالان قرآنی کشور این جمله خیلی جالب و زیباست، فرمودند که شما با قرآن می‌توانید در دنیای امروز فعال مایشا باشید و هرچه که دلتان می‌خواهد انجام بدهید با قرآن برای حل موضوعات جهانی برای حرف معضل در دنیا، در حالی که واقعا ما اینطور نگاهی نداشتیم. چه کسی تا حالا قرآن را مطالعه کرده است؟

من تازه‌گی ها به این حرف رسیدم. برای خودم هم جالب بود که ما اصلا اهل مطالعه قرآن نیستیم, اهل قرائت قرآن شاید باشیم، ولی اهل مطالعه قرآن نیستیم و قرآن را به عنوان یک کتاب مطالعاتی نگاه نمی‌کنیم، خدا می‌داند من دارم برای خودم می‌گویم قرآن به عنوان یک کتاب مطالعاتی؛ البته خیلی بالاتر از یک کتاب مطالعاتی کف قرآن مطالعه قرآنی هست، البته کف نیست واقعا، شاید کف این قرآن همین قرائت برای ثواب باشد ولی یکی از مراتب دانی، خیلی ساده و واضح مطالعه قرآن است.

ما حتی قرآن را به صورت مطالعه کتابی و لو زیرش خط بکشیم که برای خودمان نکته ویژه دارد، مطالعه نمی‌کنیم، این طور نیست که یک دور مطالعه کرده باشیم، این مطلب اولین اعتراف است, دومین اعتراف هم این است که واقعا من عرض می‌کنم انقلاب اسلامی را نمی‌شناسیم، حضرت امام و حضرت آقا را نمی‌شناسیم، گاهی توهمی به ما دست می‌دهد که ما خیلی ولایی هستیم و واقعا هم ان‌شاءالله هم ولایی هستیم, ولی ما به شهید مطهری چطور نگاهی داریم. شهید مطهری را به عنوان یک متفکر، مثلا علامه طباطبایی چطور نگاه می‌کنیم، به عنوان یک متفکر دینی ولی می‌گوییم امام به امام حضرت روح الله اینطور نگاه می‌کنیم، به عنوان یک حکیم یا متفکر کسی که مکتب فکری دارد، واقعا آیا به حضرت آقا هم اینطور نگاه می‌کنیم؟ فکر می‌کنم رهبری سیاسی یا نهایتا عشق ما اقا.

یک مسابقه نفس‌گیری بود، چینی می‌رود نیم ساعت زیر آب می‌ماند، بعد آمریکایی می‌رود یک ساعت, بعد بسیجی می‌رود 4 و5 روز می‌ماند، بعد می‌روند زیر آب تیم غواص، می‌روند و می‌بینند عکس آقا را دست گرفته است و می‌گوید این نفس من است، با عکس آقا نفس می‌کشد. ما شاید این طور آقا را دوست داشته باشیم ولی نگاه یک متفکر به حضرت امام و حضرت آقا نداریم و خودمان محروم می‌شویم، این مطلب هم نکته دوم است.

بحث بعدی این است که بحث را از اینجا آغاز می‌کنم که انقلاب یعنی چه، می‌دانم همه‌تان پاسخ دارید، یعنی چه, ولی حالا من یک تعریف عملیاتی برایش بگویم، انقلاب یعنی دگرگونی، عقل انقلاب یعنی زیرورو شدن عمیق از این رو به آن رو شدن عمیق. البته انقلاب شاید معنای ساده‌تری داشته باشد ولی ما مثلا به انقلاب خودمان، به مطبوعات انقلابی خودمان نگاه کنیم، تعریف این واژه سازی اصلاحی می‌توانیم برای انقلاب به کار ببریم، یعنی زیرورو شدن عمیق.

بحث اقتصاد من اینجوری اغاز کنیم، چه مسئله‌ای در اقتصاد جهانی و در کشور ما بوده و هست که ما می‌خواستیم و می‌خواهیم که در اقتصاد انقلاب کنیم؟ انقلاب اسلامی به پدیده نگاه چند وجهی دارد. بحمدالله خیلی حرف دارد، انقلاب یکی از زمینه‌های تحول که ما مثلا حرف‌گیری می‌کردیم به عنوان  زمینه تحول بحث اقتصاد درست است، چه مسئله‌ای داشت، اقتصاد جهانی و اقتصاد ایران که ما دنبال انقلابیم، در بحث اقتصاد قبل از اینکه این را بفرمایید، یک سوال می‌پرسم که وضع موجود وضع کنونی وضع غالب در اقتصاد چیست، ما دنبال انقلابیم، دنبال انقلاب در بحث اقتصاد هستیم، اندیشه انقلابی می‌خواهد در اقتصاد چه کند؟

ما دو معنا داریم، همیشه یک معنای لفظی و یک معنای اصطلاحی هست، برای روشن شد تفاوت این دو مثال بزنم به در و پنجره، بعضی چهارراه‌های تهران در اصطلاح موادفروش‌ها به معنای شیشه هست، به آن می‌گویند مفهوم اصطلاحی می‌خواهد نگوید شیشه داری که پلیس برایش تابلو نشود، می‌گوید که در و پنجره هست؟ داد می‌زند که معنای اصطلاحی با معنای لغوی فرق می‌کند، بله که باید تفاوت داشته باشد، بحث بصیرت برای اینکه کلاه سرمان نرود و نکته مهم‌تری است فراتر از واژه‌ها, فکر کنیم، حالا این حرف را می‌زنی یعنی چه؟

 

دشمن شناسی / اردو / استکبار ستیزی / تیه / یهود

 

از معنای لغوی تا اصطلاحی اقتصاد چقدر فاصله است

پشت این حرف چه خوابیده است؟ یکی دو تا مثال را هم می‌زنیم، اقتصاد معنای لغوی دارد و اقتصاد به معنای میانه‌روی است، قصد، و قصد فی مشیک، در راه رفتن خودت میانه رو باش، قصد یعنی میانه‌روی و به معنای هدف نیست. اینها مفاهیم اقتصادی است. در معنا کردن اقتصاد کمی پراکندگی هست، اقتصاد ترجمه‌ای است از کلمه اکانومی، اکانومی یعنی اقتصاد به معنای عام، اکانومیست ترجمه شده به علم اقتصاد، در تعریف علم اقتصاد خیلی چیزها گفته‌اند، تعریف‌های موجود خیلی مشکل دارد. اقتصاد یعنی زندگی. اقتصاد یعنی معیشت، منتها جنبه‌های مادی زندگی، رفع نیاز مادی را می‌گویند، غالبا به همین معنا است، اقتصاد به معنای زندگی است، در هر گونه اکانومیسم علم اقتصاد اشتباه و خلطی شده است که عرض می‌کنم.

معیشت به معنای گذر نیاز، رفع نیازهای انسان با غلبه نیازهای مادی، این اقتصاد سوال این است که چه مشکلی داشت که ما در اقتصاد حرف خودمان را بزنیم، می‌گوییم تفکر انقلابی در اقتصاد باید تحول ایجاد کند.

از اساسی‌ترین مشکلات زمان ما بحث حاکمیت سرمایه‌داری، سرمایه سالاری و ترجمه‌ای از کاپیتالیسم است، بحث تضاد طبقاتی و فایده‌گرایی است. یا اصالت سود، اصالت لذت، خود اقتصاد هم اصالت دارد، اصالت اقتصاد. اینها را بیشتر باز می‌کنم. در تحلیل این اقتصاد که قالب و حاکم است و باید در اقتصاد تحول و دگرگونی عمیق ایجاد کنیم، همین کفایت می‌کند. اجازه بدهید اینگونه مطرح کنم. خود اقتصاد چه کسی گفته باید اصالت داد. همین جا اولین ایستگاه دعوای ما با تمدن غرب است که آیا اقتصاد ابزار است یا هدف؟ برای ما واضح است که اقتصاد ابزار است ولی مهم، اما غایت نیست.

 

دشمن شناسی / اردو / استکبار ستیزی / تیه / یهود

 

همین جا سوالی ایجاد می‌شود که ما می‌خواهیم ژاپن شویم، کی گفته ما باید به ژاپن برسیم؟ هدف ما این است که به آمریکا برسیم ولو از جنس اسلامی؟ ما نیامده‌ایم که ژاپن اسلامی بشویم، کره یا هر جای دیگری... می‌خواهیم به کجا  برسیم، اینکه ما می‌خواهیم بشویم مقدمه ظهور یعنی چی؟ ژاپن اسلامی خوب است، مسجد در ژاپن دارید، اخلاقی هستید، حجاب دارند، این غایت ماست؟ اقتصاد و پیشرفت مادی هدف اصلی نیست، هدف‌گذاری باید درست باشد، ما نمی‌خواهیم ژاپن اسلامی باشیم، می‌خواهیم تمدن اسلامی را بسازیم. تمدن نوین اسلامی، این تفکر دنیاپرستی، تفکر ماده پرستی، روحیه دنیا پرستی در برهه‌ای از زمان دنیا در شکل وسیع شیوع یافت.

بعد از رنسانس، این شد تفکر و فرهنگ پایه، اصالت دنیا، شاید دین داشته باشند و مسیحی باشند ولی اصالت با ماده و مادیگرایی است، یعنی چی؟ فرهنگ! ارزش اول این است، تاریخ تمدن خیلی مفصل است، فرهنگ چه اثراتی داشت، این فرهنگ دو پایه داشت، یک تفکر یا مکتب صهیونیسم و دو سرمایه‌سالاری و سرمایه‌داری. در ابتدا این مکتب در اسلام وجود ندارد و فرهنگ مادی‌گرایانه بود و این فرهنگ چه بلایی سردنیا آورد؟

کتاب زرسالاران یهود جلد اول را بخوانید، نوشته استاد عبدالله شهبازی. واقعا یک اثر فاخر و بی نظیر است، بشر بعد از رنسانس و در حین رنسانس -از ابتدای شکل‌گیری اروپای پس از اسلام از 1492 به این طرف- تفکر استکبار و استثمار ملت‌ها شکل گرفت، چند عدد به شما می‌دهم، مالکوم ایکس رهبر سیاه پوستان مسلمان امریکا که از دنیا رفت، جمله‌ای دارد که کوسه ها یاد گرفته بودند برای چاق شدن کشتی‌های حمل برده را دنبال کنند و حدود دویست, سیصد سال آفریقا، هشتاد تا صد میلیون انسان سیاه پوست به عنوان برده وارد آمریکا شدند، وارد قاره جدید به نام آمریکا شدند... ادامه دارد..


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید