امروز : 22 آذر 1398::03:21
کد خبر : 1432
جمعه 20 فروردين 1395 - 04:08

به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی

جایگاه هنر در انقلاب اسلامی

پایگاه صهیون پژوهی تیه: سالروز شهادت شهید آوینی را به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نام گذاری کرده اند و از این رو ما به سراغ بحث هنر در انقلاب اسلامی پرداختیم و به پای صحبت های استاد سید رضی موسوی گیلانی نشستیم. این استاد حوزه و دانشگاه، از جایگاه هنر در انقلاب اسلامی و نفوذ دشمن در عرصه فرهنگی و هنری نکات قابل توجهی داشتند. ذیلاً مصاحبه اختصاصی پایگاه حوزوی تیه با دکتر سید رضی موسوی گیلانی، استاد فلسفه و حکمت هنر و تاریخ هنر اسلامی را بخوانیم.

مصاحبه پایگاه حوزوی تیه با دکتر سیدرضی موسوی گیلانی

جایگاه هنر در انقلاب اسلامی

سرویس هنر و رسانه پایگاه صهیون پژوهی تیه: دکتر موسوی گیلانی، در مصاحبه اختصاصی با پایگاه حوزوی تیه، ضمن گرامیداشت روز شهادت سید مزتضی آوینی و روز هنر اسلامی، ضمن معرفی نقش هنر در حکومت ها به این نکته اشاره کردند که اگر تاریخ تمدن اسلامی را نگاه کنید، می بینید که هر دوره ای و زمانی که با یک حکومت همراه شد، آن حکومت کاری کرده است که پایگاه های خودش را مستحکم کند، یکی از راه های مهم آن حکومت ها و دوره های متفاوت برای تثبیت قدرت، کارهای هنری و خلق آثار هنری بوده است؛ مثلا در دوران تیموریان و صفویه یک سری آثار معماری داریم، این آثار معماری در واقع بیانگر حکومت و قدرت در دوران تیموریه یا صفویه بوده است.

 

روز هنر انقلاب اسلامی / تیه / یهود پژوهی

این استاد آخرالزمان پژوهی موسسه آینده روشن افزود: بنابراین به عنوان یک اصل باید عرض کرد که یکی از راه هایی که در طول تاریخ همواره حکومت ها و حاکمان توانستند موقعیت خودشان را تثبیت کنند با آثار معماری و هنری است. این مسئله در دوران جمهوری اسلامی هم هست. قبل از این که به دوره جمهوری اسلامی بپردازیم، بد نیست این را هم عرض کنیم که ما یک سری آثار را از دوره تیموریان، ایلخانان و صفویه در حوزه هنرهای تجسمی معروف است، مثل شاهنامه دیموت و شاه طهماسب. با دیدن آثار فاخر می توانید بفهمید که در آن زمان حاکمان از چه قدرتی برخوردار بودند، یا فرض بگیرید معماری دوران صفویه، مثلا نقش جهان یا مسجد شیخ لطف الله، یا مسجد شاه سابق و مسجد جامع، این ها آثاری است که گاهی می توان آنها را نشانه شناسی کرد و بیان نمود که یک دوره چقدر مقتدر بوده است یا نه.

 

موسوی گیلانی / تیه / یهود

هنر نماد باقی ماندن یک تمدن است

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در ادامه افزود: پس به عنوان یک اصل باید در ذهن ما باشد که یکی از راه هایی که می تواند حکومت را تثبیت کند در حوزه فرهنگ است، و حوزه فرهنگ یکی از شاخصه هایش هنر و معماری است. یک اثری در ایرلند است معروف به استون هنج که در یکی از بیابان های ایرلند است، مثل تخته سنگ هایی است که در تخت جمشید موجود است. سال ها مورخین فکر می کردند که اگر این بیابان آباد نشده است پس چطور هم چنین ساختمان های غول پیکری وجود داشته، کم کم به این نظر رسیدند که این جا تمدن بزرگی وجود داشت و بعدش هم کشف کردند که در سابق تمدنی بود که با گذر زمان از بین رفته است ولی آثار معماری اش هنوز باقی است.

این استاد مدرسه اسلامی هنر چنین ادامه داد: وقتی جمهوری اسلامی شد، در دورانی که ما در داخلش هستیم و چهار دهه از آن می گذرد، شما می بینید که بعد از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی مبانی فکری خودش را به یک معنا می خواهد در حوزه فرهنگ بکشاند.

استون هبج / تیه / صهیون پژوهی

برای دیدن عکس بنای استون هنج در ایرلند، با کیفیت عالی بر روی آن کلیک کنید.

ما کم کم می بینیم که نیروهای جوان و بچه های متدین وفادار انقلاب هسته هایی را تشکیل دادند، یکی از اولین هسته ها درباره هنر و شاخه های متفاوت آن اقدام کردند به نام حوزه هنری بود. ایده شان این بود که می گویند دلیل این که نام آن را را حوزه هنری گذاشتیم، در صدد بودیم مثل حوزه علمیه قم یک مرکزی را درست کنیم که به هنر بپردازد و حوزه هنری شاید اولین تشکلی بود که در حوزه هنر توسط مذهبیون و بچه های انقلابی وفادار به انقلاب اسلامی شکل گرفت.

 

حوزه هنری / تیه /

به عقیده این استاد حوزه علمیه قم، ما گاهی تاریخ هنر می گوییم و از صدر اسلام شروع می کنیم تا جمهوری اسلامی، در بعضی از هنرها ناگزیریم در بیان مصداق هنر جمهوری اسلامی از کسانی نام ببریم که جزء اولین بنیانگذاران حوزه هنری بودند، مثلا در سینما مرحوم سلحشور، حاتمی کیا، مجید مجیدی زیرا در آن زمان در محدوده سنی 20 تا 25 سال بودند، اولین آثار یا سینمای جمهوری اسلامی توسط این ها شکل گرفت و در حوزه هنرهای تجسمی آقای مرتضی حیدری ، برادران گودرزی و ... طیفی بودند که هنوز کارهایشان وجود دارد.

طرفداران انقلاب اسلامی توانستند به یک زبان و ادبیات جدیدی برسند، مثل شعر نو و ادبیات جنگ و در حوزه سینما می شود برای 4 دهه گذشته عنوان می شود که جمهوری اسلامی توانسته که یک زبان و فرم خاص در حوزه سینما برسد، یا در حوزه ادبیات و شعر و داستان.

تیه / موسوی گیلانی / صهیون پژوهی

ایشان در پایان گفت: امروزه جنگ تمدن ها، جنگ نظامی نیست. فرهنگ و تمدنی موفق است که بتواند پیام و محتوای خودش را به گوش دیگران برساند، به همین جهت دهه های گذشته خیلی ها معتقدند که رسانه که یک مدیوم یا واسطه ای هست، می تواند فرهنگ را بسازد و به همین جهت خیلی ها معتقدند که فرهنگ دست کسانی است که رسانه ها دست آن ها است. بنابراین این باید قابل توجه باشد، امروزه دشمن نه توان دارد و نه شایسته می داند که عده ای سرباز را بیاورد و با آن ها بجنگد یا کشته شود.


منبع : اختصاصی پایگاه جامع صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 14








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید