امروز : 28 آبان 1397::03:37
کد خبر : 2143
پنجشنبه 08 مهر 1395 - 00:00

سلسله گزارشات تیه از بحث کابالا در برنامه شعبده شوم رادیو گفتگو (3)؛

کتاب «زوهر» از واقعیت تا دروغ‌های کابالائیسم در تاریخ یهود

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: تاثیراتی که کابالیسم جدید بر جوانان می‌گذارد، تاثیراتی هست که بیشتر با مباحث دین نوین جهانی آغشته شده و در موسیقی و سینما, خصوصا کابالیسم در سینما تاثیرات بیشتری را گذاشت، از این طریق می‌توانند تاثیرات خودشان را بر جوانان ما بگذارند.

گزارش اختصاصی تیه از برنامه شعبده شوم با حضور آقایان فرج‌نژاد و اسلامی‌نسب

کتاب «زوهر» از واقعیت تا دروغ‌های کابالائیسم در تاریخ یهود

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، روز 17 تیرماه سال 95 در برنامه شعبده شوم رادیو گفتگو، با حضور آقای اسلامی‌نسب استاد حوزه و دانشگاه و آقای فرج‌نژاد کارشناس و پژوهشگر ادیان، فلسفه و عرفان، به بحث پیرامون کابالا پرداختند و اشاراتی را به کتاب زوهر داشتند، در ادامه، مشروح این گفتگو را در تداوم سلسله گزارشات پایگاه جامع حوزوی تیه از مباحث تاریخ عرفان یهودی (کابالا/ قباله) تقدیم شما مخاطبان ارجمند می‌کنیم:

مجری: بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام خدمت شنوندگان عزیز و ارجمند رادیو گفتگو، برنامه شعبده شوم را می‌شنوید، برنامه‌ای که اختصاص دارد به عرفان‌های نوین، فرق انحرافی و ادیان مختلفی که در ایران کشور اسلامی ما نفوذ کردند، در برنامه امروز به ادامه مباحث کابالیسم می‌پردازیم. در خدمت کارشناسان محترم برنامه جناب آقای محمدحسین‌فرج‌نژاد پژوهشگر ادیان و همچنین جناب آقای دکترحمزه اسلامی نسب پژوهشگر عرفان‌های نوین هستیم.همانطور که عرض کردم ما در برنامه امروز به بحث کابالیسم می‌پردازیم، یک جلسه بحث در مورد کابالیسم داشتیم، تعریف مختصری از کابالیسم ارائه و اشاره شد به مولفه‌های کابالا و خداشناسی در عرفان کابالا و اشاره‌ای هم به معاد و بهشت موعود در کابالیسم شد. به نظر می‌رسد در برنامه امروز این نکته را در ابتدای برنامه اشاره کنیم که اصلا ارتباط کابالیسم با کشور ما و این برنامه که به هر حال عرفان‌های نوظهور را بیشتر در ایران مورد بررسی قرار می‌دهد، چیست، اینکه به هر حال گفته شد کابالیسم عرفان و  فرقه‌ای عرفانی در دین یهود هست، قاعدتا درست است که البته یهودیان در کشور اسلامی هستند.

ما منتها قاعدتا قاطبه کشور ما مسلمان هستند، ما بیشتر می‌خواهیم ارتباطش را از این جنبه با کشور خودمان بشناسیم، آیا کابالیسم هم مثل برخی از فرقه‌ها که نوعی تفکر پلورالیستی و تکثرگرایانه دارند و سعی می‌کنند از این منفذ، دین خودشان را دین جهانی نمایش و جلوه بدهند، اینکه آیا واقعا به این شکل هست یا از طریق دیگری برای نفوذ در بین مسلمانان پیدا کرده و نفوذهایی هم داشت، ما بیشتر این را در ابتدای برنامه مشخص کنیم. جناب آقای دکتر فرج‌نژاد در ابتدای برنامه خدمت شما هستیم.

فرج نژاد: در این رابطه می‌توانیم بحث را از دو دیدگاه باز کنیم. یک دیدگاه، دیدگاه تاریخی هست که  چه تاثیراتی کابالیسم در تفکرات عرفانی خصوصا غرب ایران گذاشته و دیدگاه دیگر تبلیغات جدیدی هست که کابالیست‌ها در رسانه‌ها دارند و نوع تاثیرگذاری این تبلیغات گذاشته است. در دیدگاه تاریخی می‌توانیم اشاره کنیم به فرقه‌هایی مثل دونمه در ترکیه یا فرقه‌های دیگری که در جنوب اروپا و غرب ترکیه و جنوب ترکیه متاثر از عرفان یهود ایجاد شد، تاثیراتی را هم در برخی از مردم مناطق غرب ایران گذاشت.

کابالیست‌ها از طریق تبلیغات و موسیقی و فیلم‌های هالیوودی، بر روی جوانان و مردم تاثیر می‌گذارند!

مطالبی مثل جسم‌انگاری خدا، اسطوره‌گرایی، آوردن مطالب ادیان ابتدایی, به عنوان ادیان ابتدایی به تفکرات جدید در تاریخ ادیان مشهور است، اینها تاثیرات تاریخی هست که کابالیست‌ها باقی گذاشتند و هنوز هم این تاثیرات تا حدی باقی هست و ما در بررسی ریشه‌های تفکر آنها می‌توانیم این مطلب را مدنظر قرار دهیم، نوع دوم تاثیری است که کابالیست‌ها از طریق تبلیغات جدیدشان روی جوان‌های ایرانی می‌گذارند که اینجا چون رسانه‌ها، رسانه‌های جدید هستند و در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌شود گفت که بیشتر فعال هستند و تاثیراتی را هم می‌گذارند که متفاوت هست.

 

کتاب زوهر / دشمن شناسی  / تیه / صهیون پژوهی / کابالا / فرج نژاد

یکی از مهمترین پیروان کابالا یهودا لو بن بزالل (۱۵۲۵–۱۶۰۹ میلادی) که به صورت رایج به نام مهارال پراگ شناخته می‌شود بود. وی، ادعا می‌کرد که با استفاده از قدرت کابالا موفق به خلق هیولایی به نام گولم شده است!! طبق ادعای عجیب او که هرگز اثبات نشده است، گولم از  توده گل و خاک درست شده است و با نوشتن حروف عبری «اِمِت» بر روی پیشانی‌اش زنده می‌شده است. با پاک کردن «ا» از «امت» این واژه به «مت» به معنی «مرگ» تبدیل شده و گولم از کار می‌افتاد. گولم در خدمت عالم یهودی خالقش بوده است. این افسانه کابالیستی، تم بسیاری از آثار سینمایی در ژانر علمی-تخیلی و وحشت شده است.

تاثیراتی که کابالیسم جدید بر جوانان می‌گذارد، تاثیراتی هست که بیشتر با مباحث دین نوین جهانی آغشته شده و در موسیقی و سینما, خصوصا کابالیسم در سینما تاثیرات بیشتری را گذاشت، از این طریق می‌توانند تاثیرات خودشان را بر جوانان ما بگذارند، البته مباحث سینمای کابالیستی و رسانه‌های کابالیستی مفصلا باید در جلسات دیگر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد, اما به نظرم رسید که به صورت کلی بتوانیم این پاسخ را به سوال شما داشته باشیم، تا ان شاالله بعدا که بیشتر توضیح بدهیم.

مجری: بیشتر حالا از این نگاه می‌خواستم مطلب روشن بشود که علت اینکه برخی از جوانان جذب عرفان کابالیسم شدند، عرفان هم که می‌گوییم بر اساس ادعایی هست که پیروان کابالیسم می‌گویند و گرنه به کار بردن لفظ کابالیسم به این معنا نیست که ما این دین را یا این فرقه را به عنوان یک عرفان قبول داریم. بیشتر می‌خواستیم این نکته را روشن کنیم که علت گرایش جوانان یا برخی از جوان‌ها به این فرقه یهودی آیا این است که مثلا در مورد یهود تحقیق کردند و به نوعی لازم هست که یهودی بشوند یا اینکه نه احساس کردند، در عین اینکه می‌توانند مسلمان باشند و مسلمان بمانند، در عین حال می‌توانستند کابالیست هم باشند, مثلا حالا عرفان اکنکار که اک یهودی داریم، اک مسیحی داریم, اک مسلمان داریم، آیا به این شکل تبلیغ کردند و می‌کنند به شکل پلورالیستی که فردی احساس کند، می‌تواند مسلمان کابالیست باشد؟

فرج نژاد: بله دقیقا تبلیغات رسانه‌ای جدید خصوصا در فضای شبکه‌های اجتماعی خیلی دقیق مطرح نمی‌کند که مثلا کابالیسم یهودی هستیم و فلان تفکر تاریخی را داریم، بحثی را که لازم هست من در این برنامه یا برنامه‌های آینده به‌ آن پرداخته شود، اتفاقا این است که کابالیسم متاخر, تفاوت‌هایی با کابالیسم سنتی قرن سیزدهم دارد؛ کابالیسم متاخر منظور کابالیسمی هست که در قرن بیستم و بیست‌ویکم از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود، قطعا گرایشات کابالیسم امروزی به خاطر گرایشات پست مدرنیستی که در دنیا هم تو سایر فرقه‌ها و مذاهب هم رخ داده است. یک کابالیسم التقاطی هست و یک کابالیسمی هست که خیلی وقت‌ها از طریق مباحث محیط زیست یا مطالبی از این دست دارد پخش می‌شود.

یا حتی اخیرا دیدم بعضی از این کانال‌ها و سایت‌های کابالیستی به بهانه مباحث موسیقی مباحث کابالیستی را پخش می‌کنند، حتی بعضی از این جزواتی که در ایران پخش شده و ما دیدیم یا در فضای اینترنت یا در فضای شبکه‌های اجتماعی مباحثی را مطرح می‌کنند خیلی از سنتی به دور است یا حتی بعضا اشتباه مطرح می‌کنند و شاید هم تعمدا اشتباه مطرح می‌کنند، قاعدتا در محیط رسانه‌ای مجبور هستند و بر نیازشناسی که از مخاطب داشتند و مبتنی بر ذهن مخاطب پیش بروند و در این داستان هیچ شکی نیست.

ولی دیدگاه دین نوین جهانی و پلورالیستی حتی التقاطی شدید بین کابالیسم و بودیسم مثلا، یا حتی مباحث کابالیسم و عرفان اسلامی مثلا, رمان‌های آقای پائولوکوئیلو ترکیبی است از چند دین و فرقه و آیین و اینها که در بعضی از کتاب هایش به هم آغشته شده و این التقاط و این قرائت جدید از کابالیسم اصلا لازمه مباحث رسانه‌ای جدید است.

 

کتاب زوهر / دشمن شناسی  / تیه / صهیون پژوهی / کابالا / فرج نژاد

 

مجری: بسیار عالی، سوال دیگری در این زمینه بپرسم که اجازه بفرمایید در فرصت بعدی خدمتتان باشیم. جناب آقای اسلامی نسب بد نیست که ما یک تعریف دوباره‌ای و اشاره دوباره‌ای به تعریف کابالیسم یا کابالا داشته باشیم و در ضمن دیدگاه کابالیسم را هم در مورد خلقت بشر اشاره بفرمایید، چون ما برای بررسی مولفه‌ها از جمله خلقت می‌خواهیم پارامترهایی که اینها توانستند از طریق آن به نوعی جذابیت‌شان را مطرح کنند، بشناسیم و وارد شویم به همین بحثی که آقای فرج‌نژاد هم بدان اشاره‌ای کردند.

اسلامی‌نسب: کابالا یک نامی است که بر تصوف یهودی اطلاق می‌شود، تلفظ اروپایی کباله نامیده می‌شود و این تلفظ اروپایی، عبری به معنی قدیمی، کهنه و چیزی که به زمان‌های سابق متعلق هست.

مجری: قباله هم گفته می‌شود؟

اسلامی‌نسب: بله، آن واژه برای ما ایرانی‌ها و مخصوصا برای ما فارسی زبان‌ها آشناست، قباله نامیده می‌شود. پیروان کابالا یا کابالیست‌ها مکتب خودشان را دانش سری و پنهان خاخام‌های یهودی می‌دانند، به این عبارت که آنها برای دین یهود یک پوسته‌ای قائل اند و یک باطنی، به عبارت بهتر یک ظاهر و یک باطن قائل هستند، آنها اعتقادشان بر این است که پوسته و یا ظاهر دین یهود همان توراتی هست که الان در دست یهود وجود دارد، اگر چه از دید ما مسلمان‌ها این کتاب تحریف شده است، لکن بحث باطن، هسته دین یهود به نام کابالا و خودشان را کابالیست معرفی می‌کنند، اینها یک‌سری عقایدی هست که خداوند به طور شفاهی به پیامبران گذشته البته طبق اعتقادات این افراد که به پیامبران گذشته چون حضرت موسی، نوح و... خداوند متعال وحی فرستاد، کتاب باطنی این پیامبران به نام کتاب کابالا نامیده می‌شود یا به عنوان مطالبی که جمع‌بندی آنها در فرقه کابالا نمود پیدا می‌کند.

مجری: یعنی یک چیزی به عنوان وحی مکتبوب یا شفاهی قائل هستند یا شاید چیزی شبیه به آن چیز که ما برای پیامبر اسلام قائل هستیم، ایشان یک مطالب وحی شد، تحت عنوان قرآن نازل شده و یک مطالب وحیانی که ایشان تحت قالب روایات مطرح کردند یعنی آنها به نوعی مثلا روایات را بیان کردند.

اسلامی نسب: به عبارتی که ما می‌توانیم بگوییم ما احادیث قدسی را در نزد مسلمین داریم، آنها هم برای خودشان عقایدی دارند که بر پیامبرانی مثل حضرت نوح، ابراهیم حتی حضرت موسی نازل شد، یعنی بر این چهار پیامبر اسراری نازل شد، اسراری به صورت شفاهی که بتوانند قوم خودشان را به سوی خداوند متعال هدایت کنند، افرادی که خودشان را متعلق به فرقه کابالا می‌دانند مباحثی مربوط به فرقه خودشان را که مباحث رمز آلود هست می‌گویند که حتی اشخاصی مثل افلاطون، ارسطو, اسکندر و .... و حتی متفکران جدید غربی امثال اسپینوزا و حتی نیوتن را معتقدند که این اسرار به اینها منتقل شده و اینها به واسطه این اسرار بود که توانستند تغییراتی در جهان و در تاریخ بشریت انجام بدهند.

حتی معتقدند آلبرت انیشتین معتقد بود که من بعضی از نظرات جدید خودم را بدون اینکه به عقاید کابالا مراجعه کنم نمی‌توانستم مطرح کنم، این است که عقیده کابالا یا کابالیسم یا به عبارت بهتر تصوف یهودی به عنوان یک مکتب یهودی یا به عنوان یک مکتبی که از سوی خداوند متعال نازل شده باشد، پیشینه قدیمی ندارد، اگر بخواهیم به صورت خیلی مختصر به این مطلب اشاره کنیم، بحث کابالا از قرن سیزدهم به بعد نمود پیدا کرد, مباحثی که در دین یهود وجود داشت مثل تجلی آن نوری که بر حضرت موسی علیه السلام تجلی پیدا کرد، این مباحث به صورت گسترده‌تر و با اقتباس از تشیع و مسلمین اینها را با هم به صورت التقاطی مطرح کردند و در قرن سیزده با تعریف کتابی به نام زحل مکتب کابالا شکل گرفت.

 

کتاب زوهر / دشمن شناسی  / تیه / صهیون پژوهی / کابالا / فرج نژاد

کتاب ها-زوهر نسخه لوبلینو در سال ۱۶۴۸ میلادی

مجری: مطالب جالبی بود، مطرح کردید. آقای فرج‌نژاد، در ادامه مطالب بفرمایید خصوصا برای توضیح بیشتر این گرایش عرفانی و رمزی و به تعبیری بگوییم باطنی که به حق هم آقای اسلامی نسب گفتند که اینها خیلی در بحث بازی با رمز و رموز و حتی بازی با اعداد حروف ابجد و علم حروف و چیزهایی از این قبیل خیلی برایشان جذاب هست، اعداد ده‌گانه عبری، حروف ابجد، بازی با کلمات و چیزهایی از این قبیل به هر حال نوعی رمزآلودی بیشتری را نمودار می‌کند، خیلی برایشان نمودار هست در این عرفان و نکته دیگری هم اشاره بفرمایید که برخی ریشه‌های آن را در سده‌های نخست میلادی گفتند باید جستجو کرد، زمانی‌که یهودیان زیر فشار و شکنجه‌های رومیان بودند و به تعبیری در قرون وسطی گفتند که در بین یهودیان نمودار شد.

فرج‌نژاد: باید تکمیل کنیم مطالبی را که دوست بزرگوارمان آقای اسلامی‌نسب فرمودند به این صورت که کابالیست‌ها چون پیشینه جدی قبل از کتاب زوهر ندارند، تلاش می‌کنند به نحوی این عرفان را دامنه‌دار در طول تاریخ به تصویر بکشانند، البته اینکه بالاخره یهودیت به عنوان یکی از آیین‌های ابراهیمی پیشینه عرفانی نداشته باشد، ما منظورمان این حرف نیست اما پیشینه مکتوب عرفانی در یهودیت خیلی زیاد نیست و در اسلام و یهودیت بیشتر هست، گرچه اسلام و مسیحیت بعد از یهودیت آمد اما پیشینه رو به عرفانیش جدی‌تر از یهودیت بوده، لذا کابالیست‌ها تلاش کردند که به نحوی خودشان را قدیمی جلوه بدهند.

همانطوری که آقای اسلامی فرمودند، اینها سنت شفاهی در یهودیت بیشتر از قرون اول تا هفتم، هشتم، نهم جنبه‌های داستانی و اساطیری داشته که در جلسات قبل هم توضیحاتی داده شد، اما عرفان یهودی را برای اینکه توجیه کنند چرا در قرون گذشته مطالبی در موردش کمتر نوشته می‌شود، در متون کلاسیک یهودی، جناب دکتر گرشوم شولم در کتاب جریانات بزرگ در عرفان یهودی می‌گوید کابالیسم سطرهای نانوشته کتاب‌هاست، یا می‌گوید آن قسمت سفید صفحه کاغذ هست که ده‌ها برابر بیش از آن قسمت سیاه نوشته‌های کاغذ هست، معتقدند اسراری است که نمی‌شود به عنوان سنت شفاهی کامل به نسل‌های بعدی منتقل شود و فقط بعضی از بزرگان یهود این مطالب را به صورت سینه به سینه و نه شفاهی، عمومی و عوامانه، به نسل‌های بعدی منتقل کردند و شخص کابالیست خیلی وقت‌ها این اسرار را خودش از ارواح و از مثلا فرشتگان می‌گیرد، مبحث فرشته‌شناسی و روح‌شناسی هم در عرفان‌های یهود بحثی است که لازم می‌باشد در موردش بحث جداگانه‌ای انجام شود.

مجری: پس به نوعی مکاشفه، شهود و اینها هم قائل هستند؟

فرج‌نژاد: بله کاملا مثل عرفان مسیحی و اسلامی، اصلا نحوه‌ای از عرفان‌های یهود کاخ‌های الهی یا هخالوت به زبان عبری هست که همان شهود و کشف رسیدن به فرشتگان مقرب خدا یا مکاشفاتی در مورد خود خدا حتی قامت خداوند که جلسه گذشته هم بحث شد که شیوقوما یکی از آیین‌ها و فرقه‌های عرفان یهود هست که درباره حدود قامت خداوند بحث‌های بسیار زیادی کرده و جسم انگاری را ترویج می‌دهد، حتی در جهان اسلام و مسیحیت مباحث آنتروپومورفیسم، خدا انسان‌انگاری و جسم‌انگاری خداوند را گسترش داد، اما نکته‌ای که می‌خواستم تکمیل کنم همین بود که اسرار شفاهی مرسومی که در مورد خدا گفته می‌شود بیشتر به آن سنت‌های شفاهی هست که بعدها کتاب تلمود از دل آن درآمد، اما این اسرار شفاهی که منجر به نوشته شدن کتاب زوهر در قرن سیزدهم شد، داستان دیگری دارد. یعنی اسرار شفاهی هست، نه سنت شفاهی به این صورت که توضیح دادم.

مجری: یعنی سنت شفاهی منجر به تولید کتاب تلمود شد که گفتند تفسیر کتاب تورات است و اسرار شفاهی منجر به نوشته شدن کتاب زوهر گردید؟

فرج‌نژاد: بله کتاب زوهر هم نوعی شرح بر تورات هست اما شرح عرفانی، تلمود شرح اسطوره‌ای، داستانی، فقهی و کلامی  به کتاب تورات است، اما نکته‌ای دیگر هم که اشاره فرمودید سابقه‌دار کردن کتاب زوهر هم داستانی دارد که احتمالا جناب آقای اسلامی نسب بیشتر بدان بپردازند.

مجری: تشکر می‌کنم از آقای فرج‌نژاد، آقای اسلامی نسب خدمت شما هستیم، کتاب زوهر را به عنوان کتاب مقدس کابالیست‌ها و به عنوان کتاب رمزی و اسرار گونه‌ای که بر شرح کتاب تورات نوشته شده، توضیح بفرمایید.

اسلامی‌نسب: همانطوری که اشاره کردم، مجموعه مباحث کابالا به صورت یک کتاب مدون یا به صورت یک عقیده تدوین شده قبل از قرن سیزدهم وجود نداشت، اما در اواخر قرن سیزدهم میلادی با تدوین کتاب زوهر تصوف راز آمیز کابالا یا همان تصوف یهودی در بعضی مواقع اطلاق می‌شود، به صورت یک نظام فکری، عملی، منسجم و سازمان یافته در آمد، این کتاب را شخصی به نام موسی لئونی که در سال 1240 متولد شد، مرگ ایشان در سال 1305 میلادی بود، این شخص در بین سال‌های 1280 تا 1286 مشغول تالیف کتاب بود، در اشاره به معنای لغوی زوهر باید این مطلب را متذکر بشویم که زهر به معنای درخشش و یا جلال است که در زبان عربی به معنای همان جلال یا درخشش با این مباحث مرتبط است. کتاب زهر مجموعه نوشته‌هایی که به صورت تفسیر و تاویل کتاب تورات و سایر کتب مندرجی که در عهد عتیق ما مشاهده می‌کنیم، اینها آمدند خواستند کتاب عهد عتیق را به صورت تفسیر و شرح آراء بیان کنند.

مجری: پس این زوهر که فرمودید به معنای درخشش هست، گویا ارتباطی بین زبان عبری و عربی هم هست، حالا یا قبالا یا قبل، قبول و پذیرش اینها که گفتید، هم آن بی‌ارتباط نیست با زبان عربی هم این زهر، زهره و زهرا به معنای همان درخشش و... است.

اسلامی‌نسب: علاوه بر این اسامی، جناب آقای طباطبایی که اسم ایشان را متذکر شدید، شباهتی با مباحث و با اسامی اسلامی دارد، علاوه بر آن وقتی که ما به این مبحث اشاره می‌کنیم و به عقاید این کتاب مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که نوشته‌های این کتاب نزدیکی خیلی زیادی با مباحث مطرح در عرفان اسلامی دارد، به عبارت بهتر حالا تشابه کتابتی یا همانی که در عرفان اسلامی به عنوان مثال از زبان نماد، تمثیل و داستان‌ها مطرح شده و راز آمیز است که برای عقاید خودشان استفاده می‌کنند. این مطالب بی‌شباهت با متون عرفانی موجود در اسلام نیست، اما بخواهیم اشاره کنیم که به میزان اعتبار این کتاب زوهر، موسی لئونی برای معتبر کردن کتاب خودش بالطبع نمی‌توانست بگوید که من چهار یا ده یا پنجاه سال قبل نوشتم. بالاخره باید این کتاب را به عهد حضرت موسی یا ابراهیم علیهما السلام می‌رساند، به این خاطر مجموعه نوشته‌های خودش را به حاخامی به نام شمعون بن یوهان منتسب کرد، معتقد بود که این شخص در سده دوم میلادی زندگی می‌کرد، زمانی که اختلاف و جنگی با یونانی‌ها اتفاق افتاد، شمعون بن یوهای از چنگ یونانی‌ها فرار می‌کند و به مدت سیزده سال در غاری مشغول عبادت و تفکر می‌گردد و اما این مجموعه مباحث، خلاصه جناب موسی لئونی معتقد بود که من اینها را از شخصی به نام شمعون بن یوهان گرفتم، بین شمعون بن یوهان و این شخص صدها سال فاصله داشت، این مطالب از کجا بروز پیدا کرد، موسی لئونی مدعی بود که من این کتاب را از یک خانم یهودی و دخترش گرفته ام که این کتاب و این مجموعه مباحث را در اختیار داشته اند و در طول نسل‌ها به این اشخاص منتقل شده است.

کتاب زوهر / دشمن شناسی  / تیه / صهیون پژوهی / کابالا / فرج نژاد

نمادی از خلق دنیا به وسیله عین‌سوف در کابالا

وی ادعا می کند که اینها را پیدا کرده و کتاب زوهر در میان مجموعه کتاب‌هایی بوده که در نزد این زن یهودی و دخترش بوده است و از همان زمانی‌که موسی‌لئونی این مطلب را بیان کرد، تردیدهای جدی وجود داشت که نکند این، یک مطلب ساختگی باشد، نکند اصلا هیچ کتابی وجود نداشته باشد، طی یک‌سری مصاحبه‌ها و حرف‌هایی که با این خانم و دخترش انجام شد، این شخص اصلا منکر داستان موسی لئونی شدند، گفتند اصلا ما کتابی به اسم زوهر نداشتیم، ما اصلا موسی لئونی را نمی‌شناسیم و این مباحثی که در مورد ما گفته شده، از طریق رسانه‌هایی که در آن زمان بود یا مطالبی وجود داشت، این مطالب به کل مردود است و نکته دیگری که باید متذکر شویم، اینکه حتی شخصیت‌هایی که بالطبع در کتاب زوهر ذکر می‌شود، وقتی مورد بررسی قرار می‌گیرند، معاصر با شمعون بن یوهای زندگی می‌کردند، اصلا آن اشخاص در آن تاریخ وجود نداشتند. تعدادی اشخاص ساختگی در کنار شمعون بن یوهای به صورت داستان التقاطی بیان شده که منجر به ظهور این کتاب در فاصله بین سال‌های 1270 تا سال 1300 میلادی گشت.

 

مطالب مرتبط:

- گزارش اول از برنامه شعبده شوم: ده سفیروت عرفان یهود و چرایی پدید آمدن کابالیسم

گزارش دوم از برنامه شعبده شوم: در انیمیشن ناین جای تن (ده) خالی است، ملکوت کجاست؟

- گزارش سوم از برنامه شعبده شوم: کتاب زوهر، از واقعیت تا دروغ‌های قباله در تاریخ یهود

- گزارش چهارم از برنامه شعبده شوم: تاریخ سازی برای کابالا توسط برخی  یهودیان؛ اساطیر در کابالا

- گزارش پنجم از برنامه شعبده شوم: بررسی تأثیرات عرفان التقاطی قباله بر فرهنگ و سینمای غرب

اصول کابالا در فیلم‌های سینمای یهودی‌زده و صهیون مآب هالیوود


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 12








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید