امروز : 27 مرداد 1398::16:46
کد خبر : 1134
سه شنبه 01 دي 1394 - 18:13

استاد مستغاثی پاسخ داد: سینمای ایران، مردمی است یا ضد مردمی؟

ریشه‌های دینی، سیاسی و فرهنگی تاریخ سینمای ایران

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: درباره تاریخ سینما در ایران و نقش غربزدگان و شبه روشنفکران و اقلیت ها در آن کمتر صحبت شده است. استاد سعید مستغاثی در چهارمین هفته (جلسات هفتم و هشتم ایشان) در دوره سواد رسانه‌ای واحد رسانه جامعه الزهرای حوزه علمیه قم به نکات بسیار مهمی در این باره پرداخته‌اند. آقای مستغاثی منتقد سینما ودبیر سابق انجمن نویسندگان سینمایی و منتقدان ایران بوده‌اند و تا کنون مقالات مهمی از ایشان درباره جریان‌شناسی سینمای ایران خوانده‌ایم.

ریشه‌های دینی، سیاسی و فرهنگی تاریخ سینمای ایران

سرویس هنر ورسانه پایگاه حوزوی صهیون پژوهی تیه- مهدی ابراهیمی: استاد مستغاثی در چهارمین هفته از مجموعه آموزش‌های دوره تخصصی سواد رسانه‌ای، در نشستی علمی به بررسی مباحث سینمائی دوره «تخصصی سواد رسانه‌ای» پرداختند. ایشان در جمع طلاب خواهر مجتمع علمی-آموزشی جامعه الزهراء(ع) با مروری بر تحلیل‌های ارائه شده در هفته‌های گذشته که به جریان‌شناسی سینمای صهیونیستی آمریکا خصوصا هالیوود اختصاص داشت، به بررسی و جریان شناسی تاریخی سینمای ایران و تاثیر سیاست گذاری فرهنگی دستگاه پهلوی بر سینمای ایران پیش و پس از انقلاب پرداخت. ایشان، ضمن بررسی اجمالی مباحث گذشته، ضمن مقایسه دو سینمای ایران و هالیوود پرسید: چرا سینمای ایران بر خلاف سینمای آمریکا جایگاهی در میان مردم ندارد؟ ایشان در پاسخ گفتند: دلیل آن را باید در ریشه‌های این سینما جستجو کرد.
گفتنی است که جناب آقای سعید مستغاثی، از آغاز تاسیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در سال ۱۳۷۴، عضو آن بوده و از سال ۱۳۸۶ وارد شورای مرکزی آن شد و در سال ۱۳۸۷ به ریاست این انجمن انتخاب شد. سعید مستغاثی در دوره‌های مختلف عضو هیأت‌های داوری این انجمن نیز بوده‌ است و در سال ۱۳۸۷ نیز عضو هیئت داوران بخش فیلم‌های اول و دوم جشنواره فیلم فجر بود. در سایر جشنواره‌های سینمایی چون عمار نیز ایشان فعالیت داشته‌اند. این منتقد و کارگردان مستند، که صدها نقد و مقاله سینمایی و مجموعه‌های مستند «راز آرماگدون» و «اینک آخرالزمان» را در پرونده کاری خود دارد، هم اکنون مجموعه‌ای درباره تمدن اسلامی را در دست پخش دارد و در مراکز رسانه‌ای و علمی، مدرس دوره‌های مختلف درباره سینما می ‌باشد.


 

ماسونها پدران مادی و معنوی اکثریتِ سینمای ایران بوده‌اند

آقای مستغاثی در این جلسه سه ساعته، با اشاره به نقش اساسی ماسونها در سینمای ایران و سوء استفاده آنها از ابزاری چون دستگاه فیلم‌برداری و سینماتوگراف، افزود: تلاش آنها در ورود بی واسطه و گسترده رسانه‌هایی چون سینما به ایران، تزریق تجدد غربی به جامعه ایران است. اسناد تاریخی این را می‌گوید و حتی اگر برخی ها این اسناد را نبینند، واقعیت ماجرا عوض نخواهد شد.
 
علی‌خان قاجار دولو یا علی‌خان ظهیرالدوله ملقب به صفاعلی
به همراه قطب دروایش صفی علیشاه

تا انجا که علی‌خان ظهیرالدوله  داماد ناصرالدین شاه و از روسای فراماسونری ایران حاضر شد تا در برابر وارد کردن یک دستگاه "سینماتوگراف" امتیاز 60 ساله نفت ایران را به انگلیس واگذار کردند!

 
صحنه ای از فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما»
 
 
دستگاه «سینماتوگراف»

استاد مستغاثی، با ضد دینی توصیف کردن انگیزه بسیاری از کسانی‌که سینما را به ایران وارد کردند ادامه داد: اولین اکران فیلم در ایران با شروع ماه رمضان نمایش فیلم آغاز و با پایان ماه مبارک رمضان پایان می‌یابد!  
وی با اشاره به حضور و نقش آفرینی پر رنگ صوفیه، بهائیت، ارامنه، انجمن‌های مخفی ماسونی و حتی افراد خارجی در پایه‌گذاری سینمای ایران همچون: روسی خان و یک ارمنی به نام آرتاشس پاتماگریان و با توجه به اینکه جریان سینمای ایران در آن دوران مروج فرهنگ منحط غرب برای نابودی ارزش‌های اسلامی مردم ایران بود به سه ویژگی بارز این سینمای منحط اشاره کرده و می‌گوید:
 
سه ویژگی سینمای اولیه در ایران:
 
1. عمده سینماگران ایران از خارج وارد شده بودند.
2. فیلمها تولید داخل نبود و محتوای فیلم‌ها نمایش فرهنگ خارجی و آمریکائی بود.
3. مردم عموما با این فیلمها مخالف بودند.

 
این پژوهشگر عرصه مطالعات سینمایی یکی از نتایج ضد دینی و ضد مردمی بودن سینمای آن دوران را، عکس العمل تند مردم آن روز در برابر این سینما و مخالفت عالمان و اندیشمندان بزرگی چون: مرحوم مدرس، شیخ فضل الله نوری و... دانست تا آنجا که این ابتذال وارداتی پای شعرائی چون  امیری فیروز کوهی را هم به میدان نقد و رد این نوع سینما ‌کشاند.

 
سید کریم امیری فیروزکوهی

مبارزه با هویت دینی مردم ماموریت اصلی فیلمفارسی

وی با اشاره به وجه مشترک سینماگران ایران یعنی صهیونیست بودنشان چون گرجی عبادیا یا همان احمد فهمی در تاسیس کمپانی‌های فیلمسازی ایران و همچنین فارغ التحصیل بودنشان از مدارس آلیانس (مدارس اتحادیه جهانی اسرائیلیت)،  عضویتشان در کلوپهای روتاری ماسونی همچون "علی وکیلی" و دوست یهودی اش با نام "اسحاق زنجانی" به مقایسه محتوا و مفاهیم این دو سینما نقش و تاثیر ایدئولوژی صهیونیستی پایه گذران این دو سینما پرداخت.

 
مدرسه آلیانس از مدارس معروف و قدیمی همدان بود که اتحادیه جهانی یهود آن را ساخت.

دانش‌آموزان ایرانی این مدارس شامل فرزندان یهودیان و کنسولگری‌های مقیم همدان و

معمولاً طبقات اعیان و اشراف شهر بودند که متاثر از فرهنگ غربزده و مادی آنها بودند...!


استاد مستغاثی با این مقایسه نتیجه می گیرد: در سینمای هالیوود اسطوره‌ها و ارزشهائی آمریکائی چون کابوی توهین کند نقش اساسی دارند برخلاف سینمای ایران که از همان از همان بدو تاسیس جهت‌گیری اصلی آثار سینمائی ایران همچون "حاجی‌اقا آکتور سینما" توهین به ارزشهای دینی ایرانی است!


 تبلیغ فیلم «حاجی اقا آکتور سینما»


سینمای موج‌نو، فیلمفارسی در لباسی جدید!

استاد مستغاثی علت اصلی انحراف سینمای ایران بعد از انقلاب را تحلیل نادرست مسئولین از سینمای آن دوران دانست. وی با اشاره به شکست سینمای فیلمفارسی به خاطر بحران نداشتن مخاطب و تغییر رویکرد سینمای پهلوی به سمت و سوی سینمای موج نو و روشنفکری که به ظاهر ژست انتقادی هم داشت به اشتباه این تصور ایجاد شد که این سینما سینمای معترض، بدون ابتذالی خاص، بعضا همراه با سیاه نمائی و مخالف خوانی و بعضا نیز صحبت از توقیف این فیلمها در زمان شاه بود همین گمانه‌ها باعث شد این سینما را اساس سینمای بعد از انقلاب قرار دهند. و جلوی فیلمسازانش مثل کیمیائی و مهرجوئی و کیارستمی و...فرش قرمز پهن کردند. وی سینمای موج نو و همه عناصر آن را وابسطه به دربار شاه دفتر فرح پهلوی یا همان شرکت سینمائی اشرف پهلوی میداند که. اگر سینمای فیلم فارسی به نوعی مستقل از دربار بود از قضا سینمای موج نو بسیار وابسته به دربار شاه بود.


سینمای جشنواره‌ای
استاد مستغاثی با نقد رویکرد فیلمسازی در ایران مبنی بر ساخت آثاری بنا بر میل و خواست صاحبان جشنواره ها ریز و درشت و نه چندان معتبر دنیا افزود اکثر این جشنواره ها نه خودشان و نه جوایزشان هیچ جایگاهی در دنیا ندارند و از طرف سیاست جشنواره های خارجی مبتنی بر حمایت از فیلمهای ضد ایرانی و ضد انقلابی است لذا پس این سینما آنچیزی که سانسور میشود مردم و اسلام و انقلاب است.
 

نگاهی اجمالی به دوره‌های چهارم و پنجم سواد رسانه‌ای در حوزه علمیه قم در سال تحصیلی 94-95

شایان ذکر است که دو دوره جدید سواد رسانه‌ای در حوزه علمیه قم برای خواهران وبرادران به صورت مجزا، با نظرداشت وجوهِ مختلف سینما و رسانه‌های نوین، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع عظام حوزه مبنی بر ضرورت ترویج سواد رسانه‌ای، از مهرماه 1394 با همکاری مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و واحد رسانه معاونت فرهنگی جامعه الزهرا(س) آغاز شده است و با همکاری انجمن سواد رسانه ای طلاب حوزه علمیه قم، به مدت یکسال ادامه خواهد داشت. البته این دوره مقدماتی است و دوره تکمیلی در صورت به حد نصاب رسیدن برگزار خواهد شد.  
 
تاکنون در ده سال گذشته، به همت مراکز تحقیقی و تحلیل رسانه‌ای وابسته به حوزه و دانشگاه، سه دوره منسجم با عنوان «سواد رسانه‌ای» در حوزه علمیه قم برگزار شده است که در هر دوره به مدت سه سال دانش‌پژوهان وطلاب هنرمند را با حوزه های مختلف سواد رسانه‌ای تا حد مباحث تحقیقی و تحلیلی عالی به پیش برده است و مقالات، کتاب‌های متنوع و جلسات مختلف تحلیل و بررسی رسانه ای و نقد فیلم، محصول این جلسات بوده است. نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، جامعه الزهرا (سلام الله علیها)، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما، دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)، دانشکده صدا و سیما، موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (رحمه الله علیه)، انجمن سواد رسانه ای طلاب، دفتر فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و خراسان و اصفهان، معاونت تبلیغ و آموزش های حوزه علمیه قم، انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علیمه قم، قرارگاه خاتم الاوصیا(عجل الله فرجه)، دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی، مراکز خصوصی فعال در عرصه سینما و رسانه و... از جمله مراکزی هستند که دوره های دیگری درباره رسانه و سینما در میان طلاب برگزار کرده‌اند و همچنان مشغول ادامه کار هستند. 
 
در دوره جدید سواد رسانه‌ای، از چهار وجه «فرم وساختار، صنعت و گیشه، هنر و زیبایی شناسی، مدیریت راهبردی» به رسانه های جدید و سینمای ایران و جهان پرداخته خواهد شد تا با تربیت طلاب رسانه‌ای، در حوزه‌های تبلیغی و پژوهشی بتواند در ترویج سواد رسانه‌ای به جامعه سهیم باشد.
تا کنون دکتر سیدحسین شرف الدین (کلیات چیستی و تعاریف سواد رسانه ای)، دکتر محمد حسنی (فلسفه فرهنگ و فلسفه تکنولوژی وفلسفه رسانه)، حجه الاسلام محمد کهوند (شبکه های اجتماعی و تحلیل بازی های رایانه ای)، دکتر سید مجید امامی (کلیان و مبانی و مکاتب ارتباطات)، استاد محمدعلی روزبهانی (فلسفه و حکمت هنر)، حجه الاسلام دکتر حسن یوسف زاده (مبانی و نظریه‌های ارتباطات)، استاد محمد حسین فرج نژاد (سینمای یهودی صهیونی و تحلیل سینمای هند، ژاپن و چین)، حجه الاسلام دکتر علی جعفری (تلویزیون و رادیو)، استاد رفیع الدین اسماعیلی (روش شناسی تحلیل و نقد)، دکتر فرشید مهدی پور(سواد رسانه ای در حوزه مطبوعات و نشریات)، حجه الاسلام علی قهرمانی (سینمای سبک زندگی)، دکتر سید محمد رضا خوشرو (تحلیل شبکه های ماهواره ای) و استاد مستغاثی (تاریخ سینمای ایران، جریان شناسی سینما و تاریخ هالیوود وبررسی صهیونیسم مسیحی در فیلم های سینمایی) در این دوره‌ها بحث های خود را ارئه داده‌اند و در ادامه، سایر اساتید رسانه و سینما از حوزه و دانشگاه، مباحث را ادامه خواهند داد.
 
 

مطالب مرتبط:

- مستندهای راز آرماگدون و اینک آخرالزمان که از آثار مستند استاد مستغاثی هستند را می توانید از لینک‌های ذیل دانلود بفرمائید: + و + و + و + و +

- این خیر نیز خواندنی است: وحشت محافل صهیونیستی از فشاگری مجموعه مستند راز آرماگدون: http://cinemapress.ir/news/18350

برگی از تاریخ، با همکاری موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران: نگاهی به تاریخچه سینما در ایران در دوره قاجار

- تاریخ سینمای ایران در راز آرماگدون4، پروژه اشباح: حکایت سینما توگراف

- استاد سعید مستغاثی در گفتگوی مفصل با نسیم آنلاین: سینمای ما انقلاب را سانسور می‌‌کند!


منبع : اختصاصی پایگاه صهیون پژوهی تیه
کد خبرنگار : 17








chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.





اردو
تبلیغ کانال
ویژه نامه روز قدس
صوت
فیلم
کاریکاتور
اینفوگرافی
اخبار
پربازدیدترین
پیشنهادسردبیر
همایش ها
محصولات
اساتید